FS Racing 4wd (MCD-klon)
Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)
Vad är egentligen PTFE olja? Är den att likställa med en tvåtakstolja fast den innehåller lite teflon eller?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det säljs oftast som spray. Förr när jag körde bana så var det Optimum treatment som var 'inne'. Ofta består sprayen av olja och några procent PTFE. Just nu använder jag biltema PTFE
Vet tyvärr inte hur mycket PTFE den innehåller.
Sök på OPTIMUM treatment på nätet, på deras hemsida finns innehållsförtecking. Har för mig att växellådsbehandlingen hade högsta delen PTFE, annars samma.. Skulle köpa den om jag visste vad den säljs numera..har inte sett den på länge.
Jag sprayade bara i en rejäl dos i tanken och sedan när moton var igång så höll jag den på höga varv och sprayade in i förgasaren (motorn storknar och så tar den sig igen när man slutat spraya).
Sök på OPTIMUM treatment på nätet, på deras hemsida finns innehållsförtecking. Har för mig att växellådsbehandlingen hade högsta delen PTFE, annars samma.. Skulle köpa den om jag visste vad den säljs numera..har inte sett den på länge.
Jag sprayade bara i en rejäl dos i tanken och sedan när moton var igång så höll jag den på höga varv och sprayade in i förgasaren (motorn storknar och så tar den sig igen när man slutat spraya).
Gjör det nån nytta? Märker du någon skilnad?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Säljs den enbart som spray? Svårt att dosera så att det blir en 4% oljeblandning då, eller?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag tycker jag brukar märka skillnad, motorn går lite annorlunda på något sätt, lite lättare, svarar lite bättre..
Ett annat exempel är när jag körde PTFE i muttermaskin (luftdriven mutterknack), testade detta en gång när en bult inte släppte, så oljade jag den med vanlig olja, och det hjälpte inte, sedan med PTFE så släppte bulten direkt.. så någon nytta gör det allt.. Normalt är jag skeprisk till 'mirakelmedel' och tillsatser, men in detta fall är jag ändå övertygad om att det gör skillnad.
Nu vid inkörningen hade jag alltså vanlig färdigblandad soppa jag normalt kör på, men blåste i en rejäl dos ptfe-spray i tanken istället för att hälla i lite extra 2-taktsolja.
Vet inte säkert om den säljs bara på sprayburk, men spray är bästa/enklaste sättet att få i det i motorn.
Bara att ta av filtret, varva motorn ordentligt och spruta in tills den nästan dör. Detta görs upprepade gånger (minst 10 brukar jag köra), ju mer desto bättre
Första gången jag testade (på en tech-motor om jag minns rätt) så sprayade jag bara i förgasaren och drog runt den med startsnöret, men då märkte jag ingen skillnad, sedan tokvarvade jag och matade på med spray, då var det som att det 'tog' bättre
Jag misstänker teflonet slits bort med tiden, så jag brukar upprepa behandlingen lite då och då. Tex när man kört upp sin dunk med 4-5 liter så kan man köra i lite i förgasaren igen. Första behandlingen så kan man spraya extra mycket.
Jag vet inte hur det skulle vara att konstant ha det inblandat i soppan, kanske sotar mycket eller nåt..
Jag skulle rekommendera att ni testar detta och ser om ni märker någon skillnad, kan inte tänka mig att det skulle göra någon skada. En högvarvig motor borde dra mera nytta av det. Tvivlar på att man märker mycket på en motor utan pipa, dom varvar inget vidare..
Vill man göra detta 'riktigt' så kan man väl köra med Optimum treatment (som man vet vad den innehåller), men kör man sniklinjen som jag, så kör man med biltema-spray
Ett annat exempel är när jag körde PTFE i muttermaskin (luftdriven mutterknack), testade detta en gång när en bult inte släppte, så oljade jag den med vanlig olja, och det hjälpte inte, sedan med PTFE så släppte bulten direkt.. så någon nytta gör det allt.. Normalt är jag skeprisk till 'mirakelmedel' och tillsatser, men in detta fall är jag ändå övertygad om att det gör skillnad.
Nu vid inkörningen hade jag alltså vanlig färdigblandad soppa jag normalt kör på, men blåste i en rejäl dos ptfe-spray i tanken istället för att hälla i lite extra 2-taktsolja.
Vet inte säkert om den säljs bara på sprayburk, men spray är bästa/enklaste sättet att få i det i motorn.
Bara att ta av filtret, varva motorn ordentligt och spruta in tills den nästan dör. Detta görs upprepade gånger (minst 10 brukar jag köra), ju mer desto bättre
Första gången jag testade (på en tech-motor om jag minns rätt) så sprayade jag bara i förgasaren och drog runt den med startsnöret, men då märkte jag ingen skillnad, sedan tokvarvade jag och matade på med spray, då var det som att det 'tog' bättre
Jag misstänker teflonet slits bort med tiden, så jag brukar upprepa behandlingen lite då och då. Tex när man kört upp sin dunk med 4-5 liter så kan man köra i lite i förgasaren igen. Första behandlingen så kan man spraya extra mycket.
Jag vet inte hur det skulle vara att konstant ha det inblandat i soppan, kanske sotar mycket eller nåt..
Jag skulle rekommendera att ni testar detta och ser om ni märker någon skillnad, kan inte tänka mig att det skulle göra någon skada. En högvarvig motor borde dra mera nytta av det. Tvivlar på att man märker mycket på en motor utan pipa, dom varvar inget vidare..
Vill man göra detta 'riktigt' så kan man väl köra med Optimum treatment (som man vet vad den innehåller), men kör man sniklinjen som jag, så kör man med biltema-spray
Låter klart intressant och som du säger det lär ju knappast skada motorn. Bra tips 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Japp, bara att testa!
Jag har tätat spjällaxeln på förgasaren lite. Passade på att göra det när jag flyttade över förgasaren till CF-motorn.
Borrade först en liten försänkning för oringarna på var sida om förgasarhuset.
En bricka och oring på fjädersidan:

Och andra sidan:

Jag har tätat spjällaxeln på förgasaren lite. Passade på att göra det när jag flyttade över förgasaren till CF-motorn.
Borrade först en liten försänkning för oringarna på var sida om förgasarhuset.
En bricka och oring på fjädersidan:

Och andra sidan:

Smart.....du verkar sitta på många smarta ideèr. Återigen, bra tips 
Vad är det där för förgasare? Ser inte ut som någon vanligt Walbro direkt
Vad är det där för förgasare? Ser inte ut som någon vanligt Walbro direkt
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Snik som allt annat
Från någon motorsåg eller trimmer.. Originalförgasaren var ingen höjdare, så jag var hos en lokal motorsågsreparatör och fick en 'näve' förgasare, gratis.. 
Å fasiken
Har du några fler bilder på förgasaren? Skulle vara intressant att få veta lite mer om den.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Jag tog några bilder till på en likadan förgasare:

Venturin är 13,5mm, i övrigt samma diameter som originalförgasare på FS, dvs 16mm. Jag brukar plocka bort choke-spjället för lite friare andning, och även slipa av skruven som håller gasspjället.

Venturin är 13,5mm, i övrigt samma diameter som originalförgasare på FS, dvs 16mm. Jag brukar plocka bort choke-spjället för lite friare andning, och även slipa av skruven som håller gasspjället.
Intressant att Venturin är 13,5mm på denna förgasare. Venturin på de "vanliga" Walbro förgasarna som vi använder för LS ligger ju normalt på 12,7mm om jag inte missminner mig
Har du provat med en "vanlig" förgasare med Venturi 12,7mm och då märkt någon skillnad?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Nej, har bara originalförgasaren som är 12,xx och den är inget att ha. Den flödar inte tillräckligt med soppa när man har satt på pipa mm, man kan skruva ut högfartsmunstycket hur mycket som helst utan att den fyrtaktar..
Naturligtvis trixade jag med den också, men konstaterade att det var enklare att byta.
Naturligtvis beställde jag inte en ny Walbro, utan hämtade några av dessa gratis
Har mixtrat lite med denna också, och gjort urtagen i spjället lite större, det gav bättre blandning på lite gas. Dessutom ville den dö nä man höll fullt och tvärbromsade, och det försvann när jag filade på spjället lite.
Har nog filat och justerat på det mesta på bilen när jag tänker efter lite..
Naturligtvis trixade jag med den också, men konstaterade att det var enklare att byta.
Naturligtvis beställde jag inte en ny Walbro, utan hämtade några av dessa gratis
Har mixtrat lite med denna också, och gjort urtagen i spjället lite större, det gav bättre blandning på lite gas. Dessutom ville den dö nä man höll fullt och tvärbromsade, och det försvann när jag filade på spjället lite.
Har nog filat och justerat på det mesta på bilen när jag tänker efter lite..
Hehe...det är helt rätt. Det är ju det som är kul att man kan hålla på och mixtra lite och har du så många förgasare gör det ju inte så mycket om du råkar "fila" fel nångång 
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Har beställt ramlager, packboxar och lite packningar från miniracingteknik idag.
Bästa priserna jag hittade (kollade tyskland också) och leveranserna är snabba och smidiga! Perfekt ställe att köpa motordelar på, och dessutom svenskt!
EDIT:
Produkter
------------------------------------------------------
1 x 18. Kullager par (18.1155.2124) = 140:-
1 x 17. Axeltätning 12x22x7mm (17.2169.2121) = 40:-
1 x 21. Axeltätning 12x28x7mm (21.1850.2122) = 25:-
1 x 08. Cylinderpackning (08.T2075.131) = 19:-
1 x 10. Packning insug (10.2075.1315) = 13:-
1 x 12. Packning förgasare (12.T2075.141) = 16:-
1 x 16. Vevhuspackning (16.T2075.211) = 23:-
Totalt exklusive frakt: 276:-
Kollade skevheten på veven på 'gammelmotorn' och den låg på 0,01mm, vilket är riktigt bra!
Har även 'bonn-balanserat' svänghjulet lite, och det blev iallafall bättre än innan.
Kopplingen är värre att greja till..
Bästa priserna jag hittade (kollade tyskland också) och leveranserna är snabba och smidiga! Perfekt ställe att köpa motordelar på, och dessutom svenskt!
EDIT:
Produkter
1 x 18. Kullager par (18.1155.2124) = 140:-
1 x 17. Axeltätning 12x22x7mm (17.2169.2121) = 40:-
1 x 21. Axeltätning 12x28x7mm (21.1850.2122) = 25:-
1 x 08. Cylinderpackning (08.T2075.131) = 19:-
1 x 10. Packning insug (10.2075.1315) = 13:-
1 x 12. Packning förgasare (12.T2075.141) = 16:-
1 x 16. Vevhuspackning (16.T2075.211) = 23:-
Totalt exklusive frakt: 276:-
Kollade skevheten på veven på 'gammelmotorn' och den låg på 0,01mm, vilket är riktigt bra!
Har även 'bonn-balanserat' svänghjulet lite, och det blev iallafall bättre än innan.
Kopplingen är värre att greja till..
Last edited by Rallyfinnen on 16 Nov 2009, 18:27, edited 1 time in total.