FS Racing 4wd (MCD-klon)

Alla Offroad-projekt
Rallyfinnen

Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)

Post by Rallyfinnen » 10 Nov 2009, 15:47

Har grejat lite med motorn från CF idag och satt i zenoah-kolv odyl.

Bilder:

Lite urgröpning i kanaler
Image

Stenskydd med rostfritt flugnät och kemisk metall
Image

Skydd för spjällaxel (egenligen en bälg för rc-båtar från miniracingteknik)
Image
Image

Vägde även Zenoah och FS-kolvarna, och Zenoah-kolven var 1.1g tyngre.

Sponsor

Sponsor

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 10 Nov 2009, 16:02

Hur mycket tog du på kanalerna i cylindern?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 10 Nov 2009, 19:46

Några mm längst ner på bilden, den buktar lite där, så jag har rätat upp kanalen lite helt enkelt.
Har stått med cylindern under vattenkran och kollat hur det blir snurr på flödet när det går in i cylindern, och det verkar hjälpa snurren lite ur dom nedre kanalerna när jag tog bort materialet där, och så borde det rimligtvis flöda lite bättre också.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 12 Nov 2009, 18:42

Nu har jag krånglat med dämparna lite :)
Funkar bra 'på bänk', återstår att se hur det funkar i verkligheten..

Image

Image

Image

Image

Liten film på bänktest finns här:
bänktest :)

Tanken med det hela är att förhindra kavitation i dämparen vid landningar odyl. När den kaviterar ökar totalvolymen i dämparen för att det bildas ett tomrum under kolven, tanken är att den snabba volymökningen begränsas tack vare att hålet i locket på dämparen är väldigt litet. Fär väl se om jag tänkt rätt och om det håller misshandel..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2009, 13:41

Dags för en liten film igen :)
Körde en kort sväng idag, även om det var lite kallt att stå ute.
Har kortat pipan ca 1cm efter senaste ombyggnaden, och nu blev det lite mer topp, men fortfarande bra mellanregister.
Jag tror jag kan nåla in lite till än för att få den att varva lite till, och kanske korta pipan en aning till..
Jag kör fortfarande den gamla motorn, alltså inte den på bilderna högre upp. Denna är i pricip helt standard FS som suttit på bilen från början. Enda jag gjort är att byta brickorna på kovtappen.

[youtube][/youtube]

Apex

Post by Apex » 13 Nov 2009, 14:13

Roligt när du vågar testa olika moddar på bilen! Det där med dämparna var intressant, vilken årgång av mcd:n är den klonad på?

waqr

Post by waqr » 13 Nov 2009, 15:24

Sånt här bli jag imponerad över :) Kul med egna ideer om hur man kan förbättra saker och ting. Är det vanliga smörjnipplar du monterat på dämparen?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2009, 15:39

Kan inte MCD så bra, har för mig att de var klonade på evo2, men är inte säker.. finns nog experter här på forumet som kan det bättre :)

Tyvärr sket sig version 1 på dämparna, verkar som dämparna suger in luft via tätningarna för kolvstången och pumpar upp ett tryck på det sättet..
Den ena bälgen var som en ballong, och den andra hade spruckit (antagligen pga övertryck).
Nu funderar jag på någon typ av ventilerad behållare så luften kan pysa ut, har inte kommit på hur/av vad jag ska göra den bara..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2009, 16:25

Nipplarna är från miniracingteknik (bra ställe när man ska beställa diverse udda smådetaljer), dom används nog på metanolmotorer och dylikt.. antagligen sådana som skruvas i pipan för att rycksätta tanken. Tog dom minsta dom hade, med M3-gänga.

Vad det gäller mitt experimenterande så är det väl en kombiation av extrem snålhet och lite experimentlusta ;)
Därför jag gillar LS, det är lagom storlek på grejerna för att kunna snickra ihop lite egna lösningar.
TYvärr är inte alltid tålamodet det bästa, så ibland kokar det över när det inte går så bra :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2009, 18:50

Hmm, jag märkte nyss att ramlagret på kopplingssidan glappar på den gamla motorn..
Ok, jag är inte så förvånad, lagret har varit med en stund, jar nog kört en 30L soppa med det lagret, och det är ju en klonmotor :)
Efter ca 10L gick kolv och cylinder i motorn pga att ena brickan på kolvtappen släppte från sig en bit (syns på bilderna i början på tråden). Då fick jag ny kolv, cylinder och ena ramlagret på garanti, så jag bytte dom, men lagret på kopplingssidan är aldrig bytt. Verkar vara dags nu! :)
Får väl slänga i motorn från CF'en nu och serva 'den gamle' sedan. Tyckte jag såg någonstans på nätet någon som hade två lager på kopplingssidan på en Zenoah för att få det att hålla bättre? Tror det yttre lagret var kapslat, så det behövdes ingen packbox.
Någon som känner igen detta?

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 13 Nov 2009, 19:06

Ja.. Men jag och dom flästa har nog tatt väck det ena lagret och sat dit en packbox..(tror jag) Jag har gjort det!!! Det blir inte tätt med två kappslade lager,utan det behövs en packbox för tätthetens skuld.....
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 13 Nov 2009, 19:44

jo, ser ut att vara klonad på en evo2.
om man kollar på bærarmarna tex.
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Nov 2009, 22:31

Ok, då är det bara att byta lagret då och låta packboxen sitta kvar.

Ok, kopia på evo2, då gissade jag rätt :)

waqr

Post by waqr » 13 Nov 2009, 22:42

Rallyfinnen wrote:Ok, då är det bara att byta lagret då och låta packboxen sitta kvar.

Ok, kopia på evo2, då gissade jag rätt :)
Jag skulle nog satsat på att byta båda lagrena och packboxarna på båda sidor samtidigt om du nu ändå ska ta isär motorn. Om inte så får du ju lager med olika slitage och packboxarna utsätts ju för en del så för att få 100% så är det nog lika bra att sätta dit en ny. Kostar ju inte så många kronor.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 15 Nov 2009, 10:17

Japp, det blir åtminstone båda lagren, för jag märkte att svänghjulssidan glappade lite också.
Får se vad annat man hittar på.. ska fixa till den så man kan ha den i reserv, skadar inte med reserv när man kör klonmotor! :)

Körde in den nya motorn lite igår, och testade att köra i PTFE-olja(teflon) i soppan istället för extra 2-taktsolja.
Sprayade in lite i förgasaren på höga varv också.
Har alltid kört teflonspray i LS-motorerna. Femtedelen bänkade 10% extra ur en motor efter teflonbehandling, och jag har alltid tyckt att motorerna gått lite bättre när man gjort det också.
Kompisen har kört 250 roadracing, och han sa samma sak, alla körde teflonspary i sina motorer.
Det nya för min del var att jag körde i PTFE under inkörning, har alltid gjort det efter. Vet inte om det spelar någon roll egentligen..

Post Reply