Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Locked
Rallyfinnen

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 01 Feb 2010, 18:41

Idag kom ett paket från DDM ;) Enda som egentligen är specifikt till baja-majan är väl dom justerbara stötdämparkolvarna.
Det kag kunde se direkt är att dom verkar ha mindre storleksskilnad på dom olika hålen jämfört med 'Rövan'-dämparna (dubbelt med dasshumor nu ;) )
Jag monterade ihop dämparna med originalkolvarna igår, men det blir nog att byta dom nu. Jag hade köpt en extra tjock gaffelolja på Bike i Trollhättan som jag hällde i, men den var lite onödigt tjock, så idag hämtade jag en till som är lite tunnare (20W om jag minns rätt). Det får nog bli den ihop med HPI's kolvar istället.

Eftersom jag läst om problemen med kinadämparna så granskade jag dom lite extra i helgen.
Jag konstaterade att kolvstängerna verkar vara kromade med dålig kvalitet, dvs porer och ojämnheter. Sedan sitter det metallhylsor i dämparna (ovanför o-ringarna i botten)och när ojämnheterna skrapar i dessa tror jag der river loss flagor av kromet med tiden, och dessa flagor repar ännu mer. Ja, det är min teori iallafall..

För att försöka förhindra detta så slipade jag lätt på kolvstängerna med vattenslip-papper för att ta bort dom flesta ojämnheterna, och så bytte jag ut metallhylsorna mot hemmagjorda bussningar i plast.
Vet inte vad plasten heter, men det är typ samma plast som används tex i bra skärbrädor (kommer från något specialverktyg för bilar denna). Väldigt seg och fet plast som verkar ge låg friktion mot metall. Jag tror detta ska fungera lika bra som metallbussningarna, och förhoppningsvis håller dämparna bättre.. Enda frågetecknet är väl egentligen om plasten inte skulle tåla olja, men det lär jag ju märka.. :roll:
Generellt kan jag väl säga att jag gillar jobba pådessa dämpare, smart design ur mek-synpunkt.
Däremot är jag ytterst tveksam till att det inte finns någon volymkompensering, det betyder att det måste finnas luft i dämparen för att den ska kunna klara fulla utslag, det gillar jag inte! Vad händer när man skruvat ihop dämparen i intryckt läge, och sedan drar ut den? Det blir ett undertryck och det kommer garanterat att dra in luft i dämparen på ett eller annat sätt!

I övrigt så låg ett Zen 36mm-kit i lådan, och lite kullager, packningar, packboxar odyl ;)
Vet inte om jag kan låta bli att slipa i cylindern, vilken bil den hamnar i osv.. Tycker insuget ser mindre ut än på mina kloncylindrar, och kanalerna ser också lite klena ut.. Dom har nog bara gjort cylinderloppet större utan att flytta ut kanalerna för att kompensera. Antar att dom vill att det ska matcha original vevhus.. man borde ju egenligen åtgärda deras misstag ;)

..det var mycket text! Tyvärr inga bilder, kameran ligger kvar i verkstan..

Sponsor

Sponsor

Jimmy

Post by Jimmy » 01 Feb 2010, 18:45

Tror att plasten du menar heter Delerin :hmm:,kul med paket :happy:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 01 Feb 2010, 18:45

Kul att läsa om dina fortsatta erfarenheter kring Rovan Bajan. Verkar egentligen inte som om det finns nåt på den maskinen som är lika bra som det ser ut :roll: Nåja, det håller dig ju sysslesatt iallafall :D

Kan du inte slänga upp lite bilder på Zen 36mm cylindern. Låter konstigt om de skulle lämnat kvar de trånga kanalerna och bara borrat upp cylinderloppet. Men som du säger, allt går ju att åtgärda (med några slipstift och en dremel :happy: )
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Feb 2010, 18:49

Nä, det verkar som det är mest ögongodis på dom, men under ytan är det mycket röta..

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 01 Feb 2010, 18:53

Rallyfinnen wrote:Idag kom ett paket från DDM ;) Enda som egentligen är specifikt till baja-majan är väl dom justerbara stötdämparkolvarna.
Det kag kunde se direkt är att dom verkar ha mindre storleksskilnad på dom olika hålen jämfört med 'Rövan'-dämparna (dubbelt med dasshumor nu ;) )
Jag monterade ihop dämparna med originalkolvarna igår, men det blir nog att byta dom nu. Jag hade köpt en extra tjock gaffelolja på Bike i Trollhättan som jag hällde i, men den var lite onödigt tjock, så idag hämtade jag en till som är lite tunnare (20W om jag minns rätt). Det får nog bli den ihop med HPI's kolvar istället.

Eftersom jag läst om problemen med kinadämparna så granskade jag dom lite extra i helgen.
Jag konstaterade att kolvstängerna verkar vara kromade med dålig kvalitet, dvs porer och ojämnheter. Sedan sitter det metallhylsor i dämparna (ovanför o-ringarna i botten)och när ojämnheterna skrapar i dessa tror jag der river loss flagor av kromet med tiden, och dessa flagor repar ännu mer. Ja, det är min teori iallafall..

För att försöka förhindra detta så slipade jag lätt på kolvstängerna med vattenslip-papper för att ta bort dom flesta ojämnheterna, och så bytte jag ut metallhylsorna mot hemmagjorda bussningar i plast.
Vet inte vad plasten heter, men det är typ samma plast som används tex i bra skärbrädor (kommer från något specialverktyg för bilar denna). Väldigt seg och fet plast som verkar ge låg friktion mot metall. Jag tror detta ska fungera lika bra som metallbussningarna, och förhoppningsvis håller dämparna bättre.. Enda frågetecknet är väl egentligen om plasten inte skulle tåla olja, men det lär jag ju märka.. :roll:
Generellt kan jag väl säga att jag gillar jobba pådessa dämpare, smart design ur mek-synpunkt.
Däremot är jag ytterst tveksam till att det inte finns någon volymkompensering, det betyder att det måste finnas luft i dämparen för att den ska kunna klara fulla utslag, det gillar jag inte! Vad händer när man skruvat ihop dämparen i intryckt läge, och sedan drar ut den? Det blir ett undertryck och det kommer garanterat att dra in luft i dämparen på ett eller annat sätt!

I övrigt så låg ett Zen 36mm-kit i lådan, och lite kullager, packningar, packboxar odyl ;)
Vet inte om jag kan låta bli att slipa i cylindern, vilken bil den hamnar i osv.. Tycker insuget ser mindre ut än på mina kloncylindrar, och kanalerna ser också lite klena ut.. Dom har nog bara gjort cylinderloppet större utan att flytta ut kanalerna för att kompensera. Antar att dom vill att det ska matcha original vevhus.. man borde ju egenligen åtgärda deras misstag ;)

..det var mycket text! Tyvärr inga bilder, kameran ligger kvar i verkstan..
20 Olja, är det inte lite väl tjockt?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Feb 2010, 19:29

Återstår att se, jag gillar generellt ganska mycket dämpning, så det är väl lite smaksak också.
Annars får det bli ett till besök på Bike :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2010, 16:36

Delar från DDM
Image

Och så till lite bilder på dagens mek.

Bussing till dämpare (som jag gjort innan)till vänster, original till höger.
Image

Stötdämparkolvar, Rovan till vänster HPI till höger
Image
Image

Satte O-ringar som utfjädringsstopp för att det ska bli ett lite mjukare stopp som är skonsammare mot det mesta..
Image

Satte en extra bricka under kolven, fick fräsa upp urtaget i kolven 0,5mm för att brickan skulle passa
Image

Monterad kolv
Image

Stötdämparoljan jag hällde i nu
Image

Bilen efter första test
Image

Kan bara säga att 2wd är inget roligt på snön.. Kommer ingenstans, det bara spinner! Och bilen är så baktung så direkt man ska svänga så slänger den ut bakvagnen..jobbigt. Kunde möjligtvis funka med rejäla skruvar i däcken.
Tacka vet jag 4wd, nu på vintern iallafall!

waqr

Post by waqr » 03 Feb 2010, 16:40

Jo, Bajan är lite lurig på halt underlag. Det gäller att parera snabbt annars snurrar det :)

Vad tyckte du om bilen annars då? Kan du säga nåt om motorn eller det kanske är svårt om det nu bara spann?
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2010, 17:01

Japp, helt fel balans i den, det går ungefär att hålla 10% av hastigheten man håller med 4wd..

Rovan-motorn sitter i FS:en, i den senaste filmen jag gjort med minikameran så kör jag med Rovan 29cc. Motorn som är i nu är FS-motorn som jag bänkade till över 3kW.
FS-motorn verkar inte gå lika bra i baja-majan med Rovan-pipan, Rovan motorn går inte lika bra i FS:en som FS-motorn gör. )
Svårt att göra någon vidare bedömning i baja-majan när greppet är så kass, men motorn låter inte lika rapp som när den sitter i FS:en med den andra pipan.
Jag behöver en motornbänk för att prova mig fram! ;

Kommer nog att modifiera Rovan-pipan så småningom också.., men just nu känns det som man lika gärna kan ställa bilen på hyllan, för den funkar inte i snö.

Jimmy

Post by Jimmy » 03 Feb 2010, 17:23

Hur fungerade silicon oljan du köpt?
info@largescaleracing.se
070-7910586

ICON

Post by ICON » 03 Feb 2010, 18:25

Jimmy wrote:Hur fungerade silicon oljan du köpt?
Min tanke oxå?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2010, 21:02

Silikonolja? Jag vet inte exakta ingredienserna, men det är vanlig gaffelolja till MC.. :hmm:
Tjockleken funkar tror jag, speciellt om man tänker sig att den ska klara lite landningar från hopp så tror jag inte dämparna ska vara alldeles för lösa.

Jimmy

Post by Jimmy » 03 Feb 2010, 21:04

Jag menar gaffelolja :oopsboard:
info@largescaleracing.se
070-7910586

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Feb 2010, 22:03

Ah! Tänkte att det kanske var märket på oljan som var vilseledande.
Dämparna funkar bra och löper utan att kärva och känns riktigt bra förutom att dett 'pyser' lite i dom pga luftbubblor ibland, och det tror jag beror på att volymkompensering saknas, så det drar in luft i dom. (som jag skrev om innan)

Tjockleken på oljan känns ganska lagom för underlag med skapligt grepp, lite hopp odyl. Kanke aningen tjock för körning på vintern med tanke på greppet som är noll, och att kylan antagligen hör dom hårdare också.
Men, detta blir en 'sommarbil' så jag tror det ska funka bra då. Nu har jag dämparna i mjukaste läget, så det kanske skulle gå att gå ner ett snäpp i viskositet och ställa dom lite hårdare istället.
Jag får ta det när snön är borta..

Jimmy

Post by Jimmy » 03 Feb 2010, 22:16

Jag ska nog med köpa en sån flaska,finns det lite tunnare gaffelolja med om man skulle vilja ha det?
info@largescaleracing.se
070-7910586

Locked