Det kag kunde se direkt är att dom verkar ha mindre storleksskilnad på dom olika hålen jämfört med 'Rövan'-dämparna (dubbelt med dasshumor nu
Jag monterade ihop dämparna med originalkolvarna igår, men det blir nog att byta dom nu. Jag hade köpt en extra tjock gaffelolja på Bike i Trollhättan som jag hällde i, men den var lite onödigt tjock, så idag hämtade jag en till som är lite tunnare (20W om jag minns rätt). Det får nog bli den ihop med HPI's kolvar istället.
Eftersom jag läst om problemen med kinadämparna så granskade jag dom lite extra i helgen.
Jag konstaterade att kolvstängerna verkar vara kromade med dålig kvalitet, dvs porer och ojämnheter. Sedan sitter det metallhylsor i dämparna (ovanför o-ringarna i botten)och när ojämnheterna skrapar i dessa tror jag der river loss flagor av kromet med tiden, och dessa flagor repar ännu mer. Ja, det är min teori iallafall..
För att försöka förhindra detta så slipade jag lätt på kolvstängerna med vattenslip-papper för att ta bort dom flesta ojämnheterna, och så bytte jag ut metallhylsorna mot hemmagjorda bussningar i plast.
Vet inte vad plasten heter, men det är typ samma plast som används tex i bra skärbrädor (kommer från något specialverktyg för bilar denna). Väldigt seg och fet plast som verkar ge låg friktion mot metall. Jag tror detta ska fungera lika bra som metallbussningarna, och förhoppningsvis håller dämparna bättre.. Enda frågetecknet är väl egentligen om plasten inte skulle tåla olja, men det lär jag ju märka..
Generellt kan jag väl säga att jag gillar jobba pådessa dämpare, smart design ur mek-synpunkt.
Däremot är jag ytterst tveksam till att det inte finns någon volymkompensering, det betyder att det måste finnas luft i dämparen för att den ska kunna klara fulla utslag, det gillar jag inte! Vad händer när man skruvat ihop dämparen i intryckt läge, och sedan drar ut den? Det blir ett undertryck och det kommer garanterat att dra in luft i dämparen på ett eller annat sätt!
I övrigt så låg ett Zen 36mm-kit i lådan, och lite kullager, packningar, packboxar odyl
Vet inte om jag kan låta bli att slipa i cylindern, vilken bil den hamnar i osv.. Tycker insuget ser mindre ut än på mina kloncylindrar, och kanalerna ser också lite klena ut.. Dom har nog bara gjort cylinderloppet större utan att flytta ut kanalerna för att kompensera. Antar att dom vill att det ska matcha original vevhus.. man borde ju egenligen åtgärda deras misstag
..det var mycket text! Tyvärr inga bilder, kameran ligger kvar i verkstan..