Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Hallå! jag har kommit över en LS båt https://www.nitrorcx.com/99b-12003-eg- ... -artr.html
Den har stått några år så tänkte jag ska försöka få liv i den.
Det elektriska fungerar felfritt(förutom ett kretskort som satt mellan mottagaren och servon till gas)
Jag har däremot inte lyckats få fram bränsle till motorn, den snarare blåser ut bränsle istället för in när man pumpar på förgasaren. Gissar att packningar och membran torkat ut men jag vet inte vad det är för tillverkare så tänkte se om någon vet här.
Den är det någon fara att starta båten på land så att säga eftersom den är vätskekyld? tänkte nu under felsökning kan det vara lite trist å åka till sjön när den inte ens startar
Mvh Dennis
Den har stått några år så tänkte jag ska försöka få liv i den.
Det elektriska fungerar felfritt(förutom ett kretskort som satt mellan mottagaren och servon till gas)
Jag har däremot inte lyckats få fram bränsle till motorn, den snarare blåser ut bränsle istället för in när man pumpar på förgasaren. Gissar att packningar och membran torkat ut men jag vet inte vad det är för tillverkare så tänkte se om någon vet här.
Den är det någon fara att starta båten på land så att säga eftersom den är vätskekyld? tänkte nu under felsökning kan det vara lite trist å åka till sjön när den inte ens startar
Mvh Dennis
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!
Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...
Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...
Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Tackar!
Utgick att allt var rätt kopplat, slangen på andra änden av förgasaren är nämligen inte kopplad till tanken alls utan ligger lös i skrovet och returen går in ovanpå tanken.
Bra vill bara se till att den går att starta innan jag tar ner den till vattnet.
Utgick att allt var rätt kopplat, slangen på andra änden av förgasaren är nämligen inte kopplad till tanken alls utan ligger lös i skrovet och returen går in ovanpå tanken.
Bra vill bara se till att den går att starta innan jag tar ner den till vattnet.
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Det var precis som du skrev.. bytte till ny slang och såg till så de satt på rätt plats väldigt lättstartad också!Dave wrote: ↑28 Jun 2020, 18:56Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!
Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...
Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Hade den ute på en testrunda och den går rätt bra med
Men aldrig haft en rcbåt innan så har lite frågor å funderingar. Motorn är ju vätskekyld, sugs vattnet in eller pressas det in när man kör? efter att ha kört en stund så blev den lite trött vid gaspådrag så funderar på om den kyler riktigt.
Såg med sen att spjället inte öppnar helt, försökte justera på sändaren men då försvann tomgången å den drev hela tiden istället. å när jag kolla närmre så upptäckte jag att det glappar rätt duktigt i spjällaxeln så det kanske är därför..
en liten video
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
På motorn sitter en luftfilterbox med choke, men såg på bilder från återförsäljare att det inte sitter filter alls innan förgasaren, hur bör det vara? nån som vet ?
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Jag har förstått det så att många åker utan filter i sina båtar(förutsatt att intaget är skyddat från stänk). Det är ju inte samma problem med damm o grus som i bilar. Med det sagt så är det ju inte fel att ha filter i en båt. Det skyddar ju mot t.ex flagor o sånt.Denka wrote:På motorn sitter en luftfilterbox med choke, men såg på bilder från återförsäljare att det inte sitter filter alls innan förgasaren, hur bör det vara? nån som vet ?
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
Glapp i spjällaxeln--> byt förgasare.Denka wrote:Det var precis som du skrev.. bytte till ny slang och såg till så de satt på rätt plats väldigt lättstartad också!Dave wrote: ↑28 Jun 2020, 18:56Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!
Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...
Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Hade den ute på en testrunda och den går rätt bra med
Men aldrig haft en rcbåt innan så har lite frågor å funderingar. Motorn är ju vätskekyld, sugs vattnet in eller pressas det in när man kör? efter att ha kört en stund så blev den lite trött vid gaspådrag så funderar på om den kyler riktigt.
Såg med sen att spjället inte öppnar helt, försökte justera på sändaren men då försvann tomgången å den drev hela tiden istället. å när jag kolla närmre så upptäckte jag att det glappar rätt duktigt i spjällaxeln så det kanske är därför..
en liten video
Ang kylvattnet så finns det båtar med pump men det vanliga är att det är farten framåt som trycker vatten genom kylningen. Du ska se att vattnet kommer ut ur röret när båten går framåt(utom krypfart).
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC
tesla wrote: ↑15 Jul 2020, 08:25Okej ja det känns ändå lite säkrare med filter annars kan man väl ge sig fan på att något olämpligt letar sig inGlapp i spjällaxeln--> byt förgasare.
Ang kylvattnet så finns det båtar med pump men det vanliga är att det är farten framåt som trycker vatten genom kylningen. Du ska se att vattnet kommer ut ur röret när båten går framåt(utom krypfart).
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Ang kylningen så får jag kolla närmre på det nästa runda, vatten kommer fram(mot slutet av körningen så kom det en hel del vattenånga när man stannade upp
//Denka
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests