Vilken motor har jag?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Vilken motor har jag?
En glappande spjällaxel som Lusse nämnde, är ett vanligt bekymmer med dina symptom.
Om den går tills den blir varm är det troligtvis något annat som bråkar.
Blåst cylinderfotspackning eller spricka i cylindern?
Kan vara en dålig tändspole eller tändstift också....
Hur ser blåsan ut på förgasaren när motorn stannar?
Om den går tills den blir varm är det troligtvis något annat som bråkar.
Blåst cylinderfotspackning eller spricka i cylindern?
Kan vara en dålig tändspole eller tändstift också....
Hur ser blåsan ut på förgasaren när motorn stannar?
Re: Vilken motor har jag?
Blåsan är nästan full när den stannar.Dave wrote:En glappande spjällaxel som Lusse nämnde, är ett vanligt bekymmer med dina symptom.
Om den går tills den blir varm är det troligtvis något annat som bråkar.
Blåst cylinderfotspackning eller spricka i cylindern?
Kan vara en dålig tändspole eller tändstift också....
Hur ser blåsan ut på förgasaren när motorn stannar?
Hittade en walbro 644 förgasare i gömmorna från min gamla bensinbåt.
Förgasaren är helt ny och tänkte prova den men gaslänkage passar inte.
Vart kan man få tag i en sådan här?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Vilken motor har jag?
Kollat om det kan bero på undertryck i tanken?
Re: Vilken motor har jag?
Det är en nippel ditsatt på locket utan slang så det kommer garanterat in luft där, ska jag täta den?Dave wrote:Kollat om det kan bero på undertryck i tanken?
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Vilken motor har jag?
Nej det måste vara någon form av ventilering på tanken.....
Hur beter den sig när den dör?
Börjar den misstända och gå illa med bludder osv, eller klipper den bara rakt av och stendör på fläcken?
Hur beter den sig när den dör?
Börjar den misstända och gå illa med bludder osv, eller klipper den bara rakt av och stendör på fläcken?
Re: Vilken motor har jag?
Det sistnämnda är det, i samband med en broms så bara dör den tvärt.Dave wrote:Nej det måste vara någon form av ventilering på tanken.....
Hur beter den sig när den dör?
Börjar den misstända och gå illa med bludder osv, eller klipper den bara rakt av och stendör på fläcken?
Ska prova med nya förgasaren så fort jag kan hitta en sådan arm till förgasaren.
Re: Vilken motor har jag?
Låter som din tomgångsskruv är feljusterad så när du bromsar så stängs spjället helt o hållet.
Alternativt så har du bekymmer med att kopplingen klibbar så när du bromsar till så stannar bromsen även motorn.
Du har ingen möjlighet att filma motorn ingående & framkalla felet så vi kan se vad som händer?
Gärna med en inzoomning på förgasaren.
Alternativt så har du bekymmer med att kopplingen klibbar så när du bromsar till så stannar bromsen även motorn.
Du har ingen möjlighet att filma motorn ingående & framkalla felet så vi kan se vad som händer?
Gärna med en inzoomning på förgasaren.
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Re: Vilken motor har jag?
Satte dit nya walbro 644 förgasaren och i med nytt stift.
Gick igång direkt och hade fin tomgång och körde i ca 10 minuter helt utan stopp men sedan lossnade två av dreven då stoppbrickor inte fanns där.
Köpte nya brickor idag och startade upp bilen som startade på första starten.
Bilen går fint i ca 1 minut men sedan börjar den tappa väldigt mycket effekt vid fullgas och direkt efter det så hör jag något tickande/knackande ljud och bilen dör.
Känner sedan när man drar i snöret långsamt att det tar emot lite i motorn men går att dra runt.
Skruvar isär motorn och hittar metallbitar inne i förbränningsrummet och den har slått sönder kolv och toppen
Så det blir att byta kolven och toppen ändå!
Bottendelen ser ut att ha klarat sig, ska plocka isär hela och kika/rengöra.
Gick igång direkt och hade fin tomgång och körde i ca 10 minuter helt utan stopp men sedan lossnade två av dreven då stoppbrickor inte fanns där.
Köpte nya brickor idag och startade upp bilen som startade på första starten.
Bilen går fint i ca 1 minut men sedan börjar den tappa väldigt mycket effekt vid fullgas och direkt efter det så hör jag något tickande/knackande ljud och bilen dör.
Känner sedan när man drar i snöret långsamt att det tar emot lite i motorn men går att dra runt.
Skruvar isär motorn och hittar metallbitar inne i förbränningsrummet och den har slått sönder kolv och toppen
Så det blir att byta kolven och toppen ändå!
Bottendelen ser ut att ha klarat sig, ska plocka isär hela och kika/rengöra.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Vilken motor har jag?
Aj vad trist!
Hör av dig om du behöver delar....har nog både cylinderkit och resten av delarna liggande....
Hör av dig om du behöver delar....har nog både cylinderkit och resten av delarna liggande....
Re: Vilken motor har jag?
Jo, delar behövs.Dave wrote:Aj vad trist!
Hör av dig om du behöver delar....har nog både cylinderkit och resten av delarna liggande....
Cylinderkit och packningar.
Funderar om man skulle uppgradera till 290, har du det med liggandes?
Pm gärna pris på vad du vill ha, även beroende på vad du har liggandes.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Vilken motor har jag?
Jodå, det ska nog finnas....
Skickar PM ikväll!
Skickar PM ikväll!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests