2wd vs 4wd
2wd vs 4wd
Har aldrig ägt en bakhjulsdriven offroad innan... men är de så stor skillnad i vridmomentt/klös/kraft mellan 2wd o 4wd?
Har en nutech th2 och en fg marder. Nutechen e pigg pga sin trimmade 29cc motor o sticker som ett skott. Marderns motor ska vara en 26cc motor med trimpipa och den går med som ett skollat troll.. tog med den hem till polaren idag som har en grymt stor gräsmatta smockfull med mossa. Bilen sprätter upp både gräs o mossa som ingetting.
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Har en nutech th2 och en fg marder. Nutechen e pigg pga sin trimmade 29cc motor o sticker som ett skott. Marderns motor ska vara en 26cc motor med trimpipa och den går med som ett skollat troll.. tog med den hem till polaren idag som har en grymt stor gräsmatta smockfull med mossa. Bilen sprätter upp både gräs o mossa som ingetting.
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
Visst blir de skillnad på 4wd o 2wd de förstår jag ju. Men kraften i 2wd bilen jag har känns helt sanslös
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: 2wd vs 4wd
De flesta 2wd är väldigt lättdrivna och kräver inte så mycket motor för att gå riktigt bra.
Med 4wd kommer en lång rad extra friktionspunkter i drivlinan, så det går tyngre redan innan man ställer bilen på marken...och dessutom mer prylar som har en tröghet och rörelseenergi, som däck och diffar.
Med en differential på mitten, flyttas hela tiden kraften till de hjulen som går lättast.
Står man still på ett underlag med bra grepp, kommer bilen att spinna loss framhjulen vid acceleration. Man upplever att detta gör att den blir rappare, och orkar varva mer, men det handlar istället mer om att man spinner bort all effekt...
Låser man mittendiffen, ställer man vanvettigt stora krav på allt i hela drivlinan, eftersom motorn inte kan göra sig av med energin lika enkelt. För att dra loss hjulen under acceleration krävs det en motor som ger bra botten.
Skillnaderna för övrigt handlar mer om vilken körstil och känsla man vill ha.
Jag körde mycket 1/8 förr och då trodde jag att jag även skulle köra 4wd med largescale, men 2wd passar mig mycket bättre.
En sak ska man dock ta med sig....
4wd är snabbare!
Man får slita som en galning för att hänga med 4wd förarna om man kör Baja....
Med 4wd kommer en lång rad extra friktionspunkter i drivlinan, så det går tyngre redan innan man ställer bilen på marken...och dessutom mer prylar som har en tröghet och rörelseenergi, som däck och diffar.
Med en differential på mitten, flyttas hela tiden kraften till de hjulen som går lättast.
Står man still på ett underlag med bra grepp, kommer bilen att spinna loss framhjulen vid acceleration. Man upplever att detta gör att den blir rappare, och orkar varva mer, men det handlar istället mer om att man spinner bort all effekt...
Låser man mittendiffen, ställer man vanvettigt stora krav på allt i hela drivlinan, eftersom motorn inte kan göra sig av med energin lika enkelt. För att dra loss hjulen under acceleration krävs det en motor som ger bra botten.
Skillnaderna för övrigt handlar mer om vilken körstil och känsla man vill ha.
Jag körde mycket 1/8 förr och då trodde jag att jag även skulle köra 4wd med largescale, men 2wd passar mig mycket bättre.
En sak ska man dock ta med sig....
4wd är snabbare!
Man får slita som en galning för att hänga med 4wd förarna om man kör Baja....
Re: 2wd vs 4wd
Mycket bra skrivet... att 4wd e snabbare kan jag förstå. Den ligger bättre på marken tycker jag i alla fall om jag jämför min marder mot th2an...så att man kan köra snabbare med 4wd kan jag förstå pga det du skrev om all kraft fördelning... men endå känns mardern helt sjuk när den river loss som den gör,och sticker som ett skott...
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: 2wd vs 4wd
Mardern är en väldigt lätt bil .
Den går väldigt bra även med en original 26cc.
Sätter man den motorn i en Losi vill man nog springa efter och knuffa på....
Ska man basha grustag eller köra på stora fält är det enligt min mening 2wd som är mest fördelaktigt, eftersom den går lätt, och får en högre toppfart.
På bana lär dock 4wd ha ett övertag.
Den går väldigt bra även med en original 26cc.
Sätter man den motorn i en Losi vill man nog springa efter och knuffa på....
Ska man basha grustag eller köra på stora fält är det enligt min mening 2wd som är mest fördelaktigt, eftersom den går lätt, och får en högre toppfart.
På bana lär dock 4wd ha ett övertag.
Re: 2wd vs 4wd
Tror vikten är 4wd bilarnas generellt största handikapp. En losi väger ju nästan dubbelt så mycket som en 5b (utan massa godis). Även mer slimmade 4wd bilar typ Mcd väger betydligt mer än 2wd typ baja 5b. Tror inte det ökade transmissionsmotståndet har alls samma betydelse som vikten. En annan sak som jag tyckte skiljer sig mycket i andra skalor är förmågan att hantera lite sämre banor, hade både 2wd och wd 1/8 buggy ett tag oc tycker absolut gropar och hjulspår stör körningen med 2wd mer och jag tycker man ser det på bajorna också även om jag själv bara har 4wd bilar i 1/5.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: 2wd vs 4wd
Börjar misstänka motorn inte är mer än 23cc på min marder har lagt en tråd i teknik motor om de
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
mardern har väl lite udda utväxling mot bajan.
Hade en marder innan jag köpte min baja oc jag tyckte den gick bra. men bara rakt fram. Hade 30.5 med vrcpipa.
Den gick lätt upp på bakhjulen vid fäste.
Bajan går mycket smidigare.. Fast mcd:n är roligare på snö och gräs tycker jag.
Hade en marder innan jag köpte min baja oc jag tyckte den gick bra. men bara rakt fram. Hade 30.5 med vrcpipa.
Den gick lätt upp på bakhjulen vid fäste.
Bajan går mycket smidigare.. Fast mcd:n är roligare på snö och gräs tycker jag.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: 2wd vs 4wd
Min marder går iaf att styra vid fullt gaspådrag.. hr orginal 26cc motor med ddm dominator pipa på... iaf de lilla jag hunnit köra med den
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
mardern tycker jag är lite kort..
lätt bakhjuls åka och stutsig på ojämnt underlag.
kör mest gräs och där vill den oftast välta i kurvorna med dom grova däcken som var original.
lätt bakhjuls åka och stutsig på ojämnt underlag.
kör mest gräs och där vill den oftast välta i kurvorna med dom grova däcken som var original.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: 2wd vs 4wd
Jag kan ju inte direkt säga jag var nå vidare imponerad utav att köra med mardern... har lagat den nu o kört upp en tank ikväll. Det enda den gör är spinner... spelar inge roll om de e gräs grus eller asfalt så spinner den bara. Någon uppgradering med 27 eller 30cc cylinderkit från swedrc till den lär jag ju inte köpa... då jg får inte ner kraften i backen som det är... tror motorn är orginal men har en ddm dominator trimpipa till den...
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
Jag har kört en del med både mardern o nutechen... mardern e 2wd o nutechen 4wd... men jg kan seriöst inte bestämma mig för vilket som e roligast... nutechen e ju snabbare iväg pga sin 4wd.... mardern är de mer sport med om man ska köra fort osv... båda har roliga/trevliga egenskaper men på olika vis... hur resonerar ni andra om era val inför 4wd o 2wd...?
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
Varför välja
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Re: 2wd vs 4wd
Min sambo säger man kan inte ha allt.........
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Re: 2wd vs 4wd
Missade denna i föregående inlägg
Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests