Balansfaktor är alltså hur mycket roterande motvikt man har på veven för att balansera ut vikten på kolv mm som rör sig upp och ner i cylindern. Ofta pratas det om att balansfaktorn borde ligga mellan 50-70% på en encylindrig motor. Det är ingen exakt vetenskap, utan beror lite på geometri i motorn odyl. För minsta belastning på ramlager brukar dom säga att man ska ligga omkring 50%. Detta går att läsa om ifall man googlar på typ 'crank balance factor' el dyl.
Jag började med att göra en liten 'jigg' för ändamålet.

Den ska ha två 'kniveggar' som ligger i våg för att veven ska kunna rotera fritt. Man kan göra det med kullager och rullar också, men jag valde den enkla vägen..
Man kan mäta på två sätt, men man vill ha ut hur många gram motvikt eller 'obalans' man har på den roterande delen av det hela, och sedan dividera det med den massan som går upp och ner i cylindern. Lilländen på staken räknas vanligtvis som 'upp och ner-vikt' och storänden som roterande.
Ett sätt är att lägga komplett 'upp och ner vikt' på vågen, och sedan se hur mycket den vikten minskar när motvikterna jobbar. Då ska staken vara vågrät för att mäta 'upp och ner vikten':

Sedan ska veven ligga med vevlagret horisontellt och man mäter igen:

Som ni ser i exemplet blir den ca 16,3g lättare när motvikterna 'lyfter'. Alltså är balansfaktorn 16,3/37=44%
Detta är ganska lågt, speciellt eftersom kolven är en lättad 32mm utan kolvring!
Andra sättet man kan få ut motvikten är att lägga upp veven i jiggen utan kolv på, snurra den fram och tillbaka, och rada på vikt tills den är i 'balans', och sedan väga lilländen med dom vikter man lagt på.
Här är ett exempel med en Zenoah std vev

Blev i detta fall 16,2 istället för 16,3g som i tidigare exempel, så det anser jag ligger inom toleranserna
Här är en Modellsport vev:

Nu kommer lite mer för er som kör buggy.. en +2 vev:

Och en stuffed (28mm slag), denna var i 'balans utan extra vikt på staken:

Dom vevarna har alltså betydligt mindre motvikt, och om man sedan kombinerar det med en tyngre kolv, kolvtapp och kolvring, så har man riktigt kass balansfaktor!!
Ta tex denna 36mm kolv:

Och kombinera den med en 'stuffed-veven' så får man 7,5/(39,2+7,5)=16% balansfaktor!
Formelförklaring: motvikt/(vikt på komplett kolv+vikt på lillände)
Har man då en stuffed +2 vev, så skulle jag anta att det blir ännu lite värre..
Bara som exempel kan man ta en lättad 32mm kolv med tapp o allt som då väger ca 30g+7,5g för lilländen: 7,5/37,5=20%, och det kan jag säga vibrerar 'bra' baserat på egen erfarenhet.
Ett annat exempel kan ju vara samma 36mm kolv ihop med +2-veven. Då blir det 9,55/(39,2+7,5)=20% dvs lika dåligt som stuffed veven ovan med 32mm kolv.
Slutsatsen är att balansfaktorn verkar vara i underkant på en std 23cc, och det blir bara värre ju tyngre kolv man har, och det verkar även bli bara värre när man byter till 'eftermarknadsvevar'.
Detta tror jag är en viktig faktor när det gäller ramlager som inte håller speciellt länge på buggymotorer! Dom håller relativt bra på touringmotorer även om dom varvas betydligt mer än buggy, men med dom mindre kolvarna ligger man ju som sagt bättre till med balansfaktorn, fast den inte är bra.