Hur fungerar tratten? Är det som en slags reedventil?Rallyfinnen wrote:'Tratten' finns här:
http://butik.miniracingteknik.se/html/5 ... 061e0f1418" onclick="window.open(this.href);return false;
FS Racing 4wd (MCD-klon)
Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Nä, en helt vanlig tratt eller 'venturi' som dom kallar det!
Däremot så tror jag man ska börja med ett längre insug (som jag också har på den motorn, glömde nämna det..), det tyckte jag gjorde större skillnad. Lauterbacher och rc-car-online säljer dom bla. Lite dyrt för en plastbit bara..
Mindre bölande ur förgasarn på lägre varv, och lite bättre bottendrag. Kanske en liiiiten aning mindre effekt på absoluta toppregistret, men generellt en förbättring tyckte jag.
Tyvärr har jag inte jämfört skillnaden i bänk.. detta är bara hur jag upplevde skillnaden.
Däremot så tror jag man ska börja med ett längre insug (som jag också har på den motorn, glömde nämna det..), det tyckte jag gjorde större skillnad. Lauterbacher och rc-car-online säljer dom bla. Lite dyrt för en plastbit bara..
Mindre bölande ur förgasarn på lägre varv, och lite bättre bottendrag. Kanske en liiiiten aning mindre effekt på absoluta toppregistret, men generellt en förbättring tyckte jag.
Tyvärr har jag inte jämfört skillnaden i bänk.. detta är bara hur jag upplevde skillnaden.
Jo, att förlänga insuget tror jag också på. Kan du länka till den delen?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Här är länken: http://www.lauterbacher.net/xtc/product ... -Sikk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyvärr är ju priset som det är.. lite saftigt för en plastbit kan man tycka!
Tyvärr är ju priset som det är.. lite saftigt för en plastbit kan man tycka!
Jo, det är sant, den var inte helt gratis. Dock såg den ju inte så mycket längre ut än original men den kan ju helt klar vara värd att prova iallfall.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Har inte mätt, men den kan vara ca 1cm längre än original tror jag..
Kan ju bli utrymmesproblem på vissa bilar också om det är för långt.
Kan ju bli utrymmesproblem på vissa bilar också om det är för långt.
Jo, jag tror det blir det på Bajan, iallafall om man kör med fönsterrutorna och V- stacken. Men på FG:n skulle det ju gå. Det är väl inga problem rent utrymmesmässigt på din FS heller va?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Nej, gott om experimentutrymme för det mesta på den 
- Rallyfinnen
Här syns resultatet av dagens körning på ca 1min (testet med minikameran, finns under diverse)

Andra Hitec-servot som utgående axeln går av på
Undrar om den axeln går att köpa som reservdel..? Har ingen lust att investera i dyrt servo just nu!
Jag släppte på servoräddaren när den jag bytte servo, men det verkar inte ha hjälpt.

Andra Hitec-servot som utgående axeln går av på
Undrar om den axeln går att köpa som reservdel..? Har ingen lust att investera i dyrt servo just nu!
Jag släppte på servoräddaren när den jag bytte servo, men det verkar inte ha hjälpt.
-
Ntch in da dirt
Jag trodde bokstavs kombinationen MG står för metal Gear det där är ju plast axel. finns ju nya drevsatser att köpa men jag skulle satsa på ett servo med ståldrev rakt igenom det är den extra kostnaden värd.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .
Extrem lek med elden är kasta bensin på lågorna
- Rallyfinnen
Tror det heter HS-805BB. Skulle vara en metallaxel ut så hade det nog klarat sig skapligt..
Rallyfinnen wrote:Tror det heter HS-805BB. Skulle vara en metallaxel ut så hade det nog klarat sig skapligt..
Tyvärr är HS-805BB just precis så här klena.
Handbyggd Dodge WC52 1:6
Testa att köpa Futabas 3306MG. Ett billig servo med metalldrev som jag haft i min FG under ett antal liter utan några som helst problem.
Last edited by waqr on 24 Jan 2010, 20:35, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B
-
Ntch in da dirt
Rally finnen tyvär så är 805 bb det sämsta skit till styr servo som man kan ha till styrningen på en large scale bil.
Exakt samma sak hände med styr servot som satt monterat min fg som jag hade .
Jag ersatte det med ett futaba servo med ståldrev sedan höll det bra.
Exakt samma sak hände med styr servot som satt monterat min fg som jag hade .
Jag ersatte det med ett futaba servo med ståldrev sedan höll det bra.
sålt av en fg, 3 mcd samt en nutech MME. Nu hägrar större leksaker riktiga fordon som jag själv kan köra .