RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?
RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?
Efter sondering av banor att köra på i dessa kommuner i Stockholm, Åkersberga, Vaxholm,Vallentuna, Täby och Danderyd så har jag inte lyckats att hitta en enda förutom en i Danderyd som verkar vara en spontant övertagande ”Mountain bike-bana” eller dyl som ligger svårtillgänglig en bra bit in i skogen. Min spontana reaktion är att det måste finnas en hel del utövare förutom dom som har intresset att börja med denna hobby i denna region. Tittar man på hur kommunerna ligger i förhållande till varandra så ser man nästan var en bana eller banor ska ligga. Tentaklerna drar sig mot Arningeområdet som är väl lämpad, inte minst för att det finns en hel del företag som kanske kan sponsra en del. Andra fördelar rent materialist för en byggnation av banor är närheten till tippen i Arninge där det kanske kan dyka upp byggmaterial som är användningsbart.. typ betongplattor mm. En annan fördel är närheten till betongindustrin som finns där. Som om de t.e.x ibland vill tömma vid felbladning eller överskott kan tillgodose en bana med material som sponsring. Nåt annat som jag tycker man bör tänka på är att det finns en hel del intresserade med fysiska hinder, som trafikskadade eller annat där denna hobby kan var väl lämpad med hjälp av vänner eller andra utövare. Därför bör området vara lättillgängligt och anpassat för det. Det finns säkert en del bidrag att få för anpassning som allmänna arvsfonden och säkerligen finns det fler fonder om man letar. Jag ser mig inte som projektledare.. snarare idémakare för att visa på möjligheten och för den som vill spinna vidare.
Med vänlig hälsning
Thomas
Med vänlig hälsning
Thomas
Last edited by gynther54 on 24 May 2014, 14:39, edited 1 time in total.
Re: RSB bilbanor i Nord öst Stockholm?
Stockholm överlag skulle behöva en bana!
Norrort skulle passa mig ypperligt, men även söderöver.
Det spinns ju tydligen på en bana i Haninge, men vet inte om den blir av eller ej.
Oavsett, här finns åtminstone en eldsjäl som kan hjälpa till en hel del!
D.v.s om projektet blir av.
Norrort skulle passa mig ypperligt, men även söderöver.
Det spinns ju tydligen på en bana i Haninge, men vet inte om den blir av eller ej.
Oavsett, här finns åtminstone en eldsjäl som kan hjälpa till en hel del!
D.v.s om projektet blir av.
Blood, guts, and Rock ´n´ Roll
Losi 5ive T - Ballbreaker
HPI Baja 5b - Bajamajan
Losi 5ive T - Ballbreaker
HPI Baja 5b - Bajamajan
Tack för ditt svar MrMopar! Önskvärt så tycker jag i fartval att en bana i varje hörn runt Stockholm kan vara att föredra. Att ta sig söder och norr om stan kan i värsta fall ha sina nackdelar.. mycket p.g.a. trafiken. Arlanda tar också tid även där trafiken ett problem på vissa tider. Det hindrar var fall av spontana utflykter på vardagar. Frågan är hur många utövare av denna hobby fån Stockholm via kommunerna utefter E3:an det finns.. och vad ligger mörkertalet? Jag hade nog hoppas på lite mer respons på mitt inlägg. Men det kanske måste mogna en del först..
- Doorcracker
- Phone Number: 0707102103
Det är helt sjukt att det inte finns någon off-road bana i Stockholm, det måste finnas ett helt gäng med folk som vill köra LS bilar på en bana. Ett problem är att det säkert finns gott om folk dom kan tänkas vara med och bygga men få som kan tänkas ragga tag på en plats att bygga på. Jag kan hjälpa till att bygga i mån av tid, jag försökte få tag på ett område men det gick inte så bra.
Ja, det gäller även att plocka fram dom som har tröttnat på kvartersresandet där bilen senare hamnar i ett källarförråd. Att försöka på eget bevåg anskaffa en bit mark funkar inte även om syftet var gott. Här gäller det att blanda in media på ett gruppfoto, desto fler desto bättre och med större chans att dom lyckas. Står man 4-8 personer på ett gruppfoto så hamnar man på kommunens baksida. Står det 75–100 personer då har oddsen för ett bra läge ökat betydligt.
Står 200 personer. Då har man troligtvis skaffat sig en maktfaktor som får hela kalaset betalt dessutom. Tyvärr så är det väl så funkar, även om det är en önskedröm men någon
stans ska man börja.
Står 200 personer. Då har man troligtvis skaffat sig en maktfaktor som får hela kalaset betalt dessutom. Tyvärr så är det väl så funkar, även om det är en önskedröm men någon
stans ska man börja.
- Doorcracker
Dakeman här på forat fick ju bra kontakt med kommunen när det gällde "banan" i Danderyd och det hela började ta form, men sen vara det ju kört när dom skulle gräva ner kraftledningar genom banan.
Nja . Det var säkerligen redan planerat att ledningen skulle dras där sedan flera år tillbaka,
Ett sett att vara sjysst mot er utan att säga hela sanningen
Ett sett att vara sjysst mot er utan att säga hela sanningen
Efter en del efterforskningar med hjälp av rotande på vissa vissa forum och av före detta utövares minnesbilder, så har följande banor existerat i denna region i någon form:
Danderyd. Ett eget initiativ där förhoppning grusades av en kabel.
Åkersberga. Ett initiativ av RC flygklubben. Där jag misstänker att den låg var norr om Åkersbergas anstalt i änden på flygfältet. Var nog inte så populärt i längden p.g.a. det udda läget även initiativet var gott.
Täby Arninge. Vid motorcross-banan fanns ett initiativ där det vart lite väl tight. Troligtvis så tröttnade de flesta, dels på att hojarna smattrade dikt in på. Så att säga.. en dålig atmosfär som inte inspekterades till vidare utveckling av hobbyn.
Utan att jag tittat närmare så misstänker jag att banan är nermalen av hojarna. Nåt har gått snett i alla tre initiativen som har dödat entusiasmen för en del buggy utövare i denna region. Tillgängligheten och god atmosfär är nog en del av orsaken att det upphörde.
Med vänlig hälsning,
utövande surgubbe
Danderyd. Ett eget initiativ där förhoppning grusades av en kabel.
Åkersberga. Ett initiativ av RC flygklubben. Där jag misstänker att den låg var norr om Åkersbergas anstalt i änden på flygfältet. Var nog inte så populärt i längden p.g.a. det udda läget även initiativet var gott.
Täby Arninge. Vid motorcross-banan fanns ett initiativ där det vart lite väl tight. Troligtvis så tröttnade de flesta, dels på att hojarna smattrade dikt in på. Så att säga.. en dålig atmosfär som inte inspekterades till vidare utveckling av hobbyn.
Utan att jag tittat närmare så misstänker jag att banan är nermalen av hojarna. Nåt har gått snett i alla tre initiativen som har dödat entusiasmen för en del buggy utövare i denna region. Tillgängligheten och god atmosfär är nog en del av orsaken att det upphörde.
Med vänlig hälsning,
utövande surgubbe
Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?
Tillägg: I Google Earth kan man se hur banan i Åkersberga såg ut när den existerade. Var där häromdan och konstaterade att banan var upplöjd.
Samma verkar gälla Täby MK motorcross, inte ett spår av banan. Möjligtvis kanske man kan göra ett arkeologiska fynd i högarna av banan som nu mer ingår i breddningen av parkeringen. Kan ju vara så att detta torn är en rest från tiden när banan var aktiv? Det som även slog mig vid mina besök, utöver det som jag tidigare nämnde angående tillgänglighet och trivseln, är att placeringen av banorna var instoppade på en yta i skogen eller i skuggpartier. Så vissa tider på året måste myggplågan även haft en inverkan.

Samma verkar gälla Täby MK motorcross, inte ett spår av banan. Möjligtvis kanske man kan göra ett arkeologiska fynd i högarna av banan som nu mer ingår i breddningen av parkeringen. Kan ju vara så att detta torn är en rest från tiden när banan var aktiv? Det som även slog mig vid mina besök, utöver det som jag tidigare nämnde angående tillgänglighet och trivseln, är att placeringen av banorna var instoppade på en yta i skogen eller i skuggpartier. Så vissa tider på året måste myggplågan även haft en inverkan.

En liten fundering. Vore det inte värt att fundera på Haninge i alla fall? Från Solna är det ca 30 minuter, jag har 40 minuter från Södertälje. Det går ju att undvika tider då trafiken ställer till det.
I Haninge verkar ju manegen vara krattad, så att säga. Det verkar finnas folk som är intresserade av att hjälpa till. Som vanligt behövs det någon som drar i det. Är vi några stycken som hjälps åt borde vi kunna få till något.
Just nu känns det som om det vore bättre att ha något att köra på än att det ligger runt knuten.
Jag var i Danderyd och körde ett antal gånger medans den banan fanns, förra året var jag i Nyköping och Valdemarsvik bara för att få rejsa lite i alla fall, Haninge känns hyfsat överkomligt jämfört med alternativen.
I Haninge verkar ju manegen vara krattad, så att säga. Det verkar finnas folk som är intresserade av att hjälpa till. Som vanligt behövs det någon som drar i det. Är vi några stycken som hjälps åt borde vi kunna få till något.
Just nu känns det som om det vore bättre att ha något att köra på än att det ligger runt knuten.
Jag var i Danderyd och körde ett antal gånger medans den banan fanns, förra året var jag i Nyköping och Valdemarsvik bara för att få rejsa lite i alla fall, Haninge känns hyfsat överkomligt jämfört med alternativen.
/ Ulf
HPI Baja 5b, OBR 30.5 Promod, futaba 4PL
FG Marder, Futaba 3PM
Traxxas Revo 3.3
HPI Baja 5b, OBR 30.5 Promod, futaba 4PL
FG Marder, Futaba 3PM
Traxxas Revo 3.3
- Doorcracker
Jag och MrMopar håller på och försöker greppa Haninge.
Nja. Det var nog inte så jag hade tänkt, även om det är trevlig att besöka andra klubbar.
Det handlar om att dra igång en verksamhet med utövare för alla åldrar och även för dom som har intresset men inte har kommit igång och där till också handikappade som klarar av att ratta en buggy, tyvärr en bortglömd grupp i detta sammanhang där vissa skulle kunna ha stor glädje i denna hobby.
Sen är det roligare att mötas när man är fler med samma intresse. Efter att ha undersökt vilka misslyckade försök att bilda klubbar i nämnda kommuner så var tanken att slå ihop allt till ett och bygga en bana om så önskas och på detta sätt bli starkare. Omkring Arninge köpcentrum med industriområdet är ett perfekt ställe för dom yngre utövarna (en ute i urskogen) att få skjuts till banan när föreläsarna lodar runt i köpcentrum. Det finns andra fördelar också, kommunikation och sponsring och mer därtill.
Ser man på trafikläget igenom Stockholm så ser jag att ett rimligt avstånd och tiden att ta sig till en bana är en förutsättning om det också ska lyckas i längden. Önskvärt är att få med sig föräldrar och äldre utövare som kan grabba tag i en spade ibland. Men det är i sin linda än även om det finns mer att säga .
Så här illa kan det gå när minsta sonen fick en Nitro buggy. Jag fick blodad tand igen efter drygt 20 års uppehåll.
Det handlar om att dra igång en verksamhet med utövare för alla åldrar och även för dom som har intresset men inte har kommit igång och där till också handikappade som klarar av att ratta en buggy, tyvärr en bortglömd grupp i detta sammanhang där vissa skulle kunna ha stor glädje i denna hobby.
Sen är det roligare att mötas när man är fler med samma intresse. Efter att ha undersökt vilka misslyckade försök att bilda klubbar i nämnda kommuner så var tanken att slå ihop allt till ett och bygga en bana om så önskas och på detta sätt bli starkare. Omkring Arninge köpcentrum med industriområdet är ett perfekt ställe för dom yngre utövarna (en ute i urskogen) att få skjuts till banan när föreläsarna lodar runt i köpcentrum. Det finns andra fördelar också, kommunikation och sponsring och mer därtill.
Ser man på trafikläget igenom Stockholm så ser jag att ett rimligt avstånd och tiden att ta sig till en bana är en förutsättning om det också ska lyckas i längden. Önskvärt är att få med sig föräldrar och äldre utövare som kan grabba tag i en spade ibland. Men det är i sin linda än även om det finns mer att säga .
Så här illa kan det gå när minsta sonen fick en Nitro buggy. Jag fick blodad tand igen efter drygt 20 års uppehåll.
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Tyvärr gissar jag att det inte finns alls särskilt många barn som har en largescalebil. Så att sikta in sig på de yngre förarna blir nog lite fel? Det är bara att kolla runt här på forumet så ser man att åldern ligger mellan 25-45 år dvs när man blivit så "stor" så att man har råd att köra stora bilar.
Rätta mig om jag har fel .. eller vad tror ni andra?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Jag håller med dig.1/5 bila är inga leksaker för små barn. Att ha en large scale bil. Är inte billigt. Och man bör ju kunna mecka lite också med dom även om man får hjälp. Och att anlägga en bana vid ett köpcenter är dömt att misslyckas, largescalebilarna för för mycket oväsen, även med en dämpad pipa.Så därför bör en bana liga lite av skilt så att man inte stör...wrep wrote:Tyvärr gissar jag att det inte finns alls särskilt många barn som har en largescalebil. Så att sikta in sig på de yngre förarna blir nog lite fel? Det är bara att kolla runt här på forumet så ser man att åldern ligger mellan 25-45 år dvs när man blivit så "stor" så att man har råd att köra stora bilar.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
OK Barn var lite fel benämning. Ungdom 14-15 år som kan bemästra en Buggy kanske låter bättre.
Var den åldern går? Nja.. Har man en pappa med samma intresse så kan man nog bli akterseglad av en 10-åring.
Men det är inte tänkt att det ska bli ett dagis iallafall.
Var den åldern går? Nja.. Har man en pappa med samma intresse så kan man nog bli akterseglad av en 10-åring.
Men det är inte tänkt att det ska bli ett dagis iallafall.