Portningstråden!
Re: Portningstråden!
Ser ju riktigt fett ut!!!
Perfekt Mats. Tusen tack!
Den där portningen såg ju riktigt fin ut. Doug på ESP vet verkligen vad han gör. Finns ju massor av videos på hans motorer på nätet och de går riktigt bra. Finns en kille som heter Shortfuse 156 på HBF och youtube som har en del schyssta videos med sin ESP 27,2. Verkar ju som om vi på rätt på iallfall vad gäller portningen. Det var en riktigt schysst portning av vehuset men undra varför han behållt den där Zenoah "klacken" i vevhuset?
Jag kan säga att jämfört med min ONB portade cylinder så är det stor skillnad kan jag säga. ESP verkar porta mycket hårdare. Min har t ex inga ögonbryn och det var inte alls lika mycket tagit runt kanalerna.
Den där portningen såg ju riktigt fin ut. Doug på ESP vet verkligen vad han gör. Finns ju massor av videos på hans motorer på nätet och de går riktigt bra. Finns en kille som heter Shortfuse 156 på HBF och youtube som har en del schyssta videos med sin ESP 27,2. Verkar ju som om vi på rätt på iallfall vad gäller portningen. Det var en riktigt schysst portning av vehuset men undra varför han behållt den där Zenoah "klacken" i vevhuset?
Jag kan säga att jämfört med min ONB portade cylinder så är det stor skillnad kan jag säga. ESP verkar porta mycket hårdare. Min har t ex inga ögonbryn och det var inte alls lika mycket tagit runt kanalerna.
Letar Baja 5B
ESP ??waqr wrote:Perfekt Mats. Tusen tack!
Detta ska vara en ONB Race ported 27.2 Zenoah & inget annat . (enligt mina efterforskningar).
Dvs en sånhär..
http://www.swedrc.se/product_info.php?c ... e4d75o2cs5
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Ahhh....ok hade för mig att det var en ESP som du hade köpt
Men då var det ju ännu konstigare att din cylinder var så ordentligt portad mot min lösa cylinder som jag köpte av ONB. Du verkar fått en hel del mer portning för pengarna. Skulle gissa att den kommer gå grymt bra 
Letar Baja 5B
Det tror jag med..waqr wrote:Ahhh....ok hade för mig att det var en ESP som du hade köptMen då var det ju ännu konstigare att din cylinder var så ordentligt portad mot min lösa cylinder som jag köpte av ONB. Du verkar fått en hel del mer portning för pengarna. Skulle gissa att den kommer gå grymt bra
Det har blivit lite planändring gällande denna motor.
Då det kommer att dyka upp en motorlös MCD RR inom kort så kommer
denna motor att hamna i den istället för i Hummer´n.
Dvs.... tills man kommer över nå´t värre till MCD´n...
Kan meddela att om allt går som tänkt så kommer det landa nåt trevligt i motor väg i min brevlåda framåt våren

denna motor att hamna i den istället för i Hummer´n.
Dvs.... tills man kommer över nå´t värre till MCD´n...
Kan meddela att om allt går som tänkt så kommer det landa nåt trevligt i motor väg i min brevlåda framåt våren
Låter spännande Mats, verkligen! Blev dock kallsvettig ett tag när du skrev motorlös, tyckte det stod bortslösMats B wrote:Det har blivit lite planändring gällande denna motor.
denna motor att hamna i den istället för i Hummer´n.![]()
Letar Baja 5B
- Lotus
- Phone Number: 0709998877
Har vi inte sagt hela tiden att motorer RC-racing har är annorlunda än de vanliga Oneillwaqr wrote:Ahhh....ok hade för mig att det var en ESP som du hade köptMen då var det ju ännu konstigare att din cylinder var så ordentligt portad mot min lösa cylinder som jag köpte av ONB. Du verkar fått en hel del mer portning för pengarna. Skulle gissa att den kommer gå grymt bra
Kom att tänka på detta med att lätta svänghjulet och vilken effekt det kan ge. Har läst en hel del om detta och sett ett flertal exempel på hur det kan göras (såg även att Rallyfinnen debatterat detta på HBF
). Vad tror ni om att köpa ett lättat svänghjul alternativt lätta det själv. Att lätta det själv verkar inte helt enkelt då det gäller att få till balanseringen rätt efteråt men jag såg att DDM hade färdig lättade svänghjul som man kanske skulle slå till på. Nån som har erfarenhet av att använda lättade svänghjul (gärna i kombination med en portad motor)? Har lite funderingar på hur det blir med kylningen osv om man tar för mycket av "fenorna"
Edit: Nu hör väl kanske inte denna diskussion direkt hemma i denna tråden men jag eftersom svänghjulet ändå sitter på motorn så tyckte jag det var helt ok
Edit: Nu hör väl kanske inte denna diskussion direkt hemma i denna tråden men jag eftersom svänghjulet ändå sitter på motorn så tyckte jag det var helt ok
Letar Baja 5B
jebogren har ett lätt svänghjul... så kolla med han!waqr wrote:Kom att tänka på detta med att lätta svänghjulet och vilken effekt det kan ge. Har läst en hel del om detta och sett ett flertal exempel på hur det kan göras (såg även att Rallyfinnen debatterat detta på HBF). Vad tror ni om att köpa ett lättat svänghjul alternativt lätta det själv. Att lätta det själv verkar inte helt enkelt då det gäller att få till balanseringen rätt efteråt men jag såg att DDM hade färdig lättade svänghjul som man kanske skulle slå till på. Nån som har erfarenhet av att använda lättade svänghjul (gärna i kombination med en portad motor)? Har lite funderingar på hur det blir med kylningen osv om man tar för mycket av "fenorna"
![]()
Edit: Nu hör väl kanske inte denna diskussion direkt hemma i denna tråden men jag eftersom svänghjulet ändå sitter på motorn så tyckte jag det var helt ok![]()
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
ett svæng hjul ær væl bara slænga upp i svarven
och sticka av det så mycket man vill.
då borde den ju fortfarande vara balanserad??
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Absolut,bara man är noga och centrerar det i svarven innan man börjar svarva så går det brahuSSe wrote:ett svæng hjul ær væl bara slænga upp i svarven
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.
Såg på en motor från CC tror jag det var... och dom hade ju inga flänsar kvar alls i stort sett!