FS Racing 4wd (MCD-klon)

Alla Offroad-projekt
huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Re: FS Racing 4wd (MCD-klon)

Post by huSSe » 07 Nov 2009, 12:09

finns en carbon fighter på blocket!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Sponsor

Sponsor

ICON
Phone Number: 0709998877

Post by ICON » 07 Nov 2009, 12:50

Rallyfinnen wrote:Der står lite i början på tråden vad jag har för radio odyl. Har inte ens testat dom radio som kom med bilarna, mer än att jag konstaterade styrservot var för klent och gas/bromsservo höll kanske 30min.

Karossen och bottenplattan jag har är 2wd FS buggy, dom är inte samma på Carbon Fighter. Bottenplattan är smalare framtill, och karossen är öppen på CF.
Om du är intresserad av dessa, så skulle jag rekommendera att du köper två CF från conrad.de.
Då kan du bygga ihop det till en 4wd, sätta långa dämpare fram och bak, och du har en massa reservdelar också.
Jag köpte först en FS buggy, och sedan en CF för 4wd-konvertering och reservdelar. Det lönar sig ganska snabbt istället för att köpa 4wd kit, däck osv...

Räkna med en MASSA skruvande innan bilen är någotsånär tillförlitlig. Det första du får göra är att plocka den i molekyler och fixa till ett och annat..
Gillar du att skruva mer än att köra? :)

Kolla här för mer info: http://fsracing4wd.proboards.com/index.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
:D Låter som om jag bör spara till en MCD... :mrgreen:

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 07 Nov 2009, 14:53

det kan jag rekommendera!
den ær hållbar ifrån paket redan. :mrgreen:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Nov 2009, 18:57

Nä, man ska definitivt vara intresserad av att skruva för att ge sig på en FS (eller två :) )

Nästa projekt får nog bli någon 5b-klon skulle jag tro, tänkte inte skaffa fler FS :)

Bästa skulle ju vara om man kunde klämma o jämföra lite olika kloner med en äkta HPI, men det är ju inte så lätt..

waqr

Post by waqr » 07 Nov 2009, 21:03

Då är det väl bara att spana in blocket eller säljannonserna här på forumet. Junior ICE sålde ju sin Baja klon billigt.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Nov 2009, 22:30

Njaa.. Är inne på en ny.. Blir det en Rovan så ska den vara 26 eller 29cc, förutom motorn så är dom väl lite bättre vad det gäller diff, stötdämpare odyl? Känns som det är värt den prisskillnaden.
KM är ju också ett alternativ, verkar vara många som gillar dom också, men dom har väl haft lite motorproblem?
Får se vad det blir, har ingen panik..
Har kollat blocket lite, men tycker prisnivån är onödigt hög på det mesta.. Verkar som en begagnad HPI på blocket kostar nästan som en ny om man tar den från utlandet.
Blev faktiskt lite sugen på en billig HARM (banbil) jag såg på blocket, hade en sån jag rejsade med för länge sedan, bra grejer! :)

Icon: Skulle vara intressant med en liten sammanställning på vad du luskat fram om 5b-kloner innan du köpte din Rovan!

Wildchild

Post by Wildchild » 07 Nov 2009, 22:51

Lite OT
Kunde inte låta bli att titta på huSSes tips om Carbonen på blocket, men är inte 4200 dyrt om man får en NY i Sverige för en tusing till...
Vad tycker ni? Blir ju sugen på LS efter att hoppat runt i detta fantastiska forum :twisted:

ICON

Post by ICON » 07 Nov 2009, 23:50

Rallyfinnen wrote:Njaa.. Är inne på en ny.. Blir det en Rovan så ska den vara 26 eller 29cc, förutom motorn så är dom väl lite bättre vad det gäller diff, stötdämpare odyl? Känns som det är värt den prisskillnaden.
KM är ju också ett alternativ, verkar vara många som gillar dom också, men dom har väl haft lite motorproblem?
Får se vad det blir, har ingen panik..
Har kollat blocket lite, men tycker prisnivån är onödigt hög på det mesta.. Verkar som en begagnad HPI på blocket kostar nästan som en ny om man tar den från utlandet.
Blev faktiskt lite sugen på en billig HARM (banbil) jag såg på blocket, hade en sån jag rejsade med för länge sedan, bra grejer! :)

Icon: Skulle vara intressant med en liten sammanställning på vad du luskat fram om 5b-kloner innan du köpte din Rovan!

Detta är ungefär vad jag kommit fram till efter ett par månaders luskande och frågande på diverse forum.

KM har haft och har problem med motorerna. Ett flertal som köpt KM har råkat ut för totalt motorras efter andra till tredje tanken. KM har en egen lösning på transmissionen därav passar inte HPI:s grejer rakt av. Pajar något i diffen kan man inte bara köpa det som gått sönder utan tvingas köpa en komplett diff. De har tydligen en del andra speciallösningar.

Plasten i KM anses vara bättre än Rovan, har dock inte själv kört sönder något vad det gäller plasten. Överlag verkar Rovan fått bra respons på sina motorer. Däremot har jag bytt ut hundbenen, de som satt original körde jag slut på efter tredje/fjärde tanken. Totalt utslitna piggar... Det verkar som om både KM och Rovan har sina för och nackdelar.

Servona samt radion (2,4Ghz) har funkat perfekt i min. Personligen gör det inget om saker går sönder på sikt då jag allteftersom kommer att byta ut det mesta mot tillförlitligare prylar. Jag ser klonerna som ett snabbare och enklare alternativ att komma igång med LS då jag inte hade 11-12 tusen som startplåt... Jag gillar fortfarande min Rovan!

Wildchild

Post by Wildchild » 08 Nov 2009, 10:36

Nu klarna det lite i klonträsket:)

Är H.A.R.M ett eget märke? Zenoah är väl en bra motor?

KN går bort direkt, iallafall för mig om dom inte har kompatibla delar...

Din Rovan verkar ju va nått. Doggisarna ger sig på min HPI XL med, så det är inget ovanligt.
Också har vi FS då, hur är det med kompatibiliteten på den? Passar MCD delarna?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Nov 2009, 17:30

Många kommentarer här nu :)

Wildchild:
Carbon Fighter för 4200? Kostar ca 3kkr ny på conrad.de + någon hundring i frakt! Tror det blev 3400kr med frakt för mig,

HARM är ett eget märke, men dom använder mycket FG-komponenter, åtminstone gjorde dom det förr. Inte samma sladdriga bottenplatta som på FG, och lite förfinade lösningar i övrigt. Den HARM jag hade för många år sedan hade pushrods o vippor i fjädringen, det var lite onödigt avacerat och känsligt, men det var väl på modet då :) I övrigt en mycket bra och robust banbil.

Zenoah räknas väl som 'referensmotor' i LS-världen numera tror jag, och det finns många kopior på den. Solo, TECH mm som fanns när jag körde förr näms aldrig numera verkar det som.

Icon: Tack för sammanställningen, visste inte att KM hade annan drivlina! Lutar åt en Rovan.. hårdesta och rapportera allt :)

Wildchild

Post by Wildchild » 08 Nov 2009, 18:36

Tack för Info:)

Låter inte som att den är att rekomendera till dom pengarna då?
Det är den här jag tänker på;
http://www.blocket.se/kristianstad/FS_r ... a=23_3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Då är det alltså FS för 4WD el Rovan kvar...
Blir till att läsa på om dom, verkar som ni är nöjda med era :P

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Nov 2009, 11:17

Tja, jag har inte varit så nöjd med min, men den börjar bli ok nu tror jag. Det som är sämst nu är stötdämparna, har trixat som fan med dom, men har inte fått till det. Kanske är dags att byta dom till något bättre..
Kolla som sagt på FS-forumet så får du en uppfattning om vad som krånglar på dom. Jag är ganska säker på att Rovan har mindre bekymmer än FS, men ska man ha 4wd finns det ju inte så mycket kloner att välja på.

Den på blocket är väl inte speciellt bra i pris, det går på ca 5k om du köper samma grejer nya.

ICON

Post by ICON » 09 Nov 2009, 11:52

Wildchild wrote:Tack för Info:)

Låter inte som att den är att rekomendera till dom pengarna då?
Det är den här jag tänker på;
http://www.blocket.se/kristianstad/FS_r ... a=23_3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Då är det alltså FS för 4WD el Rovan kvar...
Blir till att läsa på om dom, verkar som ni är nöjda med era :P
Läs på forum och kolla vad andra tycker. Alla dessa kloner har problem, ingen är perfekt. Många berömmer KM för deras plast å andra sidan har vissa haft enorma problem med motorerna o.s.v. Rovan har fått bra respons på motorerna och fått kritik för plastdelarna m.m.

Man får inte glömma att folk har en tendens att prisa det själva köpt, de filtrerar bort det dåliga i många fall. Själv bestämde jag mig för att inte tro att jag skulle få samma prylar som om jag köpt original. Det skiljer trots allt halva priset. Vet fortfarande inte hur stor skillnaden är mot en riktig HPI, då jag inte testat nån. Men jag är nöjd.

Förmodligen finns det även dom som köpt original HPI som haft problem?!?! Själv tog jag en rövare, vem vet bilfaan kanske börjar tok-strula om tre månader?!?! Nä, Jag ska inte måla faen på väggen... :D Nog snackat om detta åter till Rallyfinnens bil!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Nov 2009, 20:41

Hehe, jag har en väldigt kritisk inställning -till allt :)
Har ju läst om folk som satt på MCD-delar på sin FS för att slippa problem (bla stötdämpare), men det har visat sig att det inte funkat så bra heller.
Sedan är ju körstilen väldigt avgörande, kör man sin 1:5 som en 1:8 buggy så kommer grejer att gå sönder oberoende av tillverkare..
Väldigt svårt att hitta objektiva omdömen om bilarna helt enkelt!
Jag har skrivit en massa (skit) om FS på FS-forumet, faktiskt ett av dom bästa/mest informativa forumen jag sett angående kloner :)

Ok, angående min bil:
Har tagit isär motorn som följde med CF:en idag och portat lite lätt (inga tider ändrade, bara matchat och putsat lite. Tog lite på sidorna av kolven under vevtapp också (lättare för luften under kolven att ta sig upp genom kanalerna)
Byter ut kolv, kolvring, nållager och brickor till Zenoah innan jag ens startar den..
Mätte skevhet på veven och det var 6 hundradelar på kopplingssidan och 10 hundradelar på svängjulet. Inget att göra åt då det verkar bero på att avståndet mellan vevaxel och vevtapp är lite olika på dom två vev-halvorna. Har sett detta på andra (dyrare) motorer också, så det är bara att gasa och se glad ut :)

Tänkte göra ett sista ryck med FS-dämparna också, ska testa bygga extern volymkompenseringskammare..

ICON

Post by ICON » 09 Nov 2009, 22:52

Rallyfinnen wrote:Hehe, jag har en väldigt kritisk inställning -till allt :)
Har ju läst om folk som satt på MCD-delar på sin FS för att slippa problem (bla stötdämpare), men det har visat sig att det inte funkat så bra heller.
Sedan är ju körstilen väldigt avgörande, kör man sin 1:5 som en 1:8 buggy så kommer grejer att gå sönder oberoende av tillverkare..
Väldigt svårt att hitta objektiva omdömen om bilarna helt enkelt!
Jag har skrivit en massa (skit) om FS på FS-forumet, faktiskt ett av dom bästa/mest informativa forumen jag sett angående kloner :)

Ok, angående min bil:
Har tagit isär motorn som följde med CF:en idag och portat lite lätt (inga tider ändrade, bara matchat och putsat lite. Tog lite på sidorna av kolven under vevtapp också (lättare för luften under kolven att ta sig upp genom kanalerna)
Byter ut kolv, kolvring, nållager och brickor till Zenoah innan jag ens startar den..
Mätte skevhet på veven och det var 6 hundradelar på kopplingssidan och 10 hundradelar på svängjulet. Inget att göra åt då det verkar bero på att avståndet mellan vevaxel och vevtapp är lite olika på dom två vev-halvorna. Har sett detta på andra (dyrare) motorer också, så det är bara att gasa och se glad ut :)

Tänkte göra ett sista ryck med FS-dämparna också, ska testa bygga extern volymkompenseringskammare..
Ska bli intressant att följa!!!

Post Reply