Plastsprutaren kanske var full den dagen han gjorde mina delar och valde fel plastsort och fel parametrar på maskinJimmy wrote:Plasten borde vara samma i alla Rovan..
Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
Re: Rovan 5b 'Baja-maja'
- Rallyfinnen
Efter att ha sprutat lite snö med den andra klonen var jag redo att pyssla lite med baja-majan igen 
Rev isär motorn och hängde upp veven i min 'mätjigg'. Den slängde 4/100 från fabrik, och efter lite rikting blev det så här:
[youtube][/youtube]
Nålen svajar lite grann, kan röra sig om någon tusendel! Ritkigt tillfredställande att få till det så bra!
Hittade en lite spricka i fläktkåpan nu också, på motsatt sida som sprickan i kåpan på vevhuset. Det kan alltså vara så att dom kommit under transport..
Nu gav jag båda till en kompis som ska tig:a ihop dom under veckan. Kanske blir så att motorn är det första jag får ihop på bilen, så då kanske jag skruvar i den i andra bilen för att testa hur den går.
Övrigt:
Skruvade ihop växellådan med litiumfett. Hade tänkt få den helt tät och lägga i vanlig olja, som jag tror skulle vara bästa alterativet,men tyckte det blev för krångligt pga systemet dom har på skruvarna i botten.
Satte dit pennfjädrar som trycker isär bromsklossarna också.
Rev isär motorn och hängde upp veven i min 'mätjigg'. Den slängde 4/100 från fabrik, och efter lite rikting blev det så här:
[youtube][/youtube]
Nålen svajar lite grann, kan röra sig om någon tusendel! Ritkigt tillfredställande att få till det så bra!
Hittade en lite spricka i fläktkåpan nu också, på motsatt sida som sprickan i kåpan på vevhuset. Det kan alltså vara så att dom kommit under transport..
Nu gav jag båda till en kompis som ska tig:a ihop dom under veckan. Kanske blir så att motorn är det första jag får ihop på bilen, så då kanske jag skruvar i den i andra bilen för att testa hur den går.
Övrigt:
Skruvade ihop växellådan med litiumfett. Hade tänkt få den helt tät och lägga i vanlig olja, som jag tror skulle vara bästa alterativet,men tyckte det blev för krångligt pga systemet dom har på skruvarna i botten.
Satte dit pennfjädrar som trycker isär bromsklossarna också.
Last edited by Rallyfinnen on 10 Jan 2010, 23:16, edited 1 time in total.
- Rallyfinnen
Nu har jag beställt lite plastdelar och diverse till bilen.
Det blev en uppsättning fäljar, en uppsättning länkarmar (övre och nedre) runtom och en täckt alu-hållare för kopplingen.
Detta är ju ett snikprojekt, så jag har beställt KM-delar!;)
Totalt 1100kr med frakt från Rcmodelz, UK.
Det blev en uppsättning fäljar, en uppsättning länkarmar (övre och nedre) runtom och en täckt alu-hållare för kopplingen.
Detta är ju ett snikprojekt, så jag har beställt KM-delar!;)
Totalt 1100kr med frakt från Rcmodelz, UK.
Kvalitetskontrollen verkar ha fallerat rejält i detta fallet. Rimligtvis borde de skicka en ny bil omgående? Får nästan lite dåligt samvete med tanke på att jag inspirerade lite till detta köp. Dock hade jag inte dessa problem så jag antar att deras kvalitet varierar en hel del?
Känn dig inte skyldig på något sätt ICON! Enda som gjort fel är Rovan!
Får väl se vad dom svarar på mailet.. har inte hört något än iallafall.
Får väl se vad dom svarar på mailet.. har inte hört något än iallafall.
- Rallyfinnen
Nu har jag lagt en beställning på lite motorpackningar ocn några plastdelar till, men pga semester på SwedRC så blir det ingen leverans förrän nästa vecka..
- Rallyfinnen
Beror på lite.. delarna från england är på g, så då kanske jag kan få dit lite länkarmar.
Alla dämparna ska isär än också.
Jag letar fortfarande efter dom justerbara kolvarna till stötdämparna, jag är inte nöjd med funktionen på rovans..
Numret är 85412, men jag har inte hittat någon som har dom i sortimentet.. tips är välkomna! Har skickat en fråga till swedrc eftersom jag ändå har en leverans på g därifrån.
Eller är det någon som har dåliga erfarenheter av dessa? SS-varianten verkar ju inte ha dom.. håller dom inte?
Jag gillar personligen iden att kunna justera hårdheten på dämparna utan att behöva ta isär dämparna. Funkade klockrent på en Serpent 1:10 track jag hade förr.
Alla dämparna ska isär än också.
Jag letar fortfarande efter dom justerbara kolvarna till stötdämparna, jag är inte nöjd med funktionen på rovans..
Numret är 85412, men jag har inte hittat någon som har dom i sortimentet.. tips är välkomna! Har skickat en fråga till swedrc eftersom jag ändå har en leverans på g därifrån.
Eller är det någon som har dåliga erfarenheter av dessa? SS-varianten verkar ju inte ha dom.. håller dom inte?
Jag gillar personligen iden att kunna justera hårdheten på dämparna utan att behöva ta isär dämparna. Funkade klockrent på en Serpent 1:10 track jag hade förr.
Är det dessa du menar?
http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... /lshop.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rc-car-online-shop.de/cgi-bi ... /lshop.cgi" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Länken funkade inte för mig, men jag upptäckte sökfunktionen 
Sagtigt pris för lite småkrafs.. DDM var lite bättre..
Kanske jag får vänta lite med dom tills jag beställer från DDM om inte swedrc kan få med dom med mina andra grejer.
Sagtigt pris för lite småkrafs.. DDM var lite bättre..
Kanske jag får vänta lite med dom tills jag beställer från DDM om inte swedrc kan få med dom med mina andra grejer.
Hmmm...såg att länken inte fungerade nu
Ja, DDM brukar vara billigare på sådana här saker.
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Ja, får se vad det blir av det hela med dämparna.
Jag råkade se denna tråd angående fläktkåpa/vevhus.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=77926" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar vara ganska vanligt problem att dom knäcks iom att motorn är en del av chassit. Den tar nog rätt mycket stryk när man gör lite hopp odyl. Kan bli att tillverka lite förstärkningar för detta framöver!
Jag misstänker det kan vara samma bekymmer på kopplingssidan också.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showt ... hp?t=77926" onclick="window.open(this.href);return false;
Verkar vara ganska vanligt problem att dom knäcks iom att motorn är en del av chassit. Den tar nog rätt mycket stryk när man gör lite hopp odyl. Kan bli att tillverka lite förstärkningar för detta framöver!
Har du hört nåt från Rovan än ang. skadorna?
Har aldrig hört talas om detta problemRallyfinnen wrote:Ja, får se vad det blir av det hela med dämparna.
Verkar vara ganska vanligt problem att dom knäcks iom att motorn är en del av chassit. Den tar nog rätt mycket stryk när man gör lite hopp odyl. Kan bli att tillverka lite förstärkningar för detta framöver!Jag misstänker det kan vara samma bekymmer på kopplingssidan också.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... id.5748/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
Letar Baja 5B