Waqr`s Baja SS
Re: Waqr`s Baja SS
Hur har det gått idag? Lite nyfiken på vad som hänt... 
Stelunex wrote:Hur har det gått idag? Lite nyfiken på vad som hänt...
Han funderar nog fortfarande på om han ska köpa några badlands ännu
Handbyggd Dodge WC52 1:6
TEN wrote:Stelunex wrote:Hur har det gått idag? Lite nyfiken på vad som hänt...
Han funderar nog fortfarande på om han ska köpa några badlands ännu
Last edited by Stelunex on 09 Jan 2010, 19:11, edited 1 time in total.
Stelunex wrote:TEN wrote:Stelunex wrote:Hur har det gått idag? Lite nyfiken på vad som hänt...
Han funderar nog fortfarande på om han ska köpa några badlands ännu![]()
![]()
![]()
Lär ju köra på fälgarna innan han bestämmt sig..
![]()
HAHAHAHA!!!
Jag tror att han portar cylinder... och funderar på däck. 
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Ni har helt rätt grabbar
. Våndas som aldrig förr. Nu har jag tom börjat vela om portningen. Börjar tvivla på min förmåga att lyckas med portningen
Nåja, jag har iallfall bestämt att det blir ett TR kopplingskit, alltid något. Vad gäller däcken har jag ännu inte bestämt nåt (ni har så rätt
)
Nåja, lite bilder från dagens meckande. Började med att deanodisera de delar som fortfarande var oranga (bakre motorfästet, plattan bak samt den skiva som sitter mellan bromsskivorna. Efter det så bytte jag hjullager både fram och bak. Detta behövdes verkligen då de gamla var rätt slitna efter mycket körning i lera och blött grus den sista tiden.
Efter det var klart så började jag plocka bort koppling och motor och förbereda för den nya cylindern (36mm = 28,5cc) som ska monteras nu. När jag rev kopplingen så fick jag se hur ett rasat lager ser ut. Kopplingslagret var helt rasat och det bara flög kulor när jag tog isär det. Jag fick också se att även denna koppling var nästan helt slut efter bara ca 5 liter. Då bestämde jag mig för att det skulle inhandlas ett TR kopplingskit
Det kommer in så mycket grus och skit med en öppen koppling så den slits verkligen fort. Ska bli gött med en stängd kopplingsklocka framöver.
Jag tänkte inte ta isär motorn idag men det blev så ändå
Både cylinder och kolv såg väldigt fina ut efter ca 20 liters körning. Dock var vevhuslagrena nästan helt slut då de glappade rejält. Imorgon blir det rengörning och troligtvis portning av den nya cylindern. Har beställt nya vevhuslager som jag hoppas få under veckan.
Slänger även in ett par bilder för att visa hur mycket det skiljer mellan ett Zenoah och ett CY vevhus. CY huset har mycket mer material borttaget. Tror faktiskt inte jag behöver porta CY huset nåt nämnvärt för att få det att passa min portade cylle. Trodde inte det skulle skilja så mycket mellan dem

Nåja, lite bilder från dagens meckande. Började med att deanodisera de delar som fortfarande var oranga (bakre motorfästet, plattan bak samt den skiva som sitter mellan bromsskivorna. Efter det så bytte jag hjullager både fram och bak. Detta behövdes verkligen då de gamla var rätt slitna efter mycket körning i lera och blött grus den sista tiden.
Efter det var klart så började jag plocka bort koppling och motor och förbereda för den nya cylindern (36mm = 28,5cc) som ska monteras nu. När jag rev kopplingen så fick jag se hur ett rasat lager ser ut. Kopplingslagret var helt rasat och det bara flög kulor när jag tog isär det. Jag fick också se att även denna koppling var nästan helt slut efter bara ca 5 liter. Då bestämde jag mig för att det skulle inhandlas ett TR kopplingskit
Jag tänkte inte ta isär motorn idag men det blev så ändå
Slänger även in ett par bilder för att visa hur mycket det skiljer mellan ett Zenoah och ett CY vevhus. CY huset har mycket mer material borttaget. Tror faktiskt inte jag behöver porta CY huset nåt nämnvärt för att få det att passa min portade cylle. Trodde inte det skulle skilja så mycket mellan dem

Last edited by waqr on 09 Jan 2010, 20:03, edited 1 time in total.
Letar Baja 5B
Ser ut som du har haft en hel dag i garaget!!!
Kul att du har bestämt dig om något i alla fall
Kul att du har bestämt dig om något i alla fall
Du ser ut att ha haft en toppen-LS-dag! 
HPI Baja 5b SS med OBR/Zenoah 30,5 och Victory ProPipe. Styr med 3PM-2.4G
Det var rejäl skillnad på vevhusen..
Men jag tror minsann du kör med ganska mycket olja i bensinen alternativt fet blandning ( om man kollar på kolvtoppen )
Köp en uppsättning av varje däcksort så kan du ju ge en rättvis resension sen , & du slipper vela mera..

Smidigt verktyg du hade till att pressa in lagerna.. är det hpi´s ? följer kanske med vid köp ??
Var ganska hög tid att byta kopplingslagret..

Snyggt det blir med det blanka aludelarna..Nu är det väl bara den bakre chassie plattan kvar som är orange. ELLER ??
Men jag tror minsann du kör med ganska mycket olja i bensinen alternativt fet blandning ( om man kollar på kolvtoppen )
Köp en uppsättning av varje däcksort så kan du ju ge en rättvis resension sen , & du slipper vela mera..
Smidigt verktyg du hade till att pressa in lagerna.. är det hpi´s ? följer kanske med vid köp ??
Var ganska hög tid att byta kopplingslagret..
Snyggt det blir med det blanka aludelarna..Nu är det väl bara den bakre chassie plattan kvar som är orange. ELLER ??
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Fina bilder, ser ut att varit en rolig dag..
Vad kommer du köra med för vevlager?! keramiska?! eller orginal?!
Jo det var en väldigt skillnad faktiskt mellan vevhusen. Förstår inte varför Zenoah har den utformningen som de har på vevhusenMats B wrote:Det var rejäl skillnad på vevhusen..![]()
Nja, kör med 4-4,5% och ganska fet blandning. Gillar att vara på den säkra sidanMats B wrote: Men jag tror minsann du kör med ganska mycket olja i bensinen alternativt fet blandning ( om man kollar på kolvtoppen )![]()
Jo, det blir väl nåt såntMats B wrote: Köp en uppsättning av varje däcksort så kan du ju ge en rättvis resension sen , & du slipper vela mera..![]()
![]()
Japp, kopplingslagret var hyfsat slutMats B wrote: Smidigt verktyg du hade till att pressa in lagerna.. är det hpi´s ? följer kanske med vid köp ??
Var ganska hög tid att byta kopplingslagret..![]()
Gällande verktyget som jag pressar in lagren med så är det HPI:s egna. Finns att köpa hos DDM.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.88503 ... /id.292/.f" onclick="window.open(this.href);return false;
Alla delar är deanodiserad utom den bakre chassieplattan. Tror jag låter den vara faktiskt. Har inte bestämt än.
Letar Baja 5B
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
mats- det verktyget följer med SS bilen. jag tyckte kolvtoppen så sotig oljig ut.
så har mina aldrig sett ut. jag kör med 5% olje blandning.
som sagts så ser du ut att haft en toppen dag......
så har mina aldrig sett ut. jag kör med 5% olje blandning.
som sagts så ser du ut att haft en toppen dag......
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Har beställt original lager som kommer till veckan hoppas jag. Var inne på keramiska men snålade liteStelunex wrote:Fina bilder, ser ut att varit en rolig dag..Vad kommer du köra med för vevlager?! keramiska?! eller orginal?!
Letar Baja 5B
Hade jag varit dig så hade jag nog löpt hela linan ut & avanodiserat både den främre & den bakre chassie delen..
Då blir det en mer enhetlig Look & passar nog till din STOORA blanka pipa..
Då blir det en mer enhetlig Look & passar nog till din STOORA blanka pipa..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Jo du har rätt Mats men jag vete f*n om jag orkar. Är mycket att demontera om jag ska kunna deanodisera både den bakre och den främre. Sen vet jag inte om det går med den främre då den nästan verkar vara blästrad 
Letar Baja 5B