Dave´s Baja5 no:6

Alla Offroad-projekt
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Dave´s Baja5 no:6

Post by Dave » 06 Feb 2012, 22:41

Projekt: HPI Baja 5B 2,0

Här kommer jag att lägga upp lite bilder och info om mitt sjätte Bajabygge.
Eftersom bilen i princip redan är såld, ska jag även dra lite info om de vanligaste moddarna man bör göra på dessa bilar också.

Hittills är chassit genomgånget och ihopsatt.
Växellådan renoverad
Stötdämparna renoverade

Såhär ser den ut ikväll:

Image

Image

Image

Image

Image

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin

Re: Dave´s Baja5 no:6

Post by Dave » 06 Feb 2012, 22:44

Imorgon ska stötdämparna bak få sig en omgång, och framhexarna ska skruvmoddas !
:thumbsup:

kim.h
Phone Number: 0704177592

Post by kim.h » 06 Feb 2012, 23:27

Det ska bli spännande och intressant å se ditt bygge och förhoppningsvis så lär man sig massor samtidigt :dance:
Söker eventuellt bra baja 5b chassi.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 07 Feb 2012, 22:56

Liten update....

Stötdämparna har fått nya o-ringar och lite ny 5W gaffelolja från Biltema.
Lite tunnt i varmt väder, men i kyligare omgivning funkar det rätt hyffsat.
Monterade nya gummidamasker för kolvstängerna också.

Image

Image

Tillverkade limiters och fixade skruvmodden i framhexarna......
Svarva av "clips-spåret", gänga M5, försänka hålet och försänka en bricka.
En M5x20 med lite LocTite på ser till att det inte ramlar av några framhjul i onödan.....

Image

Image

Malte

Post by Malte » 07 Feb 2012, 23:00

Snabb och effektiv, precis som vanligt! Kommer bli en bra bil det här med när den är klar till helgen! :thumbsup:

kim.h
Phone Number: 0704177592

Post by kim.h » 07 Feb 2012, 23:51

Jo det går väldigt snabbt och smidigt för vissa här ser jag :P nice job :thumbsup:
Söker eventuellt bra baja 5b chassi.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 11 Feb 2012, 19:21

Update !

Har pillat lite med motorn som ska monteras i denna bil.

Objektet som ska moddas är en 4-bultad Zenoah G270 34mm 26cc

Image

Isärplockad ser den ut såhär

Image

Lager,packningar och packboxar bytes.
Packboxarna går att byta utan att plocka isär motorn, men nu använder man enklast en stor skruvmejsel.
Se upp bara så ni inte skadar vevhuset när ni bryter loss packboxen. Lätt hänt att man får ner skruvmejseln för långt och gör en repa i lagerbanan när man bänder !

Image
Image
Image

I lagerhalvan mot kopplingen sitter det en låsring mellan lager och packbox.
Demontera och gör rent spåret !

Image

För att få loss lagren ur vevhuset krävs antingen alldeles för mycket våld, med risk att man slår sönder något, eller värme.
Jag gillar att värma loss lagren, och värmer vevhushalvorna till drygt 120°C.
Antingen släpper lagren själva eller så räcker det att försiktigt slå vevhuset mot en arbetsyta (inte hårt underlag) och lagren ramlar ur.
Likadant när de ska återmonteras, kyler man lagren och värmer huset trillar de enkelt på plats utan onödigt våld.
Om man måste knacka på lagren ska man göra det på den yttre ringen !
Slår man på centrumringen slår man sönder lagret !

Image

När man monterar packboxarna brukar jag använda en ½” hylsa som precis passar i lagerbanan på vevhuset. Då trycker man på rätt ställe utan att man skrotar packboxen för lätt.
Lite 5-56 eller WD40 på både skrapringar, vevaxeln och i lagersätet i vevhuset minimerar risken att man förstör packboxen när man monterar den. Vill man vara extra duktig sätter man en tejp över spåret för krysskilen till vevhuset också medan man monterar !

Image

Knacka i den så att den ligger jämn i hålet. Lutar den lite kommer man att slita ut den för snabbt.

Image

Intresset för att ströva omking på IKEA brukar sällan infinna sig, men när man är tvungen går man ju maniskt och letar prylar som går att faktiskt använda till nåt nyttigt.
Som deras skvättskydd till stekpannor exempelvis.
Kanonbra nät och billigt för att nätmodda vevhuset !
Varför ska man då nätmodda vevhuset ?
Det finns flera skäl till det !
Man eliminerar risken att en sten åker in och rensar bort kylflänsarna på svänghjulet !
Är det ett par vingar som försvinner, märker man sällan det, utan kör ändå.
Obalansen på vevaxeln förkortar då livslängden på vevlagren !
Man eliminerar också risken att man får in gräs och annat skit upp i kylflänsarna på motorn som faktiskt kan vara direkt förödande för motorns livslängd.
Dessa motorer får sin primära kylning från bränslet, men givetvis krävs också luftkylningen för att motorn inte ska värmenypa.
Även snö och is kan täppa till luftkylningen på vintern !

Klipp till nätet och forma det så gott det går !

Image

Blanda kemisk metall i små portioner och sätt fast ett nät i taget, annars riskerar man att det härdar för snabbt och man får göra om proceduren.

Image

Motorn skulle ju portas lite också.
Började lite försiktigt, men hornen växte ju längre jag höll på….. ;)
Upptagna kanaler, lättad kolv, breddning av utblåset och matchning av vevhus blev det !

Image
Image
Image

När allt känns klart är det dags att plocka ihop motorn.
I just det här fallet visste jag att jag kunde köra den utan cylinderfotspackning redan innan, men normalt sett struntar man i att montera kolvringen, skruvar på cylindern och mäter det som kallas ”squish” alltså avståndet mellan cylinderns topp och kolven när den står i övre dödläge.
Sen skruvar man isär den igen, gör de åtgärder som krävs och monterar kolvring, och rätt packning.

Squischen mäter man enklast med en bit lödtenn.
Man böjer till den och trär ner den i tändstiftshålet, och ser till att den når antingen väggen mot svänghjulet eller väggen mot kopplingen, eftersom kolvbulten gör att kolven ”tippar” mindre i cylinderloppet längs med vevaxeln.
Bör inte bli mindre än 0.30mm, men inte heller för mycket eftersom ju tajtare man går, ju mer effekt hittar man, men också mer värme……

Image
Image
Image

Ett tunt tunt lager med högtemperaturpackning på tub fixar cylinderfotspackningen här !

Image

När själva blocket är ihopskruvat ska man alltid vrida runt vevaxeln för att känna att den går lätt och fint utan att det hugger eller låter konstigt.

Inser nu att jag inte har några bilder på hur man balanserar svänghjulet, men det får bli en annan gång…..
Tändspolen ska justeras så den ligger med rätt avstånd till svänghjulets magnet.
Jag har klippt en remsa ur en vanlig PET flaska som fungerar bra.
En del använder ett vanligt visitkort.
Lägg emellan och dra åt med plasten eller pappret kvar mellan tändspole och svänghjul.
När man tycker att den sitter ordentligt, drar man loss plasten/pappret och snurrar runt vevaxeln för att se till att svänghjulet går fritt med bra avstånd till spolen.

Och snart ser det ut såhär:

Image

Image

Dave
Site Admin

Post by Dave » 11 Feb 2012, 19:26

Och när den fått puttra en stund på tomgång och inget konstigt verkade hända med temperaturen var det dags att dra några svep i bänken.....
Har inte plågat den till vägs ände eftersom den trots allt är ordentligt moddad och ny kolvring sitter i.

Ser dock ut att ge en trevlig kurva och hyffsat moment med V2 Dominatorn som ska sitta på bilen !

Image

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 11 Feb 2012, 19:41

Den som köper denna bilen får en skottsäker bil!

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 11 Feb 2012, 19:55

Tack för informationen, Magistern David... :cheesy: :cheesy:
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 11 Feb 2012, 20:02

Den är väl redan såld???
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Dave
Site Admin

Post by Dave » 11 Feb 2012, 20:06

S 500 R wrote:Den är väl redan såld???
Ja, i princip är den det. Väntar på lite delar som jag beställt nu bara.....men det kanske blir ett 5B bygge till innan våren......eller två ;)

Detta blir Kim´s " KhimBahyaa"

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 11 Feb 2012, 20:09

Dave wrote:
S 500 R wrote:Den är väl redan såld???
Ja, i princip är den det. Väntar på lite delar som jag beställt nu bara.....men det kanske blir ett 5B bygge till innan våren......eller två ;)

Detta blir Kim´s " KhimBahyaa"
Skulle vara förvånad om det inte kommer flera byggen från dig ;)
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Feb 2012, 20:45

En komplett HPI-manual på g här ser jag! ;) Bra referensbygge för nybörjare, även om portningen kanske är lite överkurs, men det ser bra ut, och gav ju en fin kurva också!

Ny projekt.. jag undrar hur länge det tar innan 'slipsen åker på' och han börjar skruva med någon gammal banbil.. Men han skulle väl aldrig offentliggöra det, utan bara smyga in vid någon asfaltbana under falskt namn, med lösskägg, peruk, och naturligtvis den berömda slipsen :lol2:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 11 Feb 2012, 20:55

Rallyfinnen wrote:En komplett HPI-manual på g här ser jag! ;) Bra referensbygge för nybörjare, även om portningen kanske är lite överkurs, men det ser bra ut, och gav ju en fin kurva också!

Ny projekt.. jag undrar hur länge det tar innan 'slipsen åker på' och han börjar skruva med någon gammal banbil.. Men han skulle väl aldrig offentliggöra det, utan bara smyga in vid någon asfaltbana under falskt namn, med lösskägg, peruk, och naturligtvis den berömda slipsen :lol2:
LOOOOL !!!

Ska testköra Caprin.....men där går gränsen :D
Slipsåkare kan hållas på det handikappanpassade underlaget, så håller hårdingarna till där drivaxlarna,länkarmarna och stötdämparna flyger.....
:sunglasses:

Locked