Rovan 5b 'Baja-maja'

Alla Offroad-projekt
Rallyfinnen

Re: Rovan 5b 'Baja-maja'

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2010, 19:32

Ja, jag har säkert haft otur, för jag har generellt läst bra om Rovan också.
Nu syftar jag alltså på dom grejer som var sönder vid leverans, kvaliteten generellt antar jag är samma som alla andra Rovan.
Jag kollade lite på brottytorna på dom främre länkarmarna och med den (extremt) lilla kunskap jag har om plastsprutning, så misstänker jag att dom kör fel parametrar (temp/tryck tror jag främst det är) på maskin, för stor del av brottytan är inte ett rikitgt 'brott' utan mera som en 'klyvning'.. Jag vet inte om man kanske kan likna det med att klyva ett vedträ eller bryta av det.. lite så jag menar.
Sedan är säkert plastkvaliteten sämre än en 'riktig' också, men plasten i sig kan säkert också försämras av tex för hög temp vid sprutning.

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 07 Jan 2010, 19:51

Har du fått nått svar från dom än? Samt hittat nått mer intressant på den? ;)
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2010, 20:01

Jag har fullt upp med jobbet just nu (börjat jobba igen idag), så jag hann bara förbi verkstan en snabb sväng efter jobbet.
Tog isär en dämpare och såg att det var den justerbara varianten som man trycker ihop och vrider för att justera hårdheten. Hittade inga konstigheter med dämparen förutom att det var för lite olja i den. Kolvstången är GROV..

Dessutom är det lite småkallt i verkstan nu, så det är inte så mysigt att sitta där och pilla på rcbilar, lyssna på musik och dricka kaffe ;)

Jag har inte kontaktat Rovan mer än att jag 'förvarnade' Lily via MSN i morse. Skrev att bilen är sönder och att jag hör av mig igen när jag hunnit kolla närmare på det.. Fick ett OK som svar.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2010, 21:22

Satte in en köpes-annons på plastdelar här på forumet nu, kom på att det antagligen finns dom som tex alu-konverterat och har användbara länkarmar odyl liggandes..?
Varför köpa nytt om man kan hitta billigt begagnat ;)

crh
Phone Number: 0709998877

Post by crh » 07 Jan 2010, 22:12

Oj så tråkigt.
Kan det vara så att det har hanterats lite våldsamt i frakten och att den varit kallt så plasten blivit spröd?
Dom konstiga brotten som du sett kan det vara resultatet av kyla?
FG MBPro

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Jan 2010, 22:34

Vågar inte säga säkert, men jag tror inte det..Ska se om jag kan ta några närbilder på det senare, det kanske finns någon plastsprutare på forumet? ;)
Måste säga att plasten känns väldigt dålig bara när man tar på den, känns lätt, hård och spröd. Tycker nästan man brukar känna på plast om den är bra, och denna känns inte bra.
Kan vara att dom varit pressade med leveranser till jul och fuskat med kvalitetskontrollen..
Jag är rätt övertygad om att bilen skickats i detta skick, möjligtvis med undantag för länkarmen som är av, för det skulle dom ha märkt när som packade paketet.
Men jag tror fortfarande det kan bli en bra bil av det hela bara jag byter ut lite plast och fixar o trixar lite, sånt man får räkna med när man köper klon ;)

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 08 Jan 2010, 07:31

jag kan ju inte påstå att jag hade räknat med en trasig bil fast det var en klon... skulle ju i alla fall kunna starta den och köra med den innan den gick sönder.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sideburn80

Post by sideburn80 » 08 Jan 2010, 12:47

S 500 R wrote:jag kan ju inte påstå att jag hade räknat med en trasig bil fast det var en klon... skulle ju i alla fall kunna starta den och köra med den innan den gick sönder.
Håller med, rallyfinnen du måste ha haft maximal otur.
Men den blir säkert bra när du knåpat och trixat "lite".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Jan 2010, 14:36

S 500 R wrote:jag kan ju inte påstå att jag hade räknat med en trasig bil fast det var en klon... skulle ju i alla fall kunna starta den och köra med den innan den gick sönder.
Nej, det var inte så jag menade, menade att man får räkna med en del svagheter som behöver åtgärdas. Naturligtvis hade jag förvänatat mig en körbar bil jag också! Nå, nu har jag accepterat att det är som det är, och ser fram emot att förbättra bilen istället.
Det blir nog lite modifieringar på sådana saker jag tycker ser ut att behövas när den en gång är isär.
Ingen ide att försöka bygga ihop den som den levererades igen, jag har liksom tappat förtroendet på Rovan-delarnas hållbarhet ;)

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 08 Jan 2010, 14:38

Rallyfinnen wrote:
Nej, det var inte så jag menade, menade att man får räkna med en del svagheter som behöver åtgärdas. Naturligtvis hade jag förvänatat mig en körbar bil jag också! Nå, nu har jag accepterat att det är som det är, och ser fram emot att förbättra bilen istället.
Det blir nog lite modifieringar på sådana saker jag tycker ser ut att behövas när den en gång är isär.
Ingen ide att försöka bygga ihop den som den levererades igen, jag har liksom tappat förtroendet på Rovan-delarnas hållbarhet ;)
Okey... ja, det skulle jag också vara med på att man behöver uppdatera.

Men då kan man konstatera att Rovan inte är så värst bra då!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Jan 2010, 17:05

Nja, det är väl lite tveksamt..
Får se hur det är med brorsans Rovan när han får den.. :)

Tozze

Post by Tozze » 08 Jan 2010, 18:01

Det var ju väldigt tråkigt att det var så mycket trasigt från fabrik. Var väldigt sugen på att köpa en Rovan men är inte lika säker längre.
1:18 Xray M18 Pro
1:10 Kyosho Spider TF-2 Ford F150 | 1:10 Schumacher Cougar 2 / Storm
1:8 BL Nanda NRT-3 | Robitronic Protos
1:5 FG Porsche GT3 RSR | MCD RR Evo3 Sport m.m.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Jan 2010, 20:35

Tozze wrote:Det var ju väldigt tråkigt att det var så mycket trasigt från fabrik. Var väldigt sugen på att köpa en Rovan men är inte lika säker längre.
Nja.. kanske bättre att vänta lite?
Jag uppdaterar vartefter. Ska se vad brorsan tycker om sin också.
Du får nog räkna med att byta en del plast om du vill att det ska hålla lite hopp och allmän missshandel tror jag :)
Eller har du bara tänkt glida runt med bilen? ;)
I övrigt verkar det jag tittat och klämt på hittills hålla skaplig standard. Några lösa skruvar hittade jag när jag tog isär den, så sånt kan vara bra att titta över innan man börjar köra. Om bilen är hel vid leverans alltså ;-)

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 08 Jan 2010, 20:44

Har du börjat riva diffen ännu? Skulle vara intressant att se vilken kvalitet dreven håller.
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 09 Jan 2010, 10:11

Har inte rivit diffen, hade faktiskt tänkt låta bli, för den kändes glappfri, kärvade inte och kändes som det var lagom trög olja i den, men jag får väl göra det i 'allmänhetens tjänst' ;)
Den är ju lös, så det är ju bara att dela..
Något specifikt som är intressant med diffen? Finns det speciella svagheter i konstruktionen eller dylikt?

Jag har ju redan sett sämsta diffarna inom LS på min FS, dom planetväxlarna är ett skämt! Att dom håller är ungefär som att en humla kan flyga.. borde inte gå, men det gör det ändå :D

Locked