Effektkontrollsapparatur
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Efter lite testande och lite bug-fixar verkar bänken fungera väldigt fint !
Metallbiten som sitter med kemiskt metall på remskivan släppte, men kapades av, bockades som ett U och borrades fast med en genomgående skruv istället.
Trodde att pulstiden skulle bli för kort när den passerar givaren i 600km/h vid 17000rpm, men det fungerade klockrent.
Den har ju inte speciellt lång tid på sig att mäta 12mm när den rör sig drygt 16 cm på 1ms......
När detta var gjort fungerade ju givetvis inte givaren som det skulle längre.....visade sig vara så enkelt som en lödning som hade släppt.
Nu ska det monteras sprängskydd runtom för att se till att prylar som flyger av nästa gång, stannar i bänken !
Metallbiten som sitter med kemiskt metall på remskivan släppte, men kapades av, bockades som ett U och borrades fast med en genomgående skruv istället.
Trodde att pulstiden skulle bli för kort när den passerar givaren i 600km/h vid 17000rpm, men det fungerade klockrent.
Den har ju inte speciellt lång tid på sig att mäta 12mm när den rör sig drygt 16 cm på 1ms......
När detta var gjort fungerade ju givetvis inte givaren som det skulle längre.....visade sig vara så enkelt som en lödning som hade släppt.
Nu ska det monteras sprängskydd runtom för att se till att prylar som flyger av nästa gång, stannar i bänken !
Re: Effektkontrollsapparatur
Jag är oxå sugen på en liten rapport. Lite spänd på att se hur CPI pipan fungerarRallyfinnen wrote:Hur går det här då? Testat något mer?
Ser fram emot lite rapport från 'bänk-träffen' senare
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Med tanke på hur kurvorna såg ut , och efter lite diskussioner med Rally, måste det fixas lite detaljer på bänken....
När man tittar på flera olika kurvor ,ser man att dipparna kommer på samma ställe.
Detta tyder på att remmen slirar/fladdrar.
Då blev ju uppdraget att fixa någon form av styrning på remmen som rullar väldigt lätt, och som inte påverkar rullmotståndet märkbart.
Valet föll på små kullager med 5mm hål som monterades på en metallbit som i sin tur sitter fast med en M10 bult i ett avlångt hål i bänken.
Då kan man vrida för att tajta till spelet, och flytta den i sidled om man skulle vilja det...
Ni får glo på bilderna för det är nog bara jag som fattar av den beskrivningen
Detta reducerar ju fladdret på remmen nästan helt, och verkar fungera, åtminstone när jag testat med luftfil och vinkelslipmotorn.....
När man tittar på flera olika kurvor ,ser man att dipparna kommer på samma ställe.
Detta tyder på att remmen slirar/fladdrar.
Då blev ju uppdraget att fixa någon form av styrning på remmen som rullar väldigt lätt, och som inte påverkar rullmotståndet märkbart.
Valet föll på små kullager med 5mm hål som monterades på en metallbit som i sin tur sitter fast med en M10 bult i ett avlångt hål i bänken.
Då kan man vrida för att tajta till spelet, och flytta den i sidled om man skulle vilja det...
Ni får glo på bilderna för det är nog bara jag som fattar av den beskrivningen
Detta reducerar ju fladdret på remmen nästan helt, och verkar fungera, åtminstone när jag testat med luftfil och vinkelslipmotorn.....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
På tal om vinkelslipmotorn......
Har ju velat få upp bänken i högre varv för kalibreringens skull än de 9500 som luftfilen klarade.
Det var ju därför jag slaktade en gammal Bosch vinkelslip på 1kW.
Testade utan framgång att bygga adaptrar och övergångar från axeln på vinkelslipen till en 8mm insex.
Axeln på vinkelslipen var 8mm i diameter, med en M7x1 gänga i änden.
Har letat lite på nätet men allt jag hittat har varit svindyrt, och jobbigt......
Kom på att jag HADE en sån gängtapp liggande i gömmorna....
Tillverkade en M7 mutter med 8mm fattning på som jag bara skruvade på axeln, och vips gick det att få den att varva mer.....
Tänk så enkelt nåt kan vara......
Den varvar 33000rpm obelastad, och hade hoppats att den skulle orka dra bänken till iallafall 20000rpm, men den orkade inte mer än 13600rpm.
Nåja, det är iallafall mycket bättre än de 9500rpm jag kalibrerade med innan.
Det ska väl gå på nått vis att få upp den i 20000 varv, men just nu får det duga med de 13600.
Mätte förresten varvtalet med min laservarvräknare och den diffar +/- 15-20 varv på toppvarv. Helt ok.
Höll i lite för länge på varvet i tron om att det skulle öka lite till, men de tre nedrullningssvepen jag fick till dalade till 12700 eller nåt innan jag ryckte ur motorn, och sen fick jag lägga ut den utomhus.
Vetefan om den går att använda mer, men det ger sig.....
Här är skillnaden mellan setupen på 9500rpm och 12500rpm som det blev kvar
Har ju velat få upp bänken i högre varv för kalibreringens skull än de 9500 som luftfilen klarade.
Det var ju därför jag slaktade en gammal Bosch vinkelslip på 1kW.
Testade utan framgång att bygga adaptrar och övergångar från axeln på vinkelslipen till en 8mm insex.
Axeln på vinkelslipen var 8mm i diameter, med en M7x1 gänga i änden.
Har letat lite på nätet men allt jag hittat har varit svindyrt, och jobbigt......
Kom på att jag HADE en sån gängtapp liggande i gömmorna....
Tillverkade en M7 mutter med 8mm fattning på som jag bara skruvade på axeln, och vips gick det att få den att varva mer.....
Tänk så enkelt nåt kan vara......
Den varvar 33000rpm obelastad, och hade hoppats att den skulle orka dra bänken till iallafall 20000rpm, men den orkade inte mer än 13600rpm.
Nåja, det är iallafall mycket bättre än de 9500rpm jag kalibrerade med innan.
Det ska väl gå på nått vis att få upp den i 20000 varv, men just nu får det duga med de 13600.
Mätte förresten varvtalet med min laservarvräknare och den diffar +/- 15-20 varv på toppvarv. Helt ok.
Höll i lite för länge på varvet i tron om att det skulle öka lite till, men de tre nedrullningssvepen jag fick till dalade till 12700 eller nåt innan jag ryckte ur motorn, och sen fick jag lägga ut den utomhus.
Vetefan om den går att använda mer, men det ger sig.....
Här är skillnaden mellan setupen på 9500rpm och 12500rpm som det blev kvar
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Enkelt sagt så har ju Rally givetvis rätt.
Mina resultat visade lite för mycket effekt och vrid, så det blir rättning i ledet när grannarna åker på utlandsresa nästa gång.....
Mina resultat visade lite för mycket effekt och vrid, så det blir rättning i ledet när grannarna åker på utlandsresa nästa gång.....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Effektkontrollsapparatur
Tror du kunde justera lite till där så kurvan inte vandrar uppåt, utan ligger plan på minussidan. Så fick jag göra för att det skulle stämma upp på riktigt höga varv.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Ja, just det ja.....
Som alltid när man snackar med Rally så har han bra ideér och jag hade väl tydligen tid över för att testa en spåning om att tillverka fler pulser till dynoprorammet under svepen.
Som det har varit nu, så har ett varv givit en puls.
Nu ville vi testa om kurvorna blir mer konsekventa om man får fyra eller fler pulser per varv, så jag yxade till en ny triggskiva, istället för den som satt innan....
Hittade en 2mm plåtbit som låg i lådan till ingen som helst nytta !
Försökte tajma ihop det så att signalen blir lika lång som uppehållet mellan pulserna.....
Och såhär ser den ut nu.....
Som alltid när man snackar med Rally så har han bra ideér och jag hade väl tydligen tid över för att testa en spåning om att tillverka fler pulser till dynoprorammet under svepen.
Som det har varit nu, så har ett varv givit en puls.
Nu ville vi testa om kurvorna blir mer konsekventa om man får fyra eller fler pulser per varv, så jag yxade till en ny triggskiva, istället för den som satt innan....
Hittade en 2mm plåtbit som låg i lådan till ingen som helst nytta !
Försökte tajma ihop det så att signalen blir lika lång som uppehållet mellan pulserna.....
Och såhär ser den ut nu.....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Försöktde detta men kurvan blir som en pilbåge när jag justerar mer......och den sista uppförsbacken är en eftersläng av när jag ryckte ur vinkelslipen.....var nog lite för generös när jag klippte svepen bara.....Rallyfinnen wrote:Tror du kunde justera lite till där så kurvan inte vandrar uppåt, utan ligger plan på minussidan. Så fick jag göra för att det skulle stämma upp på riktigt höga varv.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Effektkontrollsapparatur
Enda rätta skulle ju vara att få upp den i högre varv, så behöver man inte gissa vart kurvan tar vägen.
Du gjorde ett bra jobb med triggerskivan där, jag är rädd att jag hamnar att göra samma mod också!
För övriga läsare kan jag förklara att David är rätt lättmanipulerad. När jag har en ide som jag inte riktigt har tid eller ork att prova, så passar jag på att nämna det för David, och han kan helt enkelt låta bli att prova.
Att han samtidigt är magsjuk spelar liksom ingen roll, han bara gnetar på
Du gjorde ett bra jobb med triggerskivan där, jag är rädd att jag hamnar att göra samma mod också!
För övriga läsare kan jag förklara att David är rätt lättmanipulerad. När jag har en ide som jag inte riktigt har tid eller ork att prova, så passar jag på att nämna det för David, och han kan helt enkelt låta bli att prova.
Att han samtidigt är magsjuk spelar liksom ingen roll, han bara gnetar på
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Rallyfinnen wrote:Enda rätta skulle ju vara att få upp den i högre varv, så behöver man inte gissa vart kurvan tar vägen.
Du gjorde ett bra jobb med triggerskivan där, jag är rädd att jag hamnar att göra samma mod också!
För övriga läsare kan jag förklara att David är rätt lättmanipulerad. När jag har en ide som jag inte riktigt har tid eller ork att prova, så passar jag på att nämna det för David, och han kan helt enkelt låta bli att prova.
Att han samtidigt är magsjuk spelar liksom ingen roll, han bara gnetar på
Re: Effektkontrollsapparatur
Snyggt jobbat!
Re: Effektkontrollsapparatur
Bra kämpat.. Skulle dock vilja se sprinten till dass när du hållit på att mecka lite för länge
Billös expertkommentator..
Re: Effektkontrollsapparatur
Diggar bänk arbetet, men tror som Bjuggen att det inte är bra att sprinta hur som helst... MEN som den uppfinnarjocke du nu är så har det väl blivit en pipeline dragen från verkstad till närmaste lämpliga plats (typ brunn utanför)Bjuggen wrote:Bra kämpat.. Skulle dock vilja se sprinten till dass när du hållit på att mecka lite för länge
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Effektkontrollsapparatur
Efter inkörningen av min senaste motor insåg jag att jag var helt tvungen att göra nåt åt oväsendet som utblåset för avgasfläkten skapar i grannskapet.
Frugan gick till affären mitt i byn, ca 300m fågelvägen och ylandet av svepen hördes ända dit..... och detta med 5T originalburk !
Såå.......det blev att rota fram en hel hög med skrot att bygga ljuddämpare av !
Problemet är ju flödet på luften !
Fläkten öser löjligt mycket luft för att vara en 100mm kanalfläkt för ventilation.
Grunden i bygget blev ett litet oljefat.
Jag tillverkade en korg att ha invändigt för själva kammaren.
Runtomkring packade jag isolering ungefär 50mm
Drog in ett 100mm rör från vart håll, som går om lott inne i dämparen. Luften måste alltså vända 180 grader 2ggr inne i burken innan den kommer ut.
Bromsar flödet duktigt, men det får bli en temporär lösning just nu.....
Flödet räcker nog gott och väl till ändå.
Skar till två bitar liggunderlag och knölade in två bitar perforerad plåt i ändarna på rören för att få maximal dämning mellan kammrarna i rören.
Eftersom klockan hann bli "icke lämplig tid för att starta bänken" testade jag med att rigga vinkelslipen i verkstaden med utsugsslangen på den, och dämparen verkar göra jobbet klockrent !
Återstår att se imorron !!!
Frugan gick till affären mitt i byn, ca 300m fågelvägen och ylandet av svepen hördes ända dit..... och detta med 5T originalburk !
Såå.......det blev att rota fram en hel hög med skrot att bygga ljuddämpare av !
Problemet är ju flödet på luften !
Fläkten öser löjligt mycket luft för att vara en 100mm kanalfläkt för ventilation.
Grunden i bygget blev ett litet oljefat.
Jag tillverkade en korg att ha invändigt för själva kammaren.
Runtomkring packade jag isolering ungefär 50mm
Drog in ett 100mm rör från vart håll, som går om lott inne i dämparen. Luften måste alltså vända 180 grader 2ggr inne i burken innan den kommer ut.
Bromsar flödet duktigt, men det får bli en temporär lösning just nu.....
Flödet räcker nog gott och väl till ändå.
Skar till två bitar liggunderlag och knölade in två bitar perforerad plåt i ändarna på rören för att få maximal dämning mellan kammrarna i rören.
Eftersom klockan hann bli "icke lämplig tid för att starta bänken" testade jag med att rigga vinkelslipen i verkstaden med utsugsslangen på den, och dämparen verkar göra jobbet klockrent !
Återstår att se imorron !!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests