RS5 T10
- Rallyfinnen
Re: RS5 T10
Här var lite film då:
[youtube][/youtube]
Tog med lite av regnkörningen på slutet också.. då går det långsamt!
[youtube][/youtube]
Tog med lite av regnkörningen på slutet också.. då går det långsamt!
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Senaste trenden ang dämparvinkeln fram är att de skall ligga ner nästan så mycket det går och sedan skall man kompensera det med hårdare fjädrar.... Jag är inte helt på det klara med exakt varför man gör så men trenden är tydlig på tex FG:s -11 modell. Någon som har några idéer ?Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.
Om du vill ha bort styrning så gör den hårdare fram... testa att byta fjädrar och olja och eller luta ut hjulen. Men det har jag ju sagt förut...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Jag har redan så äcklig camber i fram, så jag kan inte med att vinkla dom ännu mer, den ser snart ut som en gammal traktor i hjulvinklarna!
Märkte ingen större skillnad med det heller tyckte jag.. känns dessutom som den blev lite inkonsekvent i styrningen med cambern mer åt 'fel' håll.
Just nu tror jag mera på att labba med krängare och fjädrar för grovjusteringen, sedan kan man nog ta det sista med hjulvinklarna. Jag har inga extra rs5-fjädrar, får väl mäta lite tråd-diametrar och räkna varv på dom jag köpte till Lautern och se om det finns någon som borde vara hårdare än dom som sitter i fram. I värsta fall blir det att börja med mätning av fjäderkonstanter.. har ju digitalvågar så det räcker nu
Hade gärna haft en grövre krängare i fram, för att kunna testa den i ett hårdare läge också. Nu står den på max.. En grövre kunde man antagligen justera ner så den ligger på samma hårdhet som denna på max. Känns inte som man någonsin ska behöva göra den mjukare än den är i maxläge..
Märkte ingen större skillnad med det heller tyckte jag.. känns dessutom som den blev lite inkonsekvent i styrningen med cambern mer åt 'fel' håll.
Just nu tror jag mera på att labba med krängare och fjädrar för grovjusteringen, sedan kan man nog ta det sista med hjulvinklarna. Jag har inga extra rs5-fjädrar, får väl mäta lite tråd-diametrar och räkna varv på dom jag köpte till Lautern och se om det finns någon som borde vara hårdare än dom som sitter i fram. I värsta fall blir det att börja med mätning av fjäderkonstanter.. har ju digitalvågar så det räcker nu
Hade gärna haft en grövre krängare i fram, för att kunna testa den i ett hårdare läge också. Nu står den på max.. En grövre kunde man antagligen justera ner så den ligger på samma hårdhet som denna på max. Känns inte som man någonsin ska behöva göra den mjukare än den är i maxläge..
- J.A racing
Jo det kan jag förklara, men vi tar det i nån annan tråd.wrep wrote:Senaste trenden ang dämparvinkeln fram är att de skall ligga ner nästan så mycket det går och sedan skall man kompensera det med hårdare fjädrar.... Jag är inte helt på det klara med exakt varför man gör så men trenden är tydlig på tex FG:s -11 modell. Någon som har några idéer ?Jag lade ner dämparna efter jag bytte leden i fram, men jag tycker den niger lite mycket i inbromsning, och blir onödigt överstyrd in i böjen när man bromsat och styrin direkt efter. Passar inte min körstil känns det som. Med dämparna lite mer upprätt blir den hårdare.
Om du vill ha bort styrning så gör den hårdare fram... testa att byta fjädrar och olja och eller luta ut hjulen. Men det har jag ju sagt förut...
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
Har gjort en 'egen' setup på bilen nu, enligt vad jag tror kunde funka. Bla rest framdämparna ett snäpp och gett den lite mer ride-height och ökat utfjädringen lite fram (den understyrde lite ut ur böjarna fast den överstyrde in och i böjarna), och justerat caster, camber och toe lite också.
Kollade fjädrarna jag hade till Lautern, men ingen av dom var hårdare än dom som sitter fram på rs5:an.
Får väl se hur det går i Lidköping imorgon, både med bil och väder..
Kollade fjädrarna jag hade till Lautern, men ingen av dom var hårdare än dom som sitter fram på rs5:an.
Får väl se hur det går i Lidköping imorgon, både med bil och väder..
Kommer gå skit bra!
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
Det handlar ju om förhållnadet fram/bak också.... du kanske har någon som är mjukare än bakfjädrarna som sitter på ?Kollade fjädrarna jag hade till Lautern, men ingen av dom var hårdare än dom som sitter fram på rs5:an.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Ja, det finns säkert, men jag tycker den känns rätt mjuk i fram som det är, blir rätt mycket 'pitch' vid gas/broms, det gör nog att viktförskjutningen fram/bak blir lite mer än jag trivs med. Narutligtvis vill man kunna balansera upp bilen lite med gas/broms, men jag får inte riktigt till det med körningen om det blir för mycket, man borde väl köpa mer bensin.. 
Går antagligen att köra snabbare med mycket viktföskjutning bara man kan hantera det. Om man kan flytta mer vikt bakåt vid acceleration så borde det bli bättre fäste bak.. men samtidigt tappar man styrning, så man kan inte gå på gasen lika tidigt ur böjen..?
Det blir väl en massa justerande och svordomar när jag kommer till banan idag..
Går antagligen att köra snabbare med mycket viktföskjutning bara man kan hantera det. Om man kan flytta mer vikt bakåt vid acceleration så borde det bli bättre fäste bak.. men samtidigt tappar man styrning, så man kan inte gå på gasen lika tidigt ur böjen..?
Det blir väl en massa justerande och svordomar när jag kommer till banan idag..
Den gick ju skit bra Sam. Bra ös på bilen i dag 
- Rallyfinnen
Helt ok faktiskt! Återstår bara att föraren lär sig köra konsekvent! Du var inte dålig själv för att köra andra gången!!
Tar inte länge innan du spöar mig..
Bilen funkade klockrent, inga bekymmer alls faktiskt! Justerade inget annat än att byta däck, sedan var det bara att tanka och köra! Bilen var skapligt snäll att köra, men pressade man för gårt blev den lite lurig, så jag fick försöka hitta ett lagom tempo och hålla det (inte så lätt alla gånger),men det var inte så illa för att vara en 'höftad' setup
Bild på bilen från banan:

Kommer nog lite bilder och film från banan i separat tråd också.
Bilen funkade klockrent, inga bekymmer alls faktiskt! Justerade inget annat än att byta däck, sedan var det bara att tanka och köra! Bilen var skapligt snäll att köra, men pressade man för gårt blev den lite lurig, så jag fick försöka hitta ett lagom tempo och hålla det (inte så lätt alla gånger),men det var inte så illa för att vara en 'höftad' setup
Bild på bilen från banan:

Kommer nog lite bilder och film från banan i separat tråd också.
För en annan hade det underlättat med en bakbroms måste jag säga. Men som du säger... köra konsekvent är inte helt enkelt! Är det något man måste öva på är det ju det!
- Rallyfinnen
Du har talang helt klart, nu är det bara att 'köpa bensin' 
Kanske blir någon körning i veckan? Tror Micke funderar på ett besök i Trollhättan.
Kanske blir någon körning i veckan? Tror Micke funderar på ett besök i Trollhättan.
Tackar!! Ja, detta är skit kul verkligen. Jodå, det ska köpas bensin det kan jag lova!
Man kanske kan flexa en timme... en annan jobbar ju! Annars finns ju V8 med!
Man kanske kan flexa en timme... en annan jobbar ju! Annars finns ju V8 med!
- Rallyfinnen
Jag har grejat lite med denna nu också. Har bytt hjullager bak, och lagren till diffen. Det satt bussningar på utgående axlar på diffen, men nu har jag testat sätta dit fläns-kullager istället. Tyvärr fanns dom inte gummitätade lager på klg i denna dimension, så det fick bli metalltätat. Fick dessutom plats med en o-ring innanför kullagret.
Återstår att se hur det håller.

Kan bli körning i Trollhättan inorgon, ser skapligt lovande ut med vädret..
Återstår att se hur det håller.

Kan bli körning i Trollhättan inorgon, ser skapligt lovande ut med vädret..
- Rallyfinnen