Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"

Alla Offroad-projekt
Locked
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"

Post by Dave » 30 Aug 2011, 22:57

För nu, får bilen vara som den är, jag borde ha på en krängningshämmare på den innan helgen, och nya strumpor på dämparna, men det får bli i mån av tid.....

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin

Post by Dave » 01 Sep 2011, 22:10

Bilen provkörd med 37/42 och BOO´HYAA säger jag bara.....sätter sig som en bläckfisk på asfalten och drar iväg med precis lagom skönt hjulspinn på alla fyra.....
Har inte justerat bromsarna på den än, men det funkar finfint......måste nålas lite till bara :rock2:

Än så länge håller envägslagret......än så länge :D

Testade att långsamt låta den klättra upp i en grushög och den driver precis som den ska på minst ett fram och ett bakhjul hela tiden.....samtidigt som den väldigt följsamt mer än gärna drar sig runt i en 180 böj på fullgas.....

Nu önskar jag bara att jag hade haft några tankar genom bilen innan lördag, men det får bli som det blir nu....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 01 Sep 2011, 22:14

Det har väl gått några tankar genom hjärnan, om bilen, iallafall :lol2:

Låter som du fått till en riktig dräpare! :thumbsup:

Malte

Post by Malte » 01 Sep 2011, 22:15

Coolt, ser fram emot att se den live!

Dave
Site Admin

Post by Dave » 01 Sep 2011, 22:23

Rallyfinnen wrote:Det har väl gått några tankar genom hjärnan, om bilen, iallafall :lol2:
Helt sant !
:lol2:
Rallyfinnen wrote: Låter som du fått till en riktig dräpare! :thumbsup:
Det lär väl visa sig på lördag om den duger till att bjuda upp till dans..... :sunglasses:
Ska bli intressant att se skillnaden i varvtider om Andreas får till tidsystemet !
:thumbsup:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 20 Jan 2012, 22:47

Ja, och bilen gick en tank i Karlskoga på Nobelbanan innan sprinten till den bakre utgående drivkoppen gick i tre delar och min svarvade hylsa till mittendiffen fick ta smällen.

Bilen har stått sedan träffen i Karlskoga, och NU ska bilen igång igen !

Har gjort om läxan lite.....
När jag synade skadorna såg jag bara sprinten och gaveln på aluminiumhylsan som skadade.
Kikade sen i diffhuset och då visade det sig att sprintarna jag skruvade i sidan på hylsan för att låsa den i diffhuset, har gjort lite småskador på kanten i spåret där den tvärgående axeln till diffdreven normalt sett sitter.
Dom var för korta och glappade i spåret.
Så, jag borrade upp och gängade M6 istället.
Slipade och fixade till passningen så att anliggningsytan blev 3mm plan istället för en helt rund 5mm pinne.

Image

Funderade lite på om jag skulle byta ut sprinten i utgående axel till en 4mm istället för den 3mm som sitter nu....eller var den 2,5mm förresten ?
:hmm:
Nu minns jag inte det.....
Nåja, strunt samma, jag lämnade den ideén helt och hållet, och fasade istället av axeln och gängade i två M6 låsskruvar som ska förhindra att den roterar.

Image

Har skruvat ihop prylarna igen, tätat den med packning på tub och fyllt den med ny olja.
Nu återstår att se hur länge den håller med denna lösning.....

Ska skruva ihop bilen igen i helgen och fixa till den lite allmänt....om jag hinner..... :wip:

Malte

Post by Malte » 20 Jan 2012, 22:54

Äntligen en update på denna! Snyggt jobbat! Ser fram emot ett 4wd race inom snar framtid! :lol2:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 20 Jan 2012, 23:03

Malte wrote:Äntligen en update på denna! Snyggt jobbat! Ser fram emot ett 4wd race inom snar framtid! :lol2:
Ja, såklart skulle den varit ihop till Nossebro i lördags, men men......
Borde planera en grusplanåka snart igen tycker jag !
:thumbsup:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 20 Jan 2012, 23:06

Jag är på.. :drive:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Jan 2012, 11:12

Borde bli bra det där! :thumbsup:
Ser en möjlig svaghet, fast knappast sannolikt.. Ser ut som du har rätt tunt med material och lite brottsanvisning precic där hålet är i axeln? Men som sagt, ska nog rätt mycket till för att knäcka den..

Borde ju funka bra att piska Losi med denna (så länge som inte kör över Nutech:en) ;)

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Jan 2012, 14:41

Rallyfinnen wrote:Borde bli bra det där! :thumbsup:
Ser en möjlig svaghet, fast knappast sannolikt.. Ser ut som du har rätt tunt med material och lite brottsanvisning precic där hålet är i axeln? Men som sagt, ska nog rätt mycket till för att knäcka den..

Borde ju funka bra att piska Losi med denna (så länge som inte kör över Nutech:en) ;)
Hoppas det ska funka.....
Kollade på axeln men såg inget som tydde på att den spruckit eller var skadad på nåt sätt......ser på bilden att det ser lite skumt ut !

Diffen är ihop, verkar funka.
Skruvat dit den på bilen och börjat montering av motorn.
Glad som en speleman tog jag motorn och skulle börja skruva, när jag insåg att vevhuset inte fått nån nätmodd med rostfritt nät och kemisk metall.
:curse:
Tog en timma så var det klart.....
Plockade ur tändspolen som jag lånade av Pastorn i höstas nångång och monterade en av de nya jag fick i paketet från DDM senast.
CRAP ! Nu hade jag ju ingen kabel till killswitchen !
Blev att rota lite bland prylarna och trolla ihop en värmetålig tjofräs...
Där gick en timme till.....

Alla skruvarna under chassit som jag redan bytt en gång hade rostat, så jag bytte ut dem till rostfria varianter istället.

Efter mycket muppande med allt möjligt som kan krångla blev jag tillslut tvungen att tillverka en egen arm till gasspjället.
Hade ju flera andra liggande till motorsågsförgasarna, men se de behagade att ha helt fel mått.......givetvis....

Fortsättning och bilder följer.....

Malte

Post by Malte » 21 Jan 2012, 15:25

Finfint att det är på gång att bli provkörning nu! Nästa helg tar vi en vinterbash då!

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Jan 2012, 15:55

Malte wrote:Finfint att det är på gång att bli provkörning nu! Nästa helg tar vi en vinterbash då!
Kan inte nästa helg, men nu verkar det helt plötsligt som att nån skvallrade till vädergudarna att jag snart var klar med Nutechen.....
Det är ju total snöstorm här nu !!!
:mad: :curse: :mad: :curse: :mad:

Diffen på plats !

Image

Siliconbelagd glasfiberslang med siliconisolerade kablar till killswitchen borde funka.

Image

Image

Här kan man skymta den nya armen till förgasaren.
Borrade med ett 3,2mm borr och spårade upp det lite till rätt längd på det ovala hålet

Image

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 21 Jan 2012, 16:42

Lite som här. Men nu har stormen lagt sig... då är det kolsvart ute i stället. Hoppas lite ligger kvar i morgon så man hinner köra lite i snö.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Dave
Site Admin

Post by Dave » 22 Jan 2012, 13:43

Skruvar lite mer idag.....
Har stört mig på att bromsreglagets justering byggt på låsringar på stängerna enbart.....inget justerbart alls, vilket gör inställning väldigt krånglig.
Smög ut bakom grannens kåk och snodde några ekrar på hans cykel och vips kunde jag få en justering som är värd namnet.....
Bilder kommer senare !

Pipan monterad, ljuddämparen likaså, och efter VANVETTIGT massa krångel att få ner allt i radiolådan OCH få ordning på en gummitätning till strömbrytaren......funkar det också......konstigt nog !
Nu ska drivaxlarna fram bytas till CVD varianterna jag haft liggande sedan i höstas....
Kanske ska se om jag kan montera krängningshämmare också......

Locked