RS5 T10

Alla Onroad-projekt
wrep
Phone Number: 0768033556

Re: RS5 T10

Post by wrep » 21 Aug 2011, 23:00

Har plockat isär diffen, och nu börjar jag förstå hur den funkar också (inbillar jag mig). Halvorna som sitter runt diffdreven tvingas isär och pressar på lamellen(eller lamellerna) ute i änden på diffen. Intressant konstuktion(är nog i princip samma som en 1:1), med imponerande passning och finish på delarna!

Helt rätt! :) konstruktionen kallas ramp-diff eller lamell-diff på rallybilar.. pga hålen där pinnarna till solhjulen ligger är lite "koniska" de bildar en ramp där mer moment ger mer tryck på lamellerna... på FG:s variant finns det 3 olika hål att välja på med olika vinkel på rampen så att man kan välja lite olika karaktärer :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 22 Aug 2011, 06:39

S 500 R wrote:Jag kommer hålla denna så den klassar in i GT-klassen. Känner jag för mer roliga grejer byter jag bil.

Kommer en tråd så fort den är hemma. Ser grymt fram i mot detta.
:rock:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Aug 2011, 22:14

Idag blev det idiotmek..
Motorn som följde med bilen har varit isär och fått nya lager och packboxar. Den gamla 'överportade' cylindern åkte på, för jag hann inte börja porta, och jag kunde ju inte köra original ;)
Hade en hel del krångel innan jag fick ihop allt, men lyckades slänga ihop bilen och göra en snabb setup på den och dra till banan. Den var lite 'sned' i början så den överstyrde åt ett håll och understyrde åt andra, men jag lyckades justera till det skapligt på banan. Enda missödet var att bakre krängaren gled isär, hade väl inte dragit skruvarna ordentligt i stressen..
Kommer nog ta en stund att vänja sig med bilen, den gick skapligt snabbt när jag fick till det, men det var lätt att snurra runt. Länge sedan jag varit på gräset så mycket som idag.. Verkar som man ska köra bilen aggressivt för att det ska gå fort. Beror väl delvis på motorn också, för den är rätt död på botten, så man får krama avtryckaren hårt ;)
Jag får nog porta cylindern jag fick med istället så jag får en lite mer lättkörd motor, så ska radion installeras ordentligt också, har en högst temporär lösning nu, setupen ska kollas över, osv osv..

Summeringen är väl att jag fick mersmak, ska grejas en hel del, och sedan blir det nog nytt test på torsdag igen bara det inte regnar..

Bild tagen mitt i stressen..

Image

wrep

Post by wrep » 23 Aug 2011, 22:20

Kul! :)

Om du har dåligt fäste bak så gör den mjukare bak och/eller hårdare fram. Sade han inte på filmen där att man skulle ha krängaren på max fram?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Aug 2011, 22:33

Jag har ställt den (nästan) enligt 'fabriks-setup' nu, förutom lite mer camber fram (hann inte ändra den), och lite dålig koll på ride-height. Första steget blir nog att korrigera cambern fram, och kolla över setupen mer noggrannt i övrigt.
Som det är nu så är krängaren fram på hårdaste, och bak i mjukaste läget, ändå vill den lyfta innerhjulet ut ur böjarna..

Jag stör mig på att dämparna fram är vansinnigt jobbiga att kroka ur, för dom tar i övre länkarm när man ska dra av dom från pinnarna. Finns en överhängande risk att jag tar fram dremeln och karvar ur bärarmarna!

Setup:

Image

Malte

Post by Malte » 23 Aug 2011, 22:35

Skoj att du hann att få ihop den och provkört! Måste ta och kolla in den in action någon dag med!

wrep

Post by wrep » 24 Aug 2011, 11:49

Rallyfinnen wrote:Jag har ställt den (nästan) enligt 'fabriks-setup' nu, förutom lite mer camber fram (hann inte ändra den),

Kom ihåg att cambern mäts med bilen nertryckt :) testa att köra med noll grader fram eller kanske en halv till en grad positiv camber (lutar utåt) sen justrar du på castern tills den styr i lågfarts kurvor.

Om du har problem med hjullyft kan du kolla på utfjädringen... bra tumregel är att bilen skall ligga i mitten av fjädringsrörelsen vid rideheight. Det kan även finnas olika hårdheter på bakre krängaren? på min finns det en grov och en klen.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 24 Aug 2011, 13:46

:worship:

Klart imponerande bil !
Imponerande tålamod, och framförallt imponerande kunskap !

Det här är inget som "funkar sådär" eller "bärarmen HF är sprucken men jag kör ändå".....
Det här är rå deathmetal på hjul !
:rock: :rock2: :rock2: :rock:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Aug 2011, 18:43

Carbon-Dave wrote::worship:

Klart imponerande bil !
Imponerande tålamod, och framförallt imponerande kunskap !

Det här är inget som "funkar sådär" eller "bärarmen HF är sprucken men jag kör ändå".....
Det här är rå deathmetal på hjul !
:rock: :rock2: :rock2: :rock:
Hehe :) Ingen vits att köra med grejerna hängande på trekvart på denna bil, då blir man bara less för att den är hopplös att köra.
wrep wrote: Kom ihåg att cambern mäts med bilen nertryckt :) testa att köra med noll grader fram eller kanske en halv till en grad positiv camber (lutar utåt) sen justrar du på castern tills den styr i lågfarts kurvor.
Japp, nertryckt var det! :) Annars hade den nog varit hopplös (som en känguru utan ben) Jag tror jag hade -1 i fram, fast rekommendationen var -0,5.Kan ju göra en del..

wrep wrote: Om du har problem med hjullyft kan du kolla på utfjädringen... bra tumregel är att bilen skall ligga i mitten av fjädringsrörelsen vid rideheight. Det kan även finnas olika hårdheter på bakre krängaren? på min finns det en grov och en klen.
Jag har ställt utfjädring enligt rekommendation. Och ride-height var antagligen lite väl låg, såg lite gnistor ibland när det började bli mörkt ;) Bra tips, får kolla diametern på krängaren så den är standard!

Tyvärr blev det inget jobb på setupen idag.. Fixade dit en brytare till mottagaren och snyggade till radiolådan lite. Har en genomskinlig plastbit på radiolådan så man ser om mottagaren lyser. Sedan hamnade cylindern jag fick med bilen i ena handen, och dremeln i andra.. :doh:
Hade bara tänkt ta lite grann, men det blev ganska mycket ändå.. Hoppas nästan att det regnar imorgon, så jag inte behöver stressa igen för att få den körklar till kvällen.. Regnar det så kanske jag kör lite i bänken istället.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Aug 2011, 18:48

Kom på att jag hade den på vågarna idag också. Den är tyngre på vänster sida, precis som Lautern. Är nog pipan som gör det. Tror den kan behöva lite ballast för att bli 11kg (är väl det som är gränsen i touring?) , så man får väl lägga ballasten så det blir jämt då.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 24 Aug 2011, 18:57

Rallyfinnen wrote:Sedan hamnade cylindern jag fick med bilen i ena handen, och dremeln i andra.. :doh:
Hade bara tänkt ta lite grann, men det blev ganska mycket ändå.. Hoppas nästan att det regnar imorgon, så jag inte behöver stressa igen för att få den körklar till kvällen.. Regnar det så kanske jag kör lite i bänken istället.

:lol2: :lol2: :lol2:

Kanske snart är dags att skicka dig på avgiftning från portande.... ?
Du kan verkligen inte se en orörd cylinder om det finns den Dremel i närheten...... :wip:
:rock2:

J.A racing

Post by J.A racing » 24 Aug 2011, 19:09

Generellt så verkar de svenska banorna kräva lite högre rideheight och därmed lite mer drop. :thumbsup:

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 24 Aug 2011, 20:45

J.A racing wrote:Generellt så verkar de svenska banorna kräva lite högre rideheight och därmed lite mer drop. :thumbsup:
Generellt vågar jag inte påstå, men det gäller absolut Vagnhärad! Men det har ju sina naturliga förklaringar :thumbsup:
My motor is stalled but my wheels are still spinning

J.A racing

Post by J.A racing » 24 Aug 2011, 21:05

sx3 wrote:
J.A racing wrote:Generellt så verkar de svenska banorna kräva lite högre rideheight och därmed lite mer drop. :thumbsup:
Generellt vågar jag inte påstå, men det gäller absolut Vagnhärad! Men det har ju sina naturliga förklaringar :thumbsup:
Lite OT här men ingen svensk bana håller Europa mått, så rideheight mått ska man ta med en nypa salt. Det är dyrt med bottenplattor och speciellt dom i kolfiber. ;)

Vilka bromsar har du på din RS5´a, vet du hur gammal bilen är?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 24 Aug 2011, 21:13

Carbon-Dave wrote: :lol2: :lol2: :lol2:

Kanske snart är dags att skicka dig på avgiftning från portande.... ?
Du kan verkligen inte se en orörd cylinder om det finns den Dremel i närheten...... :wip:
:rock2:

Hehe, du har rätt! Första steget är väl att inse sitt beroende ;)
Nå, det blir väl en lång och abstinensfylld avgiftning i Tyskland snart :roll:
J.A racing wrote:
sx3 wrote:
Lite OT här men ingen svensk bana håller Europa mått, så rideheight mått ska man ta med en nypa salt. Det är dyrt med bottenplattor och speciellt dom i kolfiber. ;)

Vilka bromsar har du på din RS5´a, vet du hur gammal bilen är?
Banan i Trollhättan är rätt bra faktiskt, den fick ny beläggning för ett par år sedan, men 4mm känns ändå rätt lågt.. ;)

Om jag inte missförstått det hela så är bilen från -10 iom att det är en T10:a? Dom säljer T11 i år, och har T12 på gång till nästa år.
Jag kan inte varianterna på bromsarna.. hur ofta ändras dom? Går det att se något på bilderna?

Locked