RS5 T10

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: RS5 T10

Post by Rallyfinnen » 18 Aug 2011, 22:01

Jasså, tjockare 'balja' alltså?

Jag har ju en tendens att riva isär nya grejer också, men här man verkligen orsak att dubbelkolla ett och annat!
Undrar hur det blir när jag kommer till bakvagnen? Funderar på diffen också.. jag är inne på att köra med öppen diff till att börja med. Vad är det för olja dom ska ha på skivorna i diffen?

Ja, utvecklingen går framåt, nu har dom nya övre armar fram och bak också.

Sponsor

Sponsor

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 19 Aug 2011, 13:12

yes .. tjockare balja :)

Frågan är ju vilken diff du har i din bil??.. jag har en sån med konor, i den använder jag vanligt fett, men har hört alla möjliga förslag allt från 5-56 till oljan som är i utombordarväxelhus. :hmm: Gissar att allt som smörjer funkar och sedan får man lite olika egenskaper... siliconolja tror jag inte på.

Ok har 11:an nya bärmarmar?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Aug 2011, 13:57

Det borde sitta en sådan där 'lamelldiff' i den: http://www.rs5-modelsport.com/Downloads ... ual_HQ.rar

Ja, på dom nya har dom övre armarna fram och bak helt i alu med metall-kulor, och camberjustering bak med schims också. Lite knöligare att justera skulle jag tro, men blir väl stabilare så. Geometrin ser inte ut att vara ändrad, men kan ju vara små ändringar man inte ser.

wrep

Post by wrep » 19 Aug 2011, 17:25

Ok... lamelldiffen vet jag inte vad man skall smörja med... gissar på vanligt fett om jag skall gissa något :)

Shims är lättare att justera med så länge inga delar är krokiga, lika många shims på bägge sidor så är bilen lika. Dvs man behöver inte mäta in den varje gång.

Hade du tänkt plocka ur lamellerna för att få den öppen då eller vad?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Aug 2011, 22:14

Ja, man kan tydligen köra med olika lameller för olika diffverkan, eller helt utan för öppen diff. Jag är inne på att köra öppet till att börja med. Då ska det vara någon hylsa istället för lamellerna, men den räknar jag med att kunna tillverka. Jag vet inte hur den är konfigurerad nu, men det märker jag ju när jag tar isär den. Skulle vara bra att veta vad man ska fetta in med innan man tar isär bara, så man inte står där med isärplockad diff och ingen olja..

Har börjat riva i bakvagnen idag. En kulled satt inte helt på plats i bak heller. Den var inte lös, men inte ipressad riktigt i botten (bild längst ner). En undre/inre led glappar lite också (axiellt, inte radiellt), viket kan vara en nackdel för funktionen för krängare och downstop. Detta system med krängare ökar ju belastningen på inre nedre lederna, och glappar dom så blir det 'glapp i krängningen' också.

Den har nog varit med om någon smäll i bak, för ena .. ja vad ska man kalla det :hmm: Grejen på bakre spindel som flyttar infästningen inåt för övre bärarm.. Hur som helst, jag fick rikta den lite och snygga till anläggningsytan med fräsen. Kan bli byte framöver, men den duger hur bra som helst för nöjeskörning.

En intressant detalj är hur förra ägaren justerat bakre krängaren.. man kan inte påstå att ledpunkten är i mitten direkt.. :doh:

Lite bilder:

Image

Image

Image

wrep

Post by wrep » 20 Aug 2011, 21:01

Bra att diffen sitter med överfall.. det skulle jag vilja ha på min :)

Har du kollat lagersätena för mellanaxeln... :hammer:

Tror det här blir bra när du fått gå igenom den :rock2: :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Aug 2011, 10:37

Japp, mellanaxlen behövde locktite! Alla skruvar verkar ha gott om locktite, men inte lager. Jag gör nog en större genomgång under vintern och byter lager, leder odyl.

Lite onödigt många skruvar för att lossa diffen.Tycker dom kunde ha gjort mindre 'lagerbockar' på ovansidan så man bara hade behövt lossa fyra skruvar och lyfta ur.
Generellt är bilen lite pillig att skruva på börjar jag tycka. Mycket schims , distanser och hylsor som ska plockas med känns det som, står man på banan och grejar är det nog lätt hänt att någon av småpryttlarna studsar iväg för att försvinna någonstans för evigt..
I övrigt känns ju konstruktionen rejäl, så jag tror den ska hålla bra att köra med, ävewn om den får lite smällar.

Har plockat isär diffen, och nu börjar jag förstå hur den funkar också (inbillar jag mig). Halvorna som sitter runt diffdreven tvingas isär och pressar på lamellen(eller lamellerna) ute i änden på diffen. Intressant konstuktion(är nog i princip samma som en 1:1), med imponerande passning och finish på delarna!
Jag får nog göra en egen hylsa för att få den öppen, och kör jag med öppen diff utan skivor så räcker det nog med lite fett i den för smörjningens skull. Skulle kunna tänka mig att atf-olja kunde funka för lamellen, eller möjligtvis LSD-diffolja för 1:1-bilar. RS5 har ju garanterat inte tagit fram en egen olja för denna diff, dom har nog plockat något ur hyllan, och säljer det utan att säga vad det är..

Image

Image

Tüsken

Post by Tüsken » 21 Aug 2011, 14:50

Rallyfinnen wrote:Det borde sitta en sådan där 'lamelldiff' i den: http://www.rs5-modelsport.com/Downloads ... ual_HQ.rar

Ja, på dom nya har dom övre armarna fram och bak helt i alu med metall-kulor, och camberjustering bak med schims också. Lite knöligare att justera skulle jag tro, men blir väl stabilare så. Geometrin ser inte ut att vara ändrad, men kan ju vara små ändringar man inte ser.
Har du camberjustering med shims bak så slipper du trasslet med kontramuttrar då du ska ända cambern. Då RS5'an är styv i chassiet så märker du om du ändrar camber bara några tiondelar med hjälp av shims.
Sätt ihop bilen till Lidköping den 3/9 så ska jag visa dig lite vad som är viktigt att tänka på vid grundsetup.

/von Elling

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Aug 2011, 21:41

Japp, setup lär bli lite pyssel.. uppskattar all hjälp jag kan få! Jag är lite rädd att jag inte ska komma överens med bilen just pga att den ska vara så känslig på setup. Jag får börja med rekommenderade setupen, och se hur den verkar.
Jag tycker låter knöligare att plocka med schims, men kanske det är enklare i praktiken.

Har grejat lite idag. Gjode en hylsa till diffen, så nu är den helt öppen. Sedan har jag pillat ihop bakvagnen på den.
Lauter spur-drev passar, så ett sånt åkte på, för det som följde med bilen är rätt slitet, samma med pinjongen också. Lite hög utväxling nu, men det får duga för tillfället.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 21 Aug 2011, 21:53

Sjukt läcker bil!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Aug 2011, 21:58

Sugen Stefan? ;)
Hörde något rykte om något köp... vad blir det?

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 21 Aug 2011, 22:05

Blir en FG sportline CLK-DTM. Ja, jag fick ju köra Mickes och Kristians bil. Sen var det kört. Så nu får du ha koll i backspegeln :lol2:
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Aug 2011, 22:14

Mercedes var det förståss! Tror du att du klarar att behålla den i GT-spec? Om jag känner dig rätt så får den inte vara i fred över hela långa vintern :D
Bästa är nog att hålla den så den funkar i GT-klassen ifall du får för dig att prova tävla sedan.

Släng upp en tråd när du fått hem den!

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 21 Aug 2011, 22:19

Jag kommer hålla denna så den klassar in i GT-klassen. Känner jag för mer roliga grejer byter jag bil.

Kommer en tråd så fort den är hemma. Ser grymt fram i mot detta.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Aug 2011, 22:45

Låter som en bra strategi!

Locked