Jo, det finns nog ingen bil som är fel fri... det tror inte jag heller.Carbon-Dave wrote:Det värsta är ju att man kan ta vilken bil som helst oavsett märke, och hitta fel och brister på samtliga.....S 500 R wrote:Du lämnar inget åt slumpen du...
Ska den här hålla för min körning vill det nog till att gå igenom den ordentligt....![]()
Jag måste ändå säga att jag gillar konstruktionen på bilen....visst kommer det att krävas en del jobb för att få den flygfärdig, men det känns fint !
Ska bli väldigt intressant att se hur den beter sig sen.....men det tar nog nån vecka till innan provkörning......
Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
Re: Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Sen beror det ju lite på hur petig man är också..... 
Ja, det är ju upp till var och en!Carbon-Dave wrote:Sen beror det ju lite på hur petig man är också.....
Om jag inte är helt ute & seglar så har faktiskt den låsringen en uppgift & det är att hålla fast en eventuell hjulmonterad bromsskiva om det är så att man väljer att montera det.Så är det upplagt på Fg iallafall (Kolla på bifogad bild hur det såg ut på min hummer)
Det är även förberett för bromsok på aluhubben

Det är även förberett för bromsok på aluhubben

MCD UltimateCarbon K600 TWIN
Jag vart också väldigt kluven på den låsringen.. Men om det är som Mats säger så förklarar det juh en del!
Finns säkert bromssats till den.
Finns säkert bromssats till den.
- Dave
- Site Admin
Tackar tackar !Mats B wrote:Om jag inte är helt ute & seglar så har faktiskt den låsringen en uppgift & det är att hålla fast en eventuell hjulmonterad bromsskiva om det är så att man väljer att montera det.Så är det upplagt på Fg iallafall (Kolla på bifogad bild hur det såg ut på min hummer)
Det är även förberett för bromsok på aluhubben![]()
Då finns det ju nån logik
Då är det ju låsskruvarna som sitter på fel ställe
haha! Vafan! Blir du aldrig nöjd?Carbon-Dave wrote:Tackar tackar !Mats B wrote:Om jag inte är helt ute & seglar så har faktiskt den låsringen en uppgift & det är att hålla fast en eventuell hjulmonterad bromsskiva om det är så att man väljer att montera det.Så är det upplagt på Fg iallafall (Kolla på bifogad bild hur det såg ut på min hummer)
Det är även förberett för bromsok på aluhubben![]()
Då finns det ju nån logik
Då är det ju låsskruvarna som sitter på fel ställe![]()
- Rallyfinnen
Ser lovande ut med genomgången!
När du en gång har isär, kolla om det inte kan vara samma svahget på detta chassi som smartech, med brottsanvisning vid mittdiffen om den får sig en rejäl noslandning:

Är original fyrkanten kvar innanför HPI-adaptrarna? Kommer inte hjulen onödigt långt ut då med mera påfrestningar på styrning mm som följd?
När du en gång har isär, kolla om det inte kan vara samma svahget på detta chassi som smartech, med brottsanvisning vid mittdiffen om den får sig en rejäl noslandning:

Är original fyrkanten kvar innanför HPI-adaptrarna? Kommer inte hjulen onödigt långt ut då med mera påfrestningar på styrning mm som följd?
- Dave
- Site Admin
Får se hur djupt man orkar gräva innan man vill ut å testa..... 
Bra tips med bottenplattan där !
Tycker det ser ut som att aludelarna är exakt samma som på min !
Ska se vad jag kan hitta på med det......
Har faktiskt ingen aning om hur HPI adaptrarna sitter fast.....har inte kollat på det än......
Bra tips med bottenplattan där !
Tycker det ser ut som att aludelarna är exakt samma som på min !
Ska se vad jag kan hitta på med det......
Har faktiskt ingen aning om hur HPI adaptrarna sitter fast.....har inte kollat på det än......
- Dave
- Site Admin
Då dök kullagren upp, och det blev lite mekat ikväll igen.....
Monterade ihop bakdiffen och la en sträng med packningssilicon runt bottenplattan.
Vill inte ha in grus mer.....får se om det räcker, eller om det letar sig in nån annanstans.....
Trodde nog att diffarna skulle bli betydligt trögare än de blir med mitt smörjfett.....men det är ju bara 4 drev som vispar runt istället för 6 som på HPI´n.
Det är väldigt mycket tomrum i diffen med fett som bara rör sig sakta sakta runt, och då går det ganska lätt.....
Får se vad jag hittar på framöver......
När jag skulle ha dit lagren på piniongen till mittdiffen kom problemet med att drevet är skevt i dagens ljus......
Jag labbade lite med ett annat lager på insidan (närmast dreven) som var 5mm istället för 7mm brett.
Nu kunde jag schimsa den till "minst fel spel" och det visade sig att jag kom till 0,70mm med ett 2mm smalare lager......
Inget överdrivet glapp där den går som lättast och nu tar den i precis så lite på värsta stället att jag kan gå med på det....
Har alltså flyttat ut piniongen 1,3mm från drevet......
Nu kan det ha att göra med att jag hade isär mittdiffen och satte i nya lager och låste lagren i lagerhållarna, men jag kände inget glapp öht innan jag drog fast det, och mittenpiniongen kändes likadan när jag satte i de två 7mm lagren som innan jag grejade alls med den.....
Såhär kommer det att bli, men jag hade ju inget sånt gummitätat lager hemma, så det blir en ny beställning......
Monterade ihop bakdiffen och la en sträng med packningssilicon runt bottenplattan.
Vill inte ha in grus mer.....får se om det räcker, eller om det letar sig in nån annanstans.....
Trodde nog att diffarna skulle bli betydligt trögare än de blir med mitt smörjfett.....men det är ju bara 4 drev som vispar runt istället för 6 som på HPI´n.
Det är väldigt mycket tomrum i diffen med fett som bara rör sig sakta sakta runt, och då går det ganska lätt.....
Får se vad jag hittar på framöver......
När jag skulle ha dit lagren på piniongen till mittdiffen kom problemet med att drevet är skevt i dagens ljus......
Jag labbade lite med ett annat lager på insidan (närmast dreven) som var 5mm istället för 7mm brett.
Nu kunde jag schimsa den till "minst fel spel" och det visade sig att jag kom till 0,70mm med ett 2mm smalare lager......
Inget överdrivet glapp där den går som lättast och nu tar den i precis så lite på värsta stället att jag kan gå med på det....
Har alltså flyttat ut piniongen 1,3mm från drevet......
Nu kan det ha att göra med att jag hade isär mittdiffen och satte i nya lager och låste lagren i lagerhållarna, men jag kände inget glapp öht innan jag drog fast det, och mittenpiniongen kändes likadan när jag satte i de två 7mm lagren som innan jag grejade alls med den.....
Såhär kommer det att bli, men jag hade ju inget sånt gummitätat lager hemma, så det blir en ny beställning......
Har du mycket kvar? Hinner du klart till träffen?
- Dave
- Site Admin
Nu har jag framdiffen kvar att gå igenom, och alla hjullager ska bytas, sen är det testning......men det är en lång process kvar 
Kommer inte på träffen tyvärr.....
Kommer inte på träffen tyvärr.....
- Dave
- Site Admin
I väntan på lite mer nya lager till mittdiffens piniong + lite annat skit bestämde jag mig för att riva mittdiffen igen.....
Nu ångrade man att man fyllde den med grafitfett, även om det är asbra.....
Nåja, jag ville ju ha mer kraft bakåt på diffen, och tänkte testa ett envägslager för driften på framvagnen, lite samma princip som Rally gjorde på sin MCD Subba, men här sätter jag envägslagret i mittdiffen istället.
Bilen blir permanent bakhjulsdriven, och driver bara fram när framhjulen vill gå långsammare än bakhjulen.
Lagret är id14xyd20xL16 och klarar 17Nm
Svarvade en hylsa i aluminium som ska passa i diffen.....nu saknas bara en innerhylsa till den främre utgående axeln !
Gjorde hål på sidorna för att enklare få ut lagret när det är slut.....
Nu ångrade man att man fyllde den med grafitfett, även om det är asbra.....
Nåja, jag ville ju ha mer kraft bakåt på diffen, och tänkte testa ett envägslager för driften på framvagnen, lite samma princip som Rally gjorde på sin MCD Subba, men här sätter jag envägslagret i mittdiffen istället.
Bilen blir permanent bakhjulsdriven, och driver bara fram när framhjulen vill gå långsammare än bakhjulen.
Lagret är id14xyd20xL16 och klarar 17Nm
Svarvade en hylsa i aluminium som ska passa i diffen.....nu saknas bara en innerhylsa till den främre utgående axeln !
Gjorde hål på sidorna för att enklare få ut lagret när det är slut.....
- Rallyfinnen
Ser bra ut, skippa sovandet inatt, så kan du provköra i hålan imorgon 
- Dave
- Site Admin
Utgående axlar är 8mm så jag har borrat ett hål genom bussningen, och när jag tillverkar den inre axeln måste jag se till att den inte kan vandra inne i diffen......vill ju inte att klokopplingen hoppar ur eller hamnar ur läge....varken framåt eller bakåt....
Har ingen riktigt bra lösning på det än.
Har ingen riktigt bra lösning på det än.