Givetvis börjar projektet med att plocka ner hela bilen och se vad som behöver ha sig en omgång......
Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
Dags för en ny projekttråd om min nyhämtade 4wd TBII SS.
Givetvis börjar projektet med att plocka ner hela bilen och se vad som behöver ha sig en omgång......
Last edited by Dave on 23 Jul 2011, 22:55, edited 1 time in total.
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
Re: Nutech Thunderbolt II SS 4wd - "Dunderklumpen"
vad blire før motor i?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
Ska bli kul att se denna bilen framföras av nån mer erfaren 4wd människa! Tror denna kommer gå som trollet när du är klar med den!
Du kan ju inte starta en projekttråd utan bilder
Dumma dig! 
Skall bli mycket spännande att se vad du hittar på med denna!! I vanlig ordning så kommer du väl att rata originallösningarna för egna idéer, för den perfekta bilen finns ju givetvis inte! Ännu...
Kul att bilen stannar inom "familjen"
- Dave
- Site Admin
Gav mig på mittendiffen först, och insåg när jag plockade ner den att kullagren till piniongen för krondrevet var helt lösa....
Inte så konstigt egentligen med tanke på att det är ståltätade lager som gärna släpper ut fettet och in med skiten, vilket gör att lagersätena blir smorda, och lagren släpper.
Sen "vandrar" krondrevet lite när man roterar diffen.
Troligtvis är drevet bearbetat, och därefter härdat på fel sätt, vilket gör att drevet slår sig lite i uppvärmningen.....
Inte så konstigt egentligen med tanke på att det är ståltätade lager som gärna släpper ut fettet och in med skiten, vilket gör att lagersätena blir smorda, och lagren släpper.
Sen "vandrar" krondrevet lite när man roterar diffen.
Troligtvis är drevet bearbetat, och därefter härdat på fel sätt, vilket gör att drevet slår sig lite i uppvärmningen.....
- Dave
- Site Admin
Vet inte än.....men den går tungt, så det kommer att behövas nåt hyffsat.....huSSe wrote:vad blire før motor i?
- Dave
- Site Admin
Hade inga större förhoppningar att diffen skulle vara nåt underverk i varken utförande eller precision, men jag måste säga att dom faktiskt har jobbat lite med den....
Hade ju gärna sett att axeln till diffdreven hade suttit fast med ett genomgående hål igenom hela diffhuset, men diffen var schimsad och helt ok.
Tätningen på utgående axlar vad dock redan skrot efter 3 tankar......o-ringarna var utslitna, och behöver bytas.
Tyckte jag hade o-ringar i samma storlek, men dom är troligen lite för tjocka, vilket gör att det pressar ihop diffdreven när man skruvar ihop diffen, och då komprimeras o-ringarna lite lite varje gång diffaxeln rör sig över en kugg.....kanske detta som ätit upp original-tätningen.....vet ej....
Medan jag stod å filurade på detta, föll min blick på nåt annat som behöver lite uppmärksamhet....drivkoppen käkar drivaxlar.....men det går att justera markfrigången på bilen, så det ska vara enkelt åtgärdat.....
Hade ju gärna sett att axeln till diffdreven hade suttit fast med ett genomgående hål igenom hela diffhuset, men diffen var schimsad och helt ok.
Tätningen på utgående axlar vad dock redan skrot efter 3 tankar......o-ringarna var utslitna, och behöver bytas.
Tyckte jag hade o-ringar i samma storlek, men dom är troligen lite för tjocka, vilket gör att det pressar ihop diffdreven när man skruvar ihop diffen, och då komprimeras o-ringarna lite lite varje gång diffaxeln rör sig över en kugg.....kanske detta som ätit upp original-tätningen.....vet ej....
Medan jag stod å filurade på detta, föll min blick på nåt annat som behöver lite uppmärksamhet....drivkoppen käkar drivaxlar.....men det går att justera markfrigången på bilen, så det ska vara enkelt åtgärdat.....
- huSSe
- Hedersmedlem
- Phone Number: 0706663366
går det inta att svarva bort nån milli
længst ut på kopparna?
længst ut på kopparna?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
- Dave
- Site Admin
Svarva i härdat material är inte enkelt, men det kan gå att slipa ur en aning med en Dremel eller liknande....huSSe wrote:går det inta att svarva bort nån milli
længst ut på kopparna?
- Dave
- Site Admin
Plockat ihop mittendiffen idag, men jag blev inte överens med tätningarna, och en del prylar blev över.....samtidigt som det åkte i lite andra o-ringar och brickor istället.
Tiden får utvisa om det blir bra eller anus.....
Diffen på plats igen !
Passformen är klockren, och ingen schimsning behövdes.
Nu sitter lagren med cylindrisk låsning både på diffen och i lagersätena.
Det är samma dimension på lagren som på HPI´s Baja modeller har i de flesta axlarna......12x24x6 eller nåt.....
Hade HPI tätade lager på hyllan som åker i istället.
Nu var det bakre diffen som skulle ha sig en omgång.....
Plockade ner bakvagnen men hindrades i mitt arbete av en M4 som vägrade ge med sig....och det slutade med att den givetvis gick av......
Värme,krypolja och en hel jävla timmes jobb för att massera ur skruv-aset, men det gick.
Har dragit igenom en gängtapp enbart med fingrarna efteråt, så gängorna var det inget fel på, men det måste ha kilat sin sig nåt skit.....trodde inte det skulle gå faktiskt.....
Tiden får utvisa om det blir bra eller anus.....
Diffen på plats igen !
Passformen är klockren, och ingen schimsning behövdes.
Nu sitter lagren med cylindrisk låsning både på diffen och i lagersätena.
Det är samma dimension på lagren som på HPI´s Baja modeller har i de flesta axlarna......12x24x6 eller nåt.....
Hade HPI tätade lager på hyllan som åker i istället.
Nu var det bakre diffen som skulle ha sig en omgång.....
Plockade ner bakvagnen men hindrades i mitt arbete av en M4 som vägrade ge med sig....och det slutade med att den givetvis gick av......
Värme,krypolja och en hel jävla timmes jobb för att massera ur skruv-aset, men det gick.
Har dragit igenom en gängtapp enbart med fingrarna efteråt, så gängorna var det inget fel på, men det måste ha kilat sin sig nåt skit.....trodde inte det skulle gå faktiskt.....
- Dave
- Site Admin
När diffkåpan väl var loss, såg jag att det nog var en bra idé att kika närmare.....
Kåpan är öppet på undersidan mot chassit, där gruset och sanden givetvis älskar att krypa in.....
Gott om fett, men det hjälper ju inte när det är blandat med sand !
Det hade dragit upp en hel del sand upp i diffkåpan
Det får bli nån form av packning där sen.....
Just nu avstannar projektet i väntan på nya kullager från KLG, för jag tänker inte plocka ihop prylarna med de ståltätade lagren igen.....
Jo, förresten.....ett ståltätat lager kommer jag att återanvända, och det är det som sitter på ingående piniong i diffkåpan, närmast krondrevet. Det kändes helt ok.
Resten av lagren skrapar och knastrar, och visst går det att få ur gruset ur dem, men knappast värt jobbet.
En liten detalj på HPI adaptrarna är ju också ganska intressant.....
Om ni tittar npga, ser ni att det sitter en låsring för att låsskruvarna inte ska lossna ur hubben, men att dom har svarvat spåret för denna låsring vid sidan av där skruvarna sitter.....lite synd att när dom ändå gjort momentet, att det är helt i onödan.....
Kåpan är öppet på undersidan mot chassit, där gruset och sanden givetvis älskar att krypa in.....
Gott om fett, men det hjälper ju inte när det är blandat med sand !
Det hade dragit upp en hel del sand upp i diffkåpan
Det får bli nån form av packning där sen.....
Just nu avstannar projektet i väntan på nya kullager från KLG, för jag tänker inte plocka ihop prylarna med de ståltätade lagren igen.....
Jo, förresten.....ett ståltätat lager kommer jag att återanvända, och det är det som sitter på ingående piniong i diffkåpan, närmast krondrevet. Det kändes helt ok.
Resten av lagren skrapar och knastrar, och visst går det att få ur gruset ur dem, men knappast värt jobbet.
En liten detalj på HPI adaptrarna är ju också ganska intressant.....
Om ni tittar npga, ser ni att det sitter en låsring för att låsskruvarna inte ska lossna ur hubben, men att dom har svarvat spåret för denna låsring vid sidan av där skruvarna sitter.....lite synd att när dom ändå gjort momentet, att det är helt i onödan.....
Du lämnar inget åt slumpen du... 
- Dave
- Site Admin
Det värsta är ju att man kan ta vilken bil som helst oavsett märke, och hitta fel och brister på samtliga.....S 500 R wrote:Du lämnar inget åt slumpen du...
Ska den här hålla för min körning vill det nog till att gå igenom den ordentligt....
Jag måste ändå säga att jag gillar konstruktionen på bilen....visst kommer det att krävas en del jobb för att få den flygfärdig, men det känns fint !
Ska bli väldigt intressant att se hur den beter sig sen.....men det tar nog nån vecka till innan provkörning......