MCD Rally

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 15 Jul 2011, 20:05

Stelunex wrote:Alltid lika kul att följa dina ideer och byggen. :thumbsup: Om jag inte missminner mig kan det vara så att jag har lite Lauter delar liggandes, bla broms skivor! Om du inte redan beställt och orkar vänta till imorgon så kan jag kolla i garaget då... :thumbsup:
Perfekt! Ingen panik, detta är fortfarande i planeringsstadiet (dvs jag fantiserar :) ) Kan jag hitta en kaross till vettigt pris så ser jag inga hinder, men är lite osäker på om jag ska lägga ca 2k på kaross, dekaler och lack på något som jag inte vet om det blir bra.. Kunde nöja mig med en sliten kaross för att prova konceptet först.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Jul 2011, 21:57

Nu har det faktiskt hänt lite med rallyn :)

Tog motorn som suttit i bajan (36mm zen med +1 vev), bytte lager, packboxar och kolvring, och så satte jag den i rallyn.
Fixade dessutom till så jag har gas och bakbroms på ett servo, och frambroms på kanal 3. Frambromsarna nyper inte riktigt bra, så dom skulle nog ha sig en översyn, Jag vet inte riktigt om jag ska behålla bilen som den är, eller konvertera till asfalt..
Var ute och gasade lite med den idag (film på g) men så hände något med kopplingen så den låg på konstant. Skulle nästan tro det var fjädern som gick av.

Image

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Jul 2011, 22:02

Här är filmen:

[youtube][/youtube]

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 22 Jul 2011, 23:58

Ja nu blev man ju inget sugen på lite rallyåka...... :wip:
:thumbsup:

snowman

Post by snowman » 23 Jul 2011, 00:12

Carbon-Dave wrote:Ja nu blev man ju inget sugen på lite rallyåka...... :wip:
:thumbsup:
Nutech Rally Edition???

Ser roligt ut med Rallypulka, hmmm får se till att min MCD kan ha de andra hjulen jag har liggandes helt enkelt.... :drive:
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2011, 20:41

Bytte kopplingsfjäder på rallyn idag, den hade gått av precic där den går genom hålet på ena kopplingsbacken. Nya fjädern är nästan för hård, ska till ganska mycket varv innan kopplingen tar..
Bytte också till hårdare framfjädrar och fixade till glappet jag hade i övre främre bärarmarna, borrade upp och knackade i en liten stålhylsa i varje ände, och brotchade till 6mm. Lite känsligare med glapp när jag har frambromsar som vrider spindlarna när man bromsar.

Är inte nöjd med hur bilen beter sig, skulle nog behövas rejäla krängare på den så den inte svajar som en båt när man svänger!

Hylsor i bärarmarna:
Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Jul 2011, 09:39

Nu har jag lagt en beställning Lauterbacher på sexkanthubbar, muttrar och bromsskivor till rallyn!
Sätter nog dom nya skivorna på Lautern, och tar ett par gamla från den och modifierar för denna, får nog minska diametern på dom för att dom ska passa.

Kaross återstår att se vad det blir.. Ingen som har en sjaskig kaross för ca510mm hjulbas och ca400mm bred?

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 25 Jul 2011, 12:39

det är enkelt att ändra hjulbasen på den där bilen... finns flera olika hål för bakre bärarmarna i bottenplattan. Tänkte ifall du får tag på någon annan längre kaross du vill använda.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Jul 2011, 19:33

Jag har tittat och mätt lite angående hjulbas, men det blir lite knepigt att få den till 535mm.. Jag funderar på en ny Porsche eller Mini-kaross, lutar lite åt Minin faktiskt. Tycker porchen passar bäst med kort hjulbas, ser ut som bakhjulen siter för långt bak med 510 hjulbas.. :hmm:
Minin ser ju rätt fräck ut också, lite udda med en 4wd mini ;)

Har monterat sexkanter i bak idag, och det verkar stämma med mina beräkningar att bredden blir 400mm. Hade gått att svarva ner sexkanterna och köra dryga 380mm om jag inte hade behövt ha plats för bromsskivor fram.. Går nog att korta drivaxlar, bärarmar och göra lite special på sexkanterna för att få ner den till 380 med bromsar också om man riktigt vill..
Beslutsångest! :hmm:

Image

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Aug 2011, 20:29

Nu börjar jag ha delarna som behövs för att bygga om denna. Fick ett par drivaxlar idag. Det går inte att montera sexkanterna på original axlar, som ironiskt nog också är sexkantiga. :)

Mycket jobb återstår, men nu finns förutsättningarna iallafall! Bara tiden och motivationen kvar :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Sep 2011, 19:22

Har stått stilla en stund här.. men idag satte jag brorsan i jobb :)
Sexkanterna behöver svarvas ner lite i längd osv..

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2011, 19:43

Idag blev det ett litet test av rallyn.. men ganska snabbt lossnade ett hjul..
Det jag hann testa verkar lovande, ska försöka få med denna till Göteborg imorgon och se hur det går på banan, vet inte hur utväxling mm funkar.. Tyvärr bromsar den inte speciellt bra, inget bett i frambromsarna, armarna på oken sviktar, så den klämmer inte speciellt bra. Nu har den Lauter glasfiberskivor, och brorsan har yxat ihop belägg av aluminium.
Wrep's hemmagjorda torn och FG-dämparna sitter på igen också.

Image

Image

Lusse
Phone Number: 0739951152

Post by Lusse » 16 Sep 2011, 19:51

Skit i det och kom till Havjihåla i stället.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 16 Sep 2011, 19:55

Se till att filma den lite imorron på banan också !
Vore kul att ha nåt att jämföra med sen :D

Ser ju i vanlig ordning rejält stabilt ut !
:rock2:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2011, 19:56

Lusse: Isåfall får jag bara se på ändå, bajan är isärplockad för att mina damasker inte funkade.. armen på styrservot är kass också,
Dom senaste två gångerna jag varit där har jag kört max 2min innan något rasat.. då blir man lite trött.. :evil:

Asfalt-körningen har funkat betydligt bättre.. har nog kört upp minst 15 liter soppa på bana i år, mycket körning jämfört med buggy.. Men, jag har inte tänkt ge upp helt, blir säkert lite buggy i vinter och till våren.

David: ska se om det inte går att ordna :)

Post Reply