MCD Rally

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2010, 10:00

Ja, det är fritt fram! ;)

Jag har tjatat på brorsan om detta! Han har ju redan cad:at upp en, men att sedan fräsa ut den drar ut på tiden, så jag orkar inte vänta. Jag ser redan nu att plastplattan är lite deformerad, A-B dreven är inte riktigt i linje.
Enklaste sättet är nog att göra en platta med hål i, och sedan svarva hylsor med lagerhållare som man pressar i plattan.

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 21 Nov 2010, 10:24

Har varit inne på att låta plasten sitta kvar men att lägga en 8mm eller 10mm alu platta på ena sidan och sen i med 10 skruv eller nåt....
Problemet med att den flexar minskar, men problemet med utslitna lagerbanor kvarstår ju.....

Har även funderat på att bara svarva lagerhållarna, sätta i långa axlar i originalplasten och helt enkelt svetsa ihop skiten med massivstång i alu typ 10-12mm.
Har en på jobbet som är duktig på att svetsa alu, men tiden räcker nog inte för honom heller.....

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Nov 2010, 10:26

...alltså använda axlarna för att bara få lagerhållarna på rätt plats, som en mall när man svetsar....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Nov 2010, 10:47

Jag tror nästan enda sättet är att borra/fräsa ur en ny platta i alu med CNC eller handjagare med exakta koordinater och utgå från mått(baserat på bla avstånden i tråden jag länkade till på MCD-forumet), jag tror inte plattan i plast är något att lita på om man ska göra en bra alu-platta. Kan vara svårt att kopiera den exakt genom att använda den som hålmall också, blir det någon tiondel fel, så går dreven trögt, eller slits ut i förtid..
Så är det ju detta med olika position på motorerna i MCD och FS. Motorn sitter ju lite högre i FS, frågan är om den är lika i övrigt? Har man kompenserat med att flytta mellanaxeln eller inte?

Jag kan säkert få fram CAD-modellen av brorsan ifall du hittar någon som kan fräsa.. Tror han gått på konceptet med ipressade hylsor för lagerhållarna.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 21 Nov 2010, 12:15

Hmm.....ingående och utgående är ju de enda som är viktiga.....och jag håller med dig när man tänker efter lite om hur bra precisionen är på plastskiten....

Egentligen skulle mellanaxeln vara justerbar.....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Nov 2010, 15:18

Jag har mailat alla säljarna nu och frågat om avståndet mellan dreven.
Melkus svarar bara att den han har passar MCD, dom andra två svarar att deras inte passar MCD, men ingen kan säga något om avstånd mellan drev..

Jag hade väntat mig att mscars och lauter kunde ha svarat på det eftersom dom (antagligen) tillverkar grejerna själva..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 23 Nov 2010, 15:22

Rallyfinnen wrote:Jag tror nästan enda sättet är att borra/fräsa ur en ny platta i alu med CNC eller handjagare med exakta koordinater och utgå från mått(baserat på bla avstånden i tråden jag länkade till på MCD-forumet), jag tror inte plattan i plast är något att lita på om man ska göra en bra alu-platta. Kan vara svårt att kopiera den exakt genom att använda den som hålmall också, blir det någon tiondel fel, så går dreven trögt, eller slits ut i förtid..
Så är det ju detta med olika position på motorerna i MCD och FS. Motorn sitter ju lite högre i FS, frågan är om den är lika i övrigt? Har man kompenserat med att flytta mellanaxeln eller inte?

Jag kan säkert få fram CAD-modellen av brorsan ifall du hittar någon som kan fräsa.. Tror han gått på konceptet med ipressade hylsor för lagerhållarna.
Fräsning kan jag fixa för en bra peng! Bara jag har en ritning!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 23 Nov 2010, 16:17

Intressant!
Vilka format funkar?

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 23 Nov 2010, 21:15

Dwg funkar i alla fall!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Nov 2010, 17:49

Verkar inte som brorsan gjort allt klart.. Plattan var väl ok, men han har tydligen inget på dom separata hylsorna som ska funka som lagerhållare.
För tillfället har jag tröttnat på detta med drevplattan, verkar inte gå att få fram någon vettig information om dom olika som finns att köpa, och brorsan håller på med ex-jobb, så han har inte tid. Jag har ett litet test på g med A&B-dreven som kanske kan göra att dom håller bättre..

Viktigaste är nog att få i en vassare motor så det blir lite bättre fart på rallyn. Blir väl en 35mm CY eller 36mm Zen, har inte bestämt mig än. :) Väntar på lite delar än.

Just nu klarar jag bara att beställa grejer, skruvandet får komma senare när det avkortade fingret växt ihop lite bättre..

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 26 Nov 2010, 21:12

Innan jag sålde bilen till dig hade jag också funderingar kring drevplattan.... frågade han på SwedRC ang detta när jag köpte ståldreven... har för mig att han sade att man använder antingen ståldrev eller drevplatta... att det enligt hans mening inte behövdes drevplatta om man hade ståldrev? Pajjar lagerlägena i plasten eller?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Nov 2010, 10:42

Det går säkert med plastplatta, men plasten är ju fortfarande plast, dvs flexar och tål inte värme, för då deformeras den..
Om inte dreven är i linje med varandra så slits dom ju i förtid (och går varma). Kör man med skydd över dreven så håller man kvar värmen, och en plastplatta lär bli redigt varm om man kör hårt och länge.
Jag tror att om man vill ha något som håller i längden, så borde man ha både ståldrev och alu-platta. Ok, undantaget är väl om man kör originalmotor..

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 27 Nov 2010, 22:25

Jag tror som du, både och är nog bäst. När jag hade den byggde jag en skyddsburk av någon sorts förpackningsmaterial... då brann dreven upp på bara någon tank... sen tröttande jag lite och bilen blev ståendes..
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Nov 2010, 17:49

Ja, jag tror att man möjligtvis kunde ha något 'öppet stänksydd' för dreven om man ska köra plastdrev, men helt inbyggt blir nog för varmt.

Jag har ett nytt set med vajer-frambromsar på g till bilen, typ FG, made in China.. :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 03 Dec 2010, 16:58

Bromsarna har kommit. Som jämförelse mot FG kan jag säga att belägg och vajrar är sämre, I övrigt håller dom nog samma klass.

Bild på bromsarna från Melkus:
http://www.melkus-kartbahn.de/maenspie/ ... c3f9250a91
Image

Själva slitytan på beläggen var dåligt limmade mot plåten dom sitter på, det glipade lite i någon ände så dom var inte helt plana, detta gör också att bromsarna hade funkat dåligt o kärvat. Iofs så minns jag FG's standardbelägg var kass också, dom svällde när dom blev varma, så bromsarna började ligga på.

Vajrarna är av vanlig 'cyckelvajer-typ' inte den lite tunnare flexibla som jag hade på FG-bromsarna.
Bromsarna kostade 49Eur och frakten 17Eur. Hade inte tänkt använda standardbelägg ändå, blir nog alu-belägg tror jag.

Har fösökt 'fräsa' infästningar i MCD spindlarna med min lilla dremel-rigg,men det blir kass :( Vinkeln på oket blir inte helt rätt, och då kommer inte bromsarna funka bra, det kommer kärva å jävlas.. Spindlarna måste sättas upp i fräs för att det ska bli bra! Jag har förökt få tag på någon i byn som kunde fräsa, men det har misslyckats. Verktygsmakaren jag brukar anlita hade plockat ner sin handjagade fräs för reparation.. Frustrerande att man inte kommer vidare!
Ska inte vara några problem att få dit bromsarna bara jag får det gjort med rätt maskiner, men jag vet inte hur bra dom kommer funka i snö och grus sedan.
Någon som kört i grus och snö med FG vajerbromsar och kan uttala sig?

Post Reply