Jag har lite svårt att hålla koll på mina olika trådar.. Tänkte visa lite hur kopplingar påverkar, och nu får det bli i denna tråd
Här är exakt samma motor med två olika kopplingar med olika tunga backar, så 'stallspeed' är olika på dom två.
Man ser ganska tydligt vad som händer vid fullgas. 2-backarskopplingen biter ungefär på samma varvtal som motorn har sitt maxmoment, 4-backarskopplingen biter lite senare för att den har lättare backar/lägre friktion, så den kan inte överföra lika mycket moment vid samma varvtal som 2-backarskopplingen. Det innebär att när man ger fullt så har man ca 2,2Nm till bakhjulen hela vägen upp till 11k med 2-backarskopplingen, med 4-backarskopplingen har man ungefär 1,8 istället. Gissa vilken som drar ifrån om detta hade varit två bilar sida vid sida (med bra grepp)! Hade motorn haft moment-toppen högre (omkring 12k) och lägre moment på 11k så skulle man ha fått omvänt resultat. Nyttigt att ha koll på detta när man väljer koppling och justerar in den!
Ta tex en buggymotor med mycket bottendrag men klenare på topp, släng på en 4-backars lauterkoppling, och man har tappat stor del av momentet för att komma iväg från stillastående, det slirar bort i kopplingen istället för att dra runt hjulen.
Jag har kört lite svep med olika spjäll-öppningar också, dom lämnar jag upp till var och en att tolka, jag är själv inte helt säker på vilket som är bättre eller sämre. Gaspådragen är inte exakt samma på båda, men det visar lite var man får ut till bakhjulen med olika gaspådrag.
Här ser man Lauterkopplingen med olika pådrag, och den grå kurvan är hur det ser ut med en koppling som tar från tomgång (alltså motorns effektkurva)
Här är en enkel jämförelse mellan kopplingarna med lite olika gaspådrag (maxvarvet på en kurva är bra indikering på gaspådrag)
Gröna är 4-backarskopplingen, röd/rosa är 2-backars.
Jag fick inte mätt 2-backarskopplingen från lika låga startvarv, för den låg och släpade i kopplingsklockan pga nya backar dvs startvarvet på dom kurvorna är tomgångsvarvtalet, sedan slirade den direkt jag gav gas, så kurvorna borde inte påverkas av detta.