Om vi bortser från Rovan-bilarna och bara snackar motorer, är det nån större skillnad på Rovan & CY ?
Köpte ett 29cc kit från RC Car Online och antog att det skulle vara ett CY kit, men nu när jag fick hem det så visade det sig att det var från Rovan.
Iofs så ser det helt okej ut, bra beläggning i loppet och snygg gjutning av portar och kanaler.
Nån enstaka gjutpor uppe vid topplocket men inget som påverkar.
Men är det nån som har erfaranhet av Rovan 29cc, som vet hur dom funkar efter några timmars körning?
Skulle ju vara trist om man åker på ett motorbyte igen mitt i sommaren...
Rovan vs CY
Rovan vs CY
Kör hellre hårt än snyggt...
Re: Rovan vs CY
Detta har väl diskuterats en hel del.. och man kom väl fram till att det är rätt stor skillnad. Rovan är inte alls lika bra som CY, som i sin tur är mycket sämre än Zenoha!
- Rallyfinnen
Jag har i princip bara provkört min Rovan 29cc, så jag vet inte hur den håller ihop.
Inga konstigheter runt kanalöppningarna i cylindern? Min såg lite konstig ut där..
Inga konstigheter runt kanalöppningarna i cylindern? Min såg lite konstig ut där..
Ursäkta om jag bryter in med en fråga men passar en Rovan cylle på ett CY eller Zenoah vevhus?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
Det lät ju inget vidare om Rovan ska hålla så pass dålig kvalite.
Får väl se till att köra på minst 4% oljeblandning då så kanske den håller lite bättre.
Var ju inga större summor jag köpte den för, men trist ändå om man måste byta allt igen.
Rallyfinnen, vad syftar du på för konstigheter?
Jämfört med min Zenoah så ser dom ganska exakt likadana ut i öppningarna in mot cylinderloppet.
Insugsporten har samma mått på båda två, men avgasporten är lite större på Rovan. Zenoah'n smalnar av lite mera uppåt i porten medans Rovan är nästan lika bred från botten och uppåt.
Den passade iaf utan problem på Zenoah vevhuset.
Iom det större borret så matchade den faktiskt bättre än Zenoah cylindern!
Får väl se till att köra på minst 4% oljeblandning då så kanske den håller lite bättre.
Var ju inga större summor jag köpte den för, men trist ändå om man måste byta allt igen.
Rallyfinnen, vad syftar du på för konstigheter?
Jämfört med min Zenoah så ser dom ganska exakt likadana ut i öppningarna in mot cylinderloppet.
Insugsporten har samma mått på båda två, men avgasporten är lite större på Rovan. Zenoah'n smalnar av lite mera uppåt i porten medans Rovan är nästan lika bred från botten och uppåt.
Den passade iaf utan problem på Zenoah vevhuset.
Iom det större borret så matchade den faktiskt bättre än Zenoah cylindern!
Kör hellre hårt än snyggt...