Svänghjulsras på standard Zenoah RC 260

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
BeetleFun

Svänghjulsras på standard Zenoah RC 260

Post by BeetleFun » 16 Sep 2012, 22:52

Tog beetlen för omväxlins skull ut på sandväg och visst var det roligt att sladda på...... :drive: Hann köra precis en tank och sen klingade det till på tomgång och motorn stannade tvärt. Tänkte genast att motorn skar ihop men det visade sig att svånghjulet var boven. Då jag skruvade av skyddet där dragstarten sitter så kunde jag bara konstatera att alla kylflänsar var av och dessa bitar hade förstås stoppat motorn. Med bland flänsbitarna låg en sten, stor som en ärta.

Detta var för övrigt tredje gången jag körde bilen I sandterräng…. :hmm:
Monterade tidigare dragstartskyddet från rc-car-online men inget skydd för hålen I blocket på andra sidan svänghjulet. Nu hade stenarna ingen möjlighet att trilla ut med ovannämnda slutresultat. Lärde mig nog genast att det verkligen inte lönar sig att montera enbart ett svänghjulsskydd på en Zenoah eller C.Y motor. Kör med alla hål täkta eller alternativt helt utan skydd.

Nu får jag väl bara lov att hoppas att tvärstoppen inte skadade motorns lager eller övriga komponenter. Har kört ca. 15l & 4% småmotorbensinblandning genom motorn. Funderar lite på om jag skall plocka motorn I bitar och kolla delarna eller bara montera nytt svänhjul… Motorn har väl gått ca. 16 timmar och med ganska skonsam behandling. Med vilket intervall brukar ni byta kolvring och är det bara att slänga i den nya ringen eller bör man sjustera ringgapet? Har en orginalring från Husqvarna och tänkte om denna kanske passar utan större sjusteringar. Motorn har ett märkbart sidoglapp då man turvis trycker på koppling och svänghjul. Finns det några specs för vevaxelns max. tillåtna glapp?

Är det möjligt att montera en sådan dragstart som totalt täcker svånghjulet på framsidan? Rekommendera gärna om ni vet om något alternativ som kunde passa til FG 4wdOff road beeltle.

Sponsor

Sponsor

Post Reply