Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 05 Jun 2011, 10:33

Igår blev det lite kört på Trollhättebanan, med betoning på like kanske jag ska tillägga..
Hann väl köra ca en tank innan jag konstaterade att cylindern satt löst och packningen var blåst.. :curse:
Kan ju säga att det var inte lätt att kontrollera bilen med 36-cylindern på! Lite för mycket gas, och den gjorde en piruett.. Jag fick justera om och dra på mer krängare fram och mjukare fjädrar bak för att kunna hantera bilen överhuvudtaget, men den accelererade bra ut ur böjarna när man balanserde gasen rätt och hade bra fäste. Med Mielke-pipan och 36-cylinder hade jag vansinnigt bra moment i botten, som sedan mattades ut i mot högre varv. Även om motorn varvade ungefär samma som den förra, så hade jag fullvarv redan på halva rakan med denna :)
Man kan väl kalla detta för ett bra experiment för att få en känsla för vad man vill ha för karaktär på en ban-motor.
Nu har jag rivit isär bottendelen för att kunna matcha den mot den nya 23cc cylindern, sedan ska den monteras.

Verkar som temperaturen under karossen och i motorn blev betydligt högre med Mielke-pipan också. Jag antar det beror på att pipan går framåt, så den förvärmer luften innan den kommer fram till motorn.. Den bakåtgående Technokit-pipan verkar dessutom ha en speciell färg som värmeisolerar, så det gör säkert sitt till också.
Får nog fundera på mer luftning under karossen om jag ska köra med mielke-pipan.

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Jun 2011, 21:35

Nu är motorn ihop igen. Har matchat vevhuset till nya cylindern och bytte samtidigt lager och packboxar fast dom gamla var bra..
Squishen blev ganska hög.. 0,5.. Med facit i hand så hade det blivit samma om jag inte deckat cylindern och kört med bara originalpackningen. :doh:
Jag har dessutom tagit bort lite material i mitten på kolvtoppen, bara för att jag hade tämkt kmma lite lägre i squish, sånu har den ganska låg kompression ändå.
Mätte porttiderna, och om jag minns rätt var det 155 in, 125 kanaler (mätte bara dom högre) och 175 ut. Jag har kört in den i bänken under dagen, och körde ett par svep med technokit-pipan nu ikväll för att se hur det verkar. Den ser väldigt jämn ut i registret, en mjuk puckel i momentet på botten/mellan sedan ligger momentet konstant på en lite lägre nivå upp till ca 18k, där släppte jag gasen.. :?
Ska nog bänka den med mielke-pipan sedan också och labba lite med förgasare odyl. Tror detta kan bli ok..

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 05 Jun 2011, 22:32

Här experimenteras det friskt! :D
passade tanken lautern?
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 06 Jun 2011, 09:11

Ja, man får ju försöka ändra på grejerna när man inte är nöjd :)

Tanken har jag inte monterat än, men ska nog gå att få dit. Den var lite högre än väntat, men den är ju anpassad för en smalare bottenplatta än den jag har.

Har krossat linsen på mobilkameran, så det är lite dåligt med bilder här.. Får väl ta och ladda vanliga kameran och plåta lite så småningom :)

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 06 Jun 2011, 18:27

Man kan väl kalla detta för ett bra experiment för att få en känsla för vad man vill ha för karaktär på en ban-motor.
Vilken karraktär hade du tänkt dig i slutänden då? :) Jag tänker att det kan bli lite svårkört om den är alldeles för stark i botten...och sen behöver man rätt hög toppfart på många banor så det gäller ju att den varvar mycket också... men bägge problemen kanske man kan kompensera med en högre drevning bara. :hmm: :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Jun 2011, 20:57

Så, då var ny router installerad efter gårdagens åsk-attack! :curse:

Ja, mycket botten blev lite knepigt, men så är det ju beroende på vad man har för grepp och utväxling också.
För snabbaste bilen rakt fram är det nog hög effekt (som vanligtis fås på höga varv) och anpassad drevning som gäller, men det påverkar nog responsen i motorn också (inbillar jag mig),pga att mer energi ska lagras i svängmassan när man gasar på höga varv, jämfört med lägre varv. Samtidigt ska svängmassan bromsas ner inför en kurva också. Där kan ju specialtändningen med litet svänghjul göra bra nytta!

Skapligt bottenstark, hyggligt toppvarv och en jämn momentkuva är väl målet, men jag önskar att jag hade haft 3-4 pipor till att testa med :D
Momentkurvan har som en kulle i botten/mellan nu, och sedan ligger den nästan rak på en lägre nivå på höga varv.

Jag bänkade och testade en massa igår. På denna cylinder är kurvorna nästan identiska med mielke och technokit system på låga varv.. men en markant skillnad är att motorn varvar mycket mer med technokit-pipan! På den förra cylindern var det bättre botten med mielke-pipan. Verkar som den pipan är mer 'allround' och ger ganska lika karaktär med båda cylindrarna, men technokit-pipan funkar bättre på den nya cylindern än på den gamla.

Jag har dessutom labbat lite med olika insug, 'flow-moddat' förgasaren. Inga större skillnader, men förgasarmod ger aningen högre toppeffekt, och det längre insuget verkar ge aningen jämnare kurva.
Vad jag gjorde på förgasaren var att ta bort choke, fylla inloppet med epoxy och göra det trattformat, och slipa lite på axel och skruv på gasspjället. Gav väl ca 0,2hk för några timmars jobb :hammer:

Jag kommer antagligen köra med technokit pipan, dels pga att den verkar ge mindre värme under karossen, och att den verkar ge en mer 'komplett' karaktär med denna cylinder.
Jag önskar att squishen varit lite lägre (högre komp), så hade jag nog fått ett ännu bättre register på motorn, men jag provar väl så här till att börja med.

Har även testat köra svep i bänken med olika gaspådrag av ren nyfikenhet. Kurvan varierar en del beroende på i vilket läge gasspjället står. I vissa lägen är den jämnare, i andra lägen lite krokigare. Värdelöst vetande kanske.. :hmm:

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 07 Jun 2011, 21:45

Synd att du bor så långt bort... hade vart kul att vara med och bänka lite :)

Jag har en FG BIG Power-pipa som jag inte använder... den ser ut likadant som din Teknokit.
Den kan du få låna om du vill testa med?

Vad skiljer den gamla cylindern mot den nya portningsmässigt? Provkörde du den i originalskick?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Phone Number: 0709998877

Post by sx3 » 07 Jun 2011, 22:58

Pröva att öppna ljuddämparen och ta ut ullet, dvs köra utan isolering, se om det kan vara det som stryper!
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Jun 2011, 22:47

wrep wrote:Synd att du bor så långt bort... hade vart kul att vara med och bänka lite :)

Jag har en FG BIG Power-pipa som jag inte använder... den ser ut likadant som din Teknokit.
Den kan du få låna om du vill testa med?

Vad skiljer den gamla cylindern mot den nya portningsmässigt? Provkörde du den i originalskick?
Ja, jag är ju på framsidan :D
Tackar för erbjudandet, men det börjar nog bli dags att montera motorn i bilen och testa den i verkligheten nu. Kanske blir mer labbande om jag inte är nöjd, så behövs nog någon annan pipa. JAg testade inte den nya innan portning.

Jag har lite mildare porttider på insug och utblås på den nya cylindern(bara breddat). Orörda kanaler , men med ögonbryn på båda.
sx3 wrote:Pröva att öppna ljuddämparen och ta ut ullet, dvs köra utan isolering, se om det kan vara det som stryper!
Jag har haft isär den och kollat, och jag tror inte dämparen är någon betydande strypning. Testade packa om den också, men den blev inte tystare för det..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Jun 2011, 21:56

Nu har jag nästan fått ihop bilen igen. Motorn sitter i och HARM-tanken är monterad, men mottagaren hänger i kablarna..
Jag borde hitta någon liten låda att lägga den i, FG-boxen är liksom fär stor för att kunna placera på ett vettigt sätt. Hade räckt med en tändsticksask för den lilla mottagaren :)

Fick faktiskt tagit två (dåliga) bilder på hur det ser ut också:
Image
Image

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 17 Jun 2011, 22:05

ett litet tips.
en motagar låda till en ettåtta buggy kan
ju vara nåt??
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 18 Jun 2011, 17:53

Ok, det kunde funka! Funderade lite på någon plastlåda från Kjell & Co också, får se vad det blir.

Har kört några tankar idag. Motor går definitivt bättre, speciellt på topp, den varvar rätt bra på rakan nu. Däremot har jag fortfarande lite bekymmer också.. Den börjar böö:a när man kört en stund, och tappar botten, och blåsan på förgasaren blir tom. Det är bättre nu än innan, för jag misstänker värmeproblem och har öppnat upp ena sidorutan fram. Har haft samma problem med olika tankar, tankluftningar, slangar, förgasare osv Funderar på att ta ur bakrutan också..
Dessutom fick jag gashäng när skruven till gasspjället släppte så spjället hängde sig i halvöppet läge. När jag drog fast den såg jag att det fuktade runt cylinderfotspackningen, och mycket riktigt, bultarna satt löst igen, även om jag satte locktite.. :curse:

PMT 30-däcken jag köpte var total katastrof idag (ca 20 grader) fick ingen temperatur alls i dom, och totalt glashalt! 25:orna funkade däremot ok.

Filmade lite också, ska se om jag får upp en liten film senare.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 19 Jun 2011, 20:41

Har grejat lite med denna idag igen.

Tog bort bakrutan och öppnade upp hål i 'grillen' för mera kylning. Tyvärr blir karossen rätt fladdrig när man tar ur bakrutan..

Den har varit lite nervös i bakvagnen, så jag testade flytta upp övre yttre kulled i bak (distans och längre bult med försänkt skalle), blev en dryg cm högre, annars gick den emot insidan på fälgen.
Gjorde dessutom en temporär bakvinge för att testa om det kan hjälpa upp stabiliteten i bak. Originalvingen är bara en prydnadssak, den gör nog ingen som helst nytta.

Har justerat om bromsarna också, bromsbalansen var kass när jag körde sist, så den var instabil vid inbromsning.

Planerad provkörning i Trollhättan på tisdag.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Jun 2011, 18:46

Nu är bilen laddad och lastad för morgondagens körning. Passade på att ta en bild på den lilla test-modden på bakvagnen också. Jag är osäker på om jag kommer märka någon skillnad, för vinkelförändringen är ganska liten på den långa armen, men deta var en enkel modifiering, för att ändra vinkeln mer så blir jag tvungen att korta armen och ha kulleden på insidan om hjulet, dåblir det mycket jobb! Leden är uppflyttad 12mm.

Image

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Jun 2011, 19:29

Trots blåsigt och grått väder blev det lite körning ikväll. Bjuggen körde sin FG också :thumbsup:
Jag hade lite bekymmer med dåligt grepp (kallt) och obalans i bilen (drifting i högerkurvor). Fick lite ordning på det på slutet, men då lossnade cylindern igen :mad:
Modden med vinkeln på länkarmarna och/eller modden på vingen verkar ha gjort bilen mer stabil i bakvagnen på rakan. Får väl testa köra med standard vinge för att se vilket som inverkade mest.

Post Reply