Vevhus?

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
waqr
Phone Number: 0709998877

Vevhus?

Post by waqr » 13 Dec 2009, 18:56

Hittade ett vevhus hemma som jag tänkte använda till min portade 36mm portade cylinder här framåt våren. Innan jag börjar "karva" i det så vill jag bara säkerställa att detta är av den nyaste modellen. Har ingen koll på hur modellerna av vevhus förändrats över åren men jag tyckte den såg annorlunda ut på nåt sätt mot mina tidigare vevhus (ibland blir man osäker på de mest enkla saker :) ). Förmodligen bara inbillning men jag vill säkerställa att det är ett korrekt vevhus som passar nyare cylindrar.

Image
Image
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor

Mats B

Re: Vevhus?

Post by Mats B » 13 Dec 2009, 18:59

Tycker det ser ut som ett vanligt 2bultat block.. :)
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

waqr
Phone Number: 0709998877

Post by waqr » 13 Dec 2009, 19:02

Mats B wrote:Tycker det ser ut som ett vanligt 2bultat block.. :)
Jo det tycker jagf med min sen fick jag nån crazy tanke om att det såg annorlunda ut på nåt sätt gentemot andra vevhus jag haft :roll: . Men bra, då är min egentliga tanke bekräftad.

Tusen tack Mats B :)
Letar Baja 5B

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Dec 2009, 19:23

Angående karvning i vevhus så har jag en teori (som jag tror jag läst om också). En större volym på vevhuset borde ge bättre bottendrag, men med sämre gasrespons som nackdel.
För att försöka förklara hur jag menar, så får tänka basreflexlåda där vevhuset är lådan och insuget är reflexröret.
Att det sedan finns kanaler som också fugerar som portar gör väl inte det hela enklare.. så det ignorerar jag :D
Om min teori stämmer så ger alltså ett större vevhus bättre segdrag på lägre varv, men lite mindre rapp gasrespons.
Ungefär samma som ett längre insug alltså.

Post Reply