Överladda tvåtakt

Allt som rör Zenoah & CY motorer
Post Reply
Rallyfinnen

Överladda tvåtakt

Post by Rallyfinnen » 17 Oct 2010, 19:17

Har funderat lite omkring detta när jag läst om 'pumping efficiency' odyl för tvåtaktare.. dvs vevhuset fylls sällan till mer än 80%
Och så har man ju hört om 'turbo-motorsågar' där man tar luft från kylfläken för att blåsa på, och snöskotrar mm med riktig turbo och mycket effekt.
Jag var ju tvungen att göra en snabbtest på detta i bänken och dokumentera det här på forumet :)

Har en dammsugare med utblås man kan koppla slangen på, så jag gjorde ett plenum av en kakburk, kopplade 'luftningen' till 'flottörmembranet' till plenumet, och blåste på och gjorde några svep.
Soppatillförseln fungerade utan problem, och 'laddtrycket' skulle jag tippa låg på 1-2 hekto.

Slangen till dammsugarn hoppade loss några gånger, men jag fick kört såpass att jag tyckte jag borde se skillnad, men det var ingen märkbar skillnad på kurvorna. Så nu vet jag det :)

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Re: Överladda tvåtakt

Post by S 500 R » 17 Oct 2010, 19:33

Då vet man det som sagt!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 17 Oct 2010, 19:55

Haha! Kul grejj! Dock är väl sanningen inte riktigt bra om du bara fått upp ett tryck på 2 hekto? Vore inte ett halvkilo att föredra? Hur hde du det med kompen i den motorn? Hög/låg?

Man vill juh gärna ha lite mindre komp om man ska överladda. Dra igång kompressorn och kör med lite högre tryck och meeeer soppa =)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 17 Oct 2010, 20:08

Jo, känner till detta med överladdning vad det gäller 4-taktare (har ju turbokonverterat min bmw 12:a ;) )

Motorn är ganska högkompad, så jag ville inte trycka på för mycket med orörd tändning osv, Ett högre tryck är ändå inte realistiskt om man bara använder kylfläkten för att trycka in luft.
Jag har inte tänkt börja bygga någon remdriven kompressor för att ladda 1bar ;) , ville bara se om det fanns något att vinna på att lägga på lite lätt tryck från fläkten.

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 17 Oct 2010, 20:38

Ok ok. Hade vart för jävla fränt iofs med en remdriven kompressor :)
Nej jag bara gick vidare lite på din ide. Har du ingen motor du kan kompsänka lite och prova med nån trycklufts anordning för att se om ett ngt högre tryck kan ge nån skillnad? Bara för skojskull?

J.A racing

Post by J.A racing » 17 Oct 2010, 20:55

Rallyfinnen wrote:Jo, känner till detta med överladdning vad det gäller 4-taktare (har ju turbokonverterat min bmw 12:a ;) )

Motorn är ganska högkompad, så jag ville inte trycka på för mycket med orörd tändning osv, Ett högre tryck är ändå inte realistiskt om man bara använder kylfläkten för att trycka in luft.
Jag har inte tänkt börja bygga någon remdriven kompressor för att ladda 1bar ;) , ville bara se om det fanns något att vinna på att lägga på lite lätt tryck från fläkten.
Om det är Jonsereds patent du är och far efter, så är det dom kallar turbo inte det du tror. Dom kallar sitt luftfilter system för turbo. Det dom gör är att dom leder en del av kylfläktens luft förbi luftfiltret just för att blåsa bort spån och damm. För att förlänga renblåsnings intervallen av filtret. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 25 Oct 2010, 19:27

Kanske tänker jag lite fel nu, och det är jag van vid, men jag måste bara få ventilera lite.....

Mycket intressant idé men det blir väl galet om man bara trycker i mer luft ?
Du tar väl bort undertrycket som gör att färskgasen sugs in i cylindern då ?
Borde inte ett övertryck i förgasaren snarare förhindra att hjälpa in bränslet ?

:hmm:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Oct 2010, 19:36

Nja, man kan väl säga att jag höjde atmosfärstrycket, dvs högre densitet på luften = fler syremolekyler per varv på motorn ;)
Påverkar inte funktionsprincipen för motorn. Absolut-tryck ändras naturligtvis i motorn, men tryckdifferanserna(som gör att motorn går) borde vara samma.
Soppablandningen var helt ok tack vare att jag tryck-kompenserade på baksidan av flottör-membranet(som normalt har atmosfärs-tryck). Behövde knappt nåla om något med övertryck. Märkte däremot att tomgången gick upp när den gick med tryck.
Grejen med testet var att se hur den 'svarade på tryck', vissa motorer blir väldigt glada av lite övertryck, andra inte.. Hade jag sett ca 10% effektökning vid något hekto ladd så hade jag fortsatt labba med konceptet..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Oct 2010, 21:00

:hmm:
Jag köper idén med luften, men jag är väl trög i vanlig ordning.....

När man höjer laddtrycket på turbon i bilen, måste du öka bränslet genom spridarna för att inte bränna hål i kolvarna....
Om jag förstår dig rätt är försöket du gjorde, samma som att enbart höja laddtrcket utan att låta bränslet följa med ?

Skulle effekten kunna öka 10% med enbart luft ?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 25 Oct 2010, 21:26

På en bilmotor höjer man bränsletrycket i förhållande till laddtryck (+ att man fetar på lite i bränslemappen för att kyla med bränslet vid höga laddtryck) genom att bränsletrycksregulatorn är kopplad till insuget så bränsletrycket ligger vanligtvis ca 3bar över insugstrycket.
Jag gjorde samma sak genom att trycksätta membranet, så jag höjde bränsletrycket lika mycket som jag laddade, annars hade motorn inte fått någon soppa alls, soppan hade antagligen tryckts tillbaka in i kanalerna i förgasarn. Slutsatsen är iallafall att motorn fick mer soppa och mer luft. Jag justerade ut den först, men som vanligt nålade jag in lite när den började fyrtakta. Testade variera trycket genom att täppa till ett hål i 'plenumet' med tummen, och blandningen var stabil även på tomgång oberoende av tryck.

Nu snackar vi iofs bara soppa och luft, normalt ändrar man ju tändning också, men den fipplade jag inte med i mitt experiment.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Oct 2010, 21:46

Och DÄR trillade polletten ner..... :worship:

:thumbsup:

Tackar för förklaringen !

Diesel

Post by Diesel » 03 Nov 2010, 20:32

Får jag vara taskig och lägga näsan i blöt.... (hoppas ingen slå på mig .... Robban)
:lol:

Förgasaren behöver inte klöddas med över huvud taget på våra RC motore då dom är matade med ett tryck via en membran pump.
Så oavsett tryck eller undertryck i förgasarhalsen är bränsleflödet detsamma som nålinställningen.
I fallet som Rally menar , så är det gamla varianten när man turbokonverterade gamla B21-or med SU förgasare.

För det andra så är 2 taktsmotorer redan "turboladdade" i jämförelse med en 4 takt.
När kolven på våra 2 taktare går ner så skapar den ett övertryck i vevhuset som sedan av expandering åker via kanalerna upp i förbränningsrummet.
Vid för heftig överladdning som inte portarna kan handskas med( för att dom är inte portade för laddtryck) så det enda du gör är att gashastigheten blir för hög och soppan med luft spolas ut i avgaskanalen innan kolven hinner stänga till porten.
Att turbokonvertera en 2 taktare är en hel vetenskap i portning och förkammare innan turbo med en viss mäng... bla bla bla.

Turbokonvertera en 4 taktare är rena barnleken , i jämförelse med en 2 takt.

Jag har en hel bok on just turbokonvertering av alla slags motorer som finns, men kan tyvärr inte bifoga just dom sidorna om 2 takt.
RC Maffian och ordinarie jobb 7-16
http://www.xn--grsrajsarna-m8a.se/

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Post by MrKnopfler » 03 Nov 2010, 20:52

Hur blir det med kompressor istället för turbo? :hmm:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 03 Nov 2010, 21:39

En kompresor och en turbo har ju samma syfte, drivs ju bara annorlunda!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

MrKnopfler
Phone Number: 0705919847

Post by MrKnopfler » 03 Nov 2010, 21:42

jo, så är det ju :doh:
"A car is just fast enough when you stand in front
of it in the morning and are afraid to unlock it."
-Walter Röhrl

Post Reply