Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
Re: Rovan Baja 5b "Rovdjuret"
Jag tror att efter ett par minuter så är det ingen trög het alls. Det läger sig på sidorna.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
har faktist alldrig hört talas om fett i diffarna...
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Ingen risk..... det är tillräckligt med fett för att det hela tiden ska röra omkring det.......Lusse wrote:Jag tror att efter ett par minuter så är det ingen trög het alls. Det läger sig på sidorna.
Risken som jag ser det är att diffhuset spricker av belastningen......
- Dave
- Site Admin
Hade jag redan på -90 talet i min 1/8 buggy.....sorken wrote:har faktist alldrig hört talas om fett i diffarna...
Carbon-Dave wrote:Hade jag redan på -90 talet i min 1/8 buggy.....sorken wrote:har faktist alldrig hört talas om fett i diffarna...
HPI Baja 5B SS
Traxxas Stampede Brushless 11.1 LiPo
Traxxas Stampede Brushless 11.1 LiPo
- Dave
- Site Admin
Helt låst får det inte bli, för då är den jobbig att köra, men går den för lätt tappar man för mycket driv.....
- Dave
- Site Admin
Har inte mycket att jämföra med eftersom diffarna på min MCD och min CF har helt annan uppbyggnad, men jag tyckte det såg ut att vara rejäla prylar.
Likadant med dem, att det inte synts att de snurrat nåt nämnvärt, och bilen har ju trots allt gått en hel del......
Det jag blev lite skeptisk emot var då snarare axlarna som bildade korset i mitten av diffen.....
De är urfrästa halva tjockleken för att kunna läggas om lott, och det kändes som att de borde ha varit i ett stycke.
Men som sagt, jag har inget att jämföra med än, och vi får se om det håller.
Likadant med dem, att det inte synts att de snurrat nåt nämnvärt, och bilen har ju trots allt gått en hel del......
Det jag blev lite skeptisk emot var då snarare axlarna som bildade korset i mitten av diffen.....
De är urfrästa halva tjockleken för att kunna läggas om lott, och det kändes som att de borde ha varit i ett stycke.
Ok, jo men det är samma konstruktion som på original Bajan så det håller säkert bra.Carbon-Dave wrote: Det jag blev lite skeptisk emot var då snarare axlarna som bildade korset i mitten av diffen.....
Letar Baja 5B
- Dave
- Site Admin
Ja, det verkar ju inte vara där det ger sig först......
Tänkte jag skulle montera keps-kameran på bajan och köra lite, men det slutar ju aldrig att regna !
Har ju dock en del annat att pyssla med om andan faller på.....
Stänkskydd för drivaxeldamaskerna
Utfjädringsstopp
Brytskydd framvagn
Bumper
Stålnät vevhus (väntar nog tills den nya motorn kommer)
Krängningshämmare
mm.mm.......
Tänkte jag skulle montera keps-kameran på bajan och köra lite, men det slutar ju aldrig att regna !
Har ju dock en del annat att pyssla med om andan faller på.....
Stänkskydd för drivaxeldamaskerna
Utfjädringsstopp
Brytskydd framvagn
Bumper
Stålnät vevhus (väntar nog tills den nya motorn kommer)
Krängningshämmare
mm.mm.......
Det finns att göra när man kör "baja-maja" 
- Rallyfinnen
Egentligen är nog alla dom punkterna applicerbara på en HPI också 
Krängningshämmare är jag inte säker på att dom är nödvändiga. Jag kör med den bakre urkopplad (för överstyrt annars), och den främre i, men den främre är rätt mjuk, så jag tror inte den gör någon större skillnad.
Risken är att det blir väldigt jobbigt att se på 'on-board camera', det vibrerar och skakar en hel del, man blir nästan åksjuk när man tittar på det
Beställt motor än?
Krängningshämmare är jag inte säker på att dom är nödvändiga. Jag kör med den bakre urkopplad (för överstyrt annars), och den främre i, men den främre är rätt mjuk, så jag tror inte den gör någon större skillnad.
Risken är att det blir väldigt jobbigt att se på 'on-board camera', det vibrerar och skakar en hel del, man blir nästan åksjuk när man tittar på det
Beställt motor än?
- Dave
- Site Admin
Ja, man kan nog inte spänna fast den på taket med buntband bara.....vill nog till nån upphängningav nåt slag....Rallyfinnen wrote:Risken är att det blir väldigt jobbigt att se på 'on-board camera', det vibrerar och skakar en hel del, man blir nästan åksjuk när man tittar på det
Beställt motor än?
Och jag avvaktar lite och ser hur Zen cyllen ser ut och funkar.....vet ju inte när det blir bara.....och tiden går ju fort
- Rallyfinnen
Du kan lägga lite skumgummi, men det är svårt att dämpa den låga vikten, det ska vara vansinnigt mjuk upphängning, eller så får du öka vikten på kameran. Kanske en skumgummi-upphängning med en alu-bit som du fäster kameran i? Självhäftande kardborre från biltema funkar bra för att fästa kameran.
- Dave
- Site Admin
Motor beställd !
Fick lite kalla fötter när dom bara hade en enda kvar igen......så den nöp jag !
Nog är det själva f"#¤%a när jag skulle haft 2st och det bara finns en kvar.....nåja....
Då står man ju iaf inte utan i Vimmerby
Köpte med en extra start och lite packningar samtidigt.
Var förbi Biltema också....fick med en låda pinnar som passar i Dremeln också
Fick lite kalla fötter när dom bara hade en enda kvar igen......så den nöp jag !
Nog är det själva f"#¤%a när jag skulle haft 2st och det bara finns en kvar.....nåja....
Då står man ju iaf inte utan i Vimmerby
Köpte med en extra start och lite packningar samtidigt.
Var förbi Biltema också....fick med en låda pinnar som passar i Dremeln också