Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Har ett önskemål jag hoppas styrelsen kanske kan tänka över...1a 2a och 3e pris tycker jag borde vara pokaler...dem där halsbanden är inte så praktiska att ha på hyllan. Vet att fler tycker likadant
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Ilands problem
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Hahahahahaaaaa....Mastiff83 wrote:Ilands problem
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11652
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Bra att pokalerna uppskattas!
Det höjer statusen på dem!
Det höjer också pressen Emanuel....
Kör du näst bäst får du ingen....
2:
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det höjer statusen på dem!
Det höjer också pressen Emanuel....
Kör du näst bäst får du ingen....
2:
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Får man kämpa för att komma 1a då
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Vi kan väl lägga till ett tröstpris. Emanuel gillar gifflar...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Gottgottigottgotttesla wrote:Vi kan väl lägga till ett tröstpris. Emanuel gillar gifflar...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Lite funderingar nu när jag läst RCBash cup 2018 upplägget igen.
Borde inte även Track fee vara betalad när man gör besiktningen så man tar allt det praktiska vid ett tillfälle? När man får godkänt så får man en rund klisterlapp att sätta på karossen. Utan den får du inte starta. Enkelt och tydligt.
Jag såg inget om "bestraffningar" om man inte är bilvändare. Detta måste vara ett krav för att det ska bli bra och rättvis racing. Poängavdrag om man inte står på sin plats eller fixat någon annan i sitt ställe 30 sekunder innan start.
Hårdare regler kring att hålla tidsschemat. Man utropar 5 minuter till start och 3 minuter till start. Står inte bilen på startlinjen när starten går så får man skylla sig själv. Man har dock rätt att begära en timeout på 5 minuter vid problem. Detta ska användas sparsamt och ses inte med blida ögon om det utnyttjas fel.
Poängsystemet i kvalet var inte helt klart. Var det poäng efter placering i sitt heat eller totalt? Mitt förslag är att man kör rullande kval. När det är 3 minuter till start är det fritt fram att börja köra, när starten går så börjar man räkna när man passerar slingan. Så alla kör mot sig själva för att få den bästa tiden. Då vi kör så få heat så är banan ganska lika i samma klass, det är bara ett heat emellan. På det sättet spelar det ingen större roll vilka som kör i ditt heat. Med den seedningen som jag såg så verkade det väl väldigt orättvist om man fick poäng efter placering eller? Det var ju precis det vi ville komma ifrån från tidigare när vi inte haft tidtagningssystem. Det ska inte vara lättare att ta poäng i ett "lägre" heat.
Hur ser starten ut i semifinal och final? Jag utgår från att den är Le Mans stil eller två och två. Man måste väl få någon fördel av att placera sig bra i kval och semi?
Dessa förslag är ju ungefär så man kör de flesta andra klasser, så det är vältestat och inget jag hittat på. Jag tycker det är jätteviktigt att vi använder de möjligheterna som tidtagningdsystemet ger oss för roligare och mer rättvis racing!
Skulle gärna höra er andras kommentarer och funderingar kring detta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Borde inte även Track fee vara betalad när man gör besiktningen så man tar allt det praktiska vid ett tillfälle? När man får godkänt så får man en rund klisterlapp att sätta på karossen. Utan den får du inte starta. Enkelt och tydligt.
Jag såg inget om "bestraffningar" om man inte är bilvändare. Detta måste vara ett krav för att det ska bli bra och rättvis racing. Poängavdrag om man inte står på sin plats eller fixat någon annan i sitt ställe 30 sekunder innan start.
Hårdare regler kring att hålla tidsschemat. Man utropar 5 minuter till start och 3 minuter till start. Står inte bilen på startlinjen när starten går så får man skylla sig själv. Man har dock rätt att begära en timeout på 5 minuter vid problem. Detta ska användas sparsamt och ses inte med blida ögon om det utnyttjas fel.
Poängsystemet i kvalet var inte helt klart. Var det poäng efter placering i sitt heat eller totalt? Mitt förslag är att man kör rullande kval. När det är 3 minuter till start är det fritt fram att börja köra, när starten går så börjar man räkna när man passerar slingan. Så alla kör mot sig själva för att få den bästa tiden. Då vi kör så få heat så är banan ganska lika i samma klass, det är bara ett heat emellan. På det sättet spelar det ingen större roll vilka som kör i ditt heat. Med den seedningen som jag såg så verkade det väl väldigt orättvist om man fick poäng efter placering eller? Det var ju precis det vi ville komma ifrån från tidigare när vi inte haft tidtagningssystem. Det ska inte vara lättare att ta poäng i ett "lägre" heat.
Hur ser starten ut i semifinal och final? Jag utgår från att den är Le Mans stil eller två och två. Man måste väl få någon fördel av att placera sig bra i kval och semi?
Dessa förslag är ju ungefär så man kör de flesta andra klasser, så det är vältestat och inget jag hittat på. Jag tycker det är jätteviktigt att vi använder de möjligheterna som tidtagningdsystemet ger oss för roligare och mer rättvis racing!
Skulle gärna höra er andras kommentarer och funderingar kring detta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Edit.. fel svar av mig
Raderat
Raderat
Last edited by fredrikf on 10 Mar 2018, 19:24, edited 1 time in total.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Innebär det att vi jämför tider och inte placeringar då? Vad menar du med att inga får poäng i det långsamma heatet, låter ju väldigt konstigt också. Kanske bara jag som är lite trög, men förklara gärna lite mer. Är det tidskval eller placeringar, och hur delas poängen ut mellan heaten. Ge gärna något exempel, för en trög gammal gubbe....fredrikf wrote:Är samlad poäng för båda heaten, dvs att alla i "snabba" heaten kan få poäng och inte nån i "långsamma". Detta gör att man får köra mot liknande motstånd i kvalen.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Edit.. fel svar av mig
Raderat
Raderat
Last edited by fredrikf on 10 Mar 2018, 19:24, edited 1 time in total.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Ja men, toppen. Var faktiskt precis så jag föreslog Så då var det kanske bara lite otydligt eller så är jag trög. Ser gärna att ni förtydligar det i era regler, kanske finns fler som är tröga som mig . Sedan borde det väl vara så i exemplet att tiden blir 10.x sekunder. Man kan ju aldrig få mindre tid än heat tiden. Man kör ju färdigt det varvet man är på när tiden gått ut, det räknas plus de sekunderna det tog att slutföra varvet.fredrikf wrote:Förare A,B och C i heat 1
Förare D,E och F i heat 2
10min körning
A kör 20 varv på 9.30..
B kör 20 varv på 9.50..
C kör 18 varv på 9.50..
D kör 20 varv på 9.40..
E kör 19 varv på 9.30..
F kör 17 varv på 9.56..
Placering.. A-D-B-E-C-F
Sedan kanske inte det blir 2 heat omgång alla gånger då deltagarantalet kanske klaras i ett heat..
Då kommer nästa fråga hur ser starten ut i kvalet? Den brukar ju vara rullande, dvs inte start på linjen. Kval ska ju handla om att skaffa en så bra tid som möjligt och vara en tävling mot klockan och sig själv.
Och sedan hur starten sker i semi och finaler, den borde ju var enligt Lemans eller 2 och 2 (i sicksack) så att man får en fördel i att man kvalat bra och bra tider i Semi.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Bra att det frågas, så saker kan förtydligas
Semi/final givetvis gridstart/längsled skall ju löna sig att kvala bra och 1a kurvan blir ju lite roligare..
Semi/final givetvis gridstart/längsled skall ju löna sig att kvala bra och 1a kurvan blir ju lite roligare..
Last edited by fredrikf on 10 Mar 2018, 19:25, edited 1 time in total.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc
- connysvensson
- Posts: 249
- Joined: 18 Apr 2015, 10:21
- Location: Alingsås
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Rullande hade varit rätt. Kval ska inte köras med gemensam start, man kan starta när man vill 1-2 minuter (eller 3 minuter är nog standard) innan så bakar man även in tid för att få till ett bra flyt så alla kan få bästa möjliga förutsättningar för bra tider. Annars kan en gemensam stor krasch i starten var väldigt ödesdigert mot det andra kvalheatet där alla kommer iväg bra.fredrikf wrote:Bra att det frågas, så saker kan förtydligas
Semi/final givetvis gridstart/längsled skall ju löna sig att kvala bra och 1a kurvan blir ju lite roligare..
10.xx borde det ju blir.. nog jag som gjorde en tankevurpa.
Blir lite osäker på hur vi sa med start i kvalet
Men rullande hade funkat för mig..
Start i semi kanske skulle vara längsled sorterade efter kvaltider. I finalen skulle man kanske starta i grid eftersom man går vidare på placering från semi. Då kan de två ettorna stå längst fram, tvåorna på ledet bakom, osv.
Ni kan väl diskutera i ledningsgruppen och återkomma kring detta?
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s
Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018
Måste nästan vara rullande i ett kval. Annars förlorar man en stor del av poängen med ett tidskval.
+ mycket mindre tråkigheter när ngn får sin bil sönderkörd i masskrock i första böj tidigt på dagen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
+ mycket mindre tråkigheter när ngn får sin bil sönderkörd i masskrock i första böj tidigt på dagen.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests