GT-klassen

Frågor om regler för Large Scale Onroad-tävlingar
wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:24

Jag fick lite frågor på PM från panagiotis som jag tycker är intressanta även för andra som funderar på att köpa sig en GT och kanske börja tävla så smått. Jag är ingen expert på GT-klassen så ni andra som kör i den klassen får hjälpa och rätta mig i denna tråden :thumbsup:
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:47, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:27

panagiots wrote:
i standard klassen får man köra med 530-535 chassi eller är man tvungen att köra bara med 510?
Alla chassin är godkända dvs kort (465), mellan(510) och långt(535)


Edit: Fixat längderna ( tack Peter :) )
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 16:30, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:29

panagiots wrote:hej!
i fall att det går att köra med 530mm får man använda bara coupe karosser eller det går med sedan med?
I GT är alla karosser som inte finns med på EFRA:s lista för touring-karosser godkända.

Edit : Här finns den senaste Efra-listan (maj 2011) http://news.efra.ws/fileadmin/documents ... 2011-5.pdf
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:44, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:33

panagiots wrote:hej!

rekommenderar du att byta nåt i bilen på en gång eller det går helt ok att börja tävla som den är?

Här får ni andra hjälpa mig med vilka delar ni rekommenderar att byta ut. Men man kan helt klart börja köra bilen som den är direkt ur kartongen :) Det enda som jag vet som "alla" byter är de nedre "handskarna" på bakdämparna , de som sitter original är lite för korta så bilen blir lite väl låg. Dessa byts ut mot de längre som sitter på truckarna.

Edit: Här finns listan på vad som är godkänt att byta ut http://www.femtedelen.se/index.php?opti ... Itemid=106
Last edited by wrep on 12 Feb 2012, 13:46, edited 1 time in total.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:37

panagiots wrote: vart man kan kolla alla tävlingar för stock/gt klassen för 2012?
Tävlingarna är inlagda i forumets kalender men finns också på bilsportförbundets sida för Radiostyrt:
http://radiostyrdbilsport.nu/wp-content ... r-2012.pdf
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: GT-klassen

Post by wrep » 12 Feb 2012, 13:39

Här finns de officiella reglerna : http://radiostyrdbilsport.nu/regelboken/
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: GT-klassen

Post by Panagiotis » 12 Feb 2012, 14:06

otroligt att det finns så hjälpsamma medlemmar i rcbash..

tusen tack wrep :thumbsup:

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: GT-klassen

Post by Panagiotis » 12 Feb 2012, 14:14

här är svaret som fick jag från Roger hos hobbygården ang options till gt klass:

Bumper fram
Karosstolpar fram 2st
Förstärkning bak
Stålkrök(alu original)
Fjädrar bak
Fjädrar fram
Långa kullinkar bak
Sidokrockskydd
Bromskit bak

styrspindlar fram i alu behövs inte, från början iaf .sportluftfilter behövs inte heller.den som sitter original funkar helt ok!

ps:extrem bra mail support(och tålamod :toung: ) från Roger : D

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: GT-klassen

Post by Peter7 » 12 Feb 2012, 16:13

Angående längderna så var dom lite fel
Osäker på kort med tror det är 465, sen är det 510 och 535

Skivorna fram till competition, inget måste men gillar man att byta så:)
Alu spindlarna hade jag satt på så fort dom som sitter där är kassa, vilket är ganska fort, tror jag la nästan lika mycket pengar förra året på plast spindlar som alu kostar, dessutom sparar man mängder med tid:)

Alu diff om man gillar att blinga:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
jojomek
Posts: 270
Joined: 11 Jul 2011, 23:22
Location: Marieholm/Skåne/Sverige
Contact:

Re: GT-klassen

Post by jojomek » 12 Feb 2012, 18:21

wrep wrote:
panagiots wrote:hej!
i fall att det går att köra med 530mm får man använda bara coupe karosser eller det går med sedan med?
I GT är alla karosser som inte finns med på EFRA:s lista för touring-karosser godkända.

Edit : Här finns den senaste Efra-listan (maj 2011) http://news.efra.ws/fileadmin/documents ... 2011-5.pdf
Jag la in förslaget som du skrivit att tillåta alla karosser som inte är EFRA klassade, tyvärr har jag inte fått det bekräftat att det gått igenom, utan det jag har hört är att det inte blev några ändringar alls från 2011 år regler vilket innebär att det bara är godkänt med tvådörrars karosser i GT :(

Vi får helt enkelt vänta tills 2012 år reglemente kommer innan vi vet med säkerhet...

salo
Posts: 17
Joined: 11 Jul 2012, 19:54
Phone Number: 0706606600

Re: GT-klassen

Post by salo » 11 Jul 2012, 20:49

Hej! Ny här och hakar på tråden. Är sugen på LS track och då GT-klassen. Bor nära Väst-8 så bana finns.

Har förstått att det är FG Sportsline 08 som gäller, men vet man något om framtiden? Kommer det en Sportsline 13 nästa år som är helt ny eller vet man att man kommer att fortsätta med 08 i minst ett par år till?

Ni som har erfarenhet av Väst-8's bana får gärna rekommendera chassilängd också då jag kommer att köra där till största delen.

Mvh//

Jonas

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: GT-klassen

Post by Rayo » 11 Jul 2012, 21:17

Finns inga indikationer på att någon ny modell är på gång.Mellan eller långchassi är det som gäller.Med långchassit har du fler karosser att välja mellan.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: GT-klassen

Post by S 500 R » 11 Jul 2012, 21:20

salo wrote:Hej! Ny här och hakar på tråden. Är sugen på LS track och då GT-klassen. Bor nära Väst-8 så bana finns.

Har förstått att det är FG Sportsline 08 som gäller, men vet man något om framtiden? Kommer det en Sportsline 13 nästa år som är helt ny eller vet man att man kommer att fortsätta med 08 i minst ett par år till?

Ni som har erfarenhet av Väst-8's bana får gärna rekommendera chassilängd också då jag kommer att köra där till största delen.

Mvh//

Jonas
Välkommen hit. Det är bara att komma ut till banan så kan du låna min eller någon av våra bilar och testa lite. Håll koll i Väst-8 tråden under träffar när vi är där.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: GT-klassen

Post by Smurfen » 12 Jul 2012, 10:15

Fungerar ypperligt att köra direkt ur kartong. Speciellt om man inte har kört så mycket innan. Tar många varv innan man kör så fort att skillnader på bilen gör sitt.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

salo
Posts: 17
Joined: 11 Jul 2012, 19:54
Phone Number: 0706606600

Re: GT-klassen

Post by salo » 13 Jul 2012, 13:35

Låter bra, har i och för sig tävlat eltouring och haft ett antal rc-bilar så helt färsk är jag inte.

Sugen på BMW'n på hobbygården, har kollat marknaden för begagnat och den är ganska begränsad.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests