Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Diskussion kring de övriga märkena
Post Reply
dekarson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2014, 00:35

Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by dekarson » 30 Jul 2014, 21:37

Funderar på att köpa en 1:5 Monster truck.
Hsp warrior mtx
Fg monster truck
Maverick Blackout mt

Vilken av bilarna är att föredra, samt varför.
Har FG:s truck remdrift?
Skriv gärna ner alla synpunkter ni har. Starka och svaga punkter på respektive märke.

Om någon av er har en av bilarna till salu så hör av er.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by Mats B » 30 Jul 2014, 22:07

Fredrikf borde ha lite input angående dessa bilar..

Min åsikt är väl att de kanske inte kommer upp till MCD´s kvalité & hållbarhet Men de går att få hyffsat hållbara med lite tålamod & smideskunskaper..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by Dave » 30 Jul 2014, 22:57

Monstertruckar är kul och underhållande bilar!
Rent generellt kan man väl utan att överdriva, säga att oavsett fabrikat kräver de mer motor och bättre drivlina rakt igenom för att dels bli underhållande att köra och för att hålla i längden.
Tror inte jag sett någon tillverkare som gjort en speciell monsterbil, utan alla bygger mer eller mindre rakt av på chassit från buggyn av samma tillverkare.
FG har hjulupphängningar på monstern för dubbla stötdämpare runtom, och Smartech/Nutech har längre länkarmar och kraftigare stötdämpare på sina monstertruckar.

De stora hjulen frestar drivaxlar,hjullager och framförallt diffarna väldigt mycket hårdare än vad buggyhjulen gör.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by Mats B » 30 Jul 2014, 23:39

Dave wrote:Monstertruckar är kul och underhållande bilar!
Rent generellt kan man väl utan att överdriva, säga att oavsett fabrikat kräver de mer motor och bättre drivlina rakt igenom för att dels bli underhållande att köra och för att hålla i längden.
Tror inte jag sett någon tillverkare som gjort en speciell monsterbil, utan alla bygger mer eller mindre rakt av på chassit från buggyn av samma tillverkare.
FG har hjulupphängningar på monstern för dubbla stötdämpare runtom, och Smartech/Nutech har längre länkarmar och kraftigare stötdämpare på sina monstertruckar.

De stora hjulen frestar drivaxlar,hjullager och framförallt diffarna väldigt mycket hårdare än vad buggyhjulen gör.
FG har enkla dämpare på 4 WD modellen , dubbla får inte plats..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Johan-S
Posts: 148
Joined: 23 Jul 2012, 09:10
Phone Number: 0706617135
Location: Borlänge

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by Johan-S » 31 Jul 2014, 06:49

När det gäller HSP, Maverick och Redcat monstertruckarna så är det samma bil. Det kan skilja lite med versioner på drivaxlar, ett eller två styrservon och hur dreven är infästa. Kanske något mer som jag inte minns. De hade dessutom 23mm hex tidigare iaf vilket innebär att man måste byta till 24mm för att få ett vettigt utbud av hjul.

Pipa är ett måste, servona var inget vidare och karosserna lämnar en hel del att önska när det gäller hållbarhet.

Byggtråd för min HSP: viewtopic.php?f=15&t=5873

Projekttrådar med Maverick:
viewtopic.php?f=15&t=7448
viewtopic.php?f=15&t=4496
viewtopic.php?f=15&t=6725
viewtopic.php?f=15&t=4385
viewtopic.php?f=15&t=5156
viewtopic.php?f=15&t=5182

Jag hade short course versionen av HSP Warrior men kör nu en klon av 5T. Det är väl ca 50% kvar av klonen dock då uppgraderingsjävulen bitit mig hårt. :lol: Tycker bajan har mer körglädje faktiskt.
King Motor T1000
TT ZK2
WL V911 micro helisar

dekarson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2014, 00:35

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by dekarson » 31 Jul 2014, 09:42

Tack för svaren.
Tanken är att köpa en beggad bil. Men borde jag kanske överväga att köpa en baja?
Vilken blir då roligast att köra 2 eller 4wd.
De bilar jag hittat är en hsp för 4000 samt en fg för 3000. MCD för runt 7000 och uppåt, känns för mycket att börja med.
Vad jag läst mig fram till så kostar det i vissa fall lika mycket i slutändan.
De begagnade bilarna har oftast en del uppgraderingar som ståldrev, bättre servon tex.
Ser ut att finnas en hel del kinabilar med taskig kvalitet som jag vill undvika.
Tanken var att hitta en begagnad bil för max 4000:-, kan det vara en omöjlighet?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by Dave » 31 Jul 2014, 10:50

Ett bra tips är att försöka besöka en träff eller nån tomte som har gott om bilar man kan klämma på.
Köp inget du inte själv är övertygad om funkar. Bra tänkt med klonerna där!
Hur ser det ut där du ska köra normalt sett?

Var i landet bor du?

dekarson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2014, 00:35

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by dekarson » 31 Jul 2014, 10:57

Bori Övik. Vet inte av någon som kör 1:5 bilar här.
För tillfället så väger det över för FG bilen. Bra pris på den.
Körning kommer mesta dels bli i en grusgrop samt större gräsplan.

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Köpråd av FG, HSP eller Maverick

Post by fredrikf » 31 Jul 2014, 11:20

Är mkt nöjd med min maverick MT, visst händer det att saker går sönder men inte mer än på bajan.. (iaf med mig som chaufför) så kvaliteten tycker jag är mkt bra.. :)

Köper man till lite nya hexar så har man ju ett stort utbud av hjul oxå om man vill köra lite mer på bana, mt däck och bana blir lite väl tufft för materialet i längden :)

Generellt så ligger dom beg hsp/maverick bilarna högt i pris (med tanka på nypris), blir i bästa fall halva nypriset från de som är dyrast hobbex = 4k men ofta 5-6k utan uppgraderingar. Har även sett någon äldre version av hsp med den nya gula maverick karossen för att få upp priset. Leta efter en med en bra trimmpipa och gärna kvalitets servon i, då blir det mkt bil för pengarna.

Vilken som är roligast är ju en typiskt 2wd vs 4wd fråga, men MT med 2 uppsättningar däck klarar man sig långt på..
(Har ju köpt 2st bajor efter min Mt så man kan ju undra :D )
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests