Page 1 of 2

RS5 kommer med ny kaross

Posted: 24 Jan 2014, 20:18
by Astro83
Ny BMW 320TC kaross.

Släpps om några veckor. Lite nyare utseende.

Urklipp ur ett mail jag fick,

"Yes it is our new body.
The look is closer to the Killam BMW then to the FG BMW.
We make the modelling of the latest version of BMW WTCC body, so on the hud
has an extra grill like at the BMW M3GT2, and the front Grill is bigger to
have better cooling to the engine. Included an picture of an unpainted body.
We will have it at 1,5mm and 1mm version.
We start to sell it very soon (some weeks). I will send the pricing to all
of our dealers also very soon.

Kind regards

Gábor Cserkuti
RS5 Modelsport "

Image

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 25 Jan 2014, 10:43
by Rallyfinnen
Trevligt!
Minns Gabour sa dom jobbade med en ny kaross i höstas, men trodde inte dom skulle hinna få ut den nu med tanke på hur mycket jobb dom har med alla leveranser av T14!

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 25 Jan 2014, 16:33
by Astro83
Ja, den ser bra ut! Är väl inga problem med att få den att passa en HARM antar jag?

Rallyfinnen: Såg att du skulle sälja din T13 tidigare, väntar du på en T14 eller?

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 25 Jan 2014, 20:10
by Rallyfinnen
Japp, har en köpare på min T13 nu, och beräknad leverans på T14 är mitten-slutet på Februari :)

Karossen passar säkert på alla bilar med långa chassit.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 25 Jan 2014, 22:25
by Astro83
coolt! Dom är riktigt häftiga! Kört RS5 länge??

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 26 Jan 2014, 10:59
by Rallyfinnen
Började med en T10 säsongen 2012, då var jag enda som körde rs5, lite annorlunda nu :)

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 26 Jan 2014, 11:10
by Astro83
Ja okej! :) Hur som helst ett riktigt häftigt chassi!

Bara att vänta på att karossen ska släppas nu, och antar att du lägger upp lite bilder på din kärra när den kommer? :)

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 17:38
by Rallyfinnen
Det får det bli!
Fick info att karossen kommer att finnas med luftkanal i detta stuk(min gamla T10). Skillnaden är att kanalen är gjord i lexan och sitter på karossen, inte på bilen.
Image

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 17:47
by marell01
Luffar turbo... Prövat redan 2001. Dock gav den inget positivt så jag förstår inte vitsen... Kanske för att RS5 har problem med för hög värme i sina bilar/motorer... Tror dock inte den sitter i karossen? Hur ska du Isf kunna lacka?

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 18:27
by Kronop
För att det ska vara luffarturbo måste ju kanalen sitta direkt kopplad till luftburk/insug/filter så att det kan trycka på lite. Tyvärr så måste hastigheten upp över 160 blås för att det ska ge något över huvud taget.

Kall luft däremot har alltid positiv effekt och då funkar säkert en sån här kanal utmärkt.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 18:39
by Rallyfinnen
Japp, det är nog kylningen som är huvudsyftet.
Det mesta är väl provat på ett eller annat sätt inom denna hobby. Jag körde lite 'luffarturbo' på min Laro 1/5 en gång i tiden också, och det gav inget effektmässigt, men jag slapp ånglås i förgasaren som jag hade problem med. På min T10 var det bara friskluft till fläkten, för att ge svalare motor, ingen luffarturbo. Tror kanalen dom gör går till både fläkt och förgasare. Har inga bilder än.
En kallare motor går oftast bättre än en varmare motor, och man minskar risken för ånglås osv som inte alls är ovanligt problem, speciellt nere i sydeuropa. Sedan kanske man kan slippa ta ur bakrutan och få bättre verkan från vinge mm.
Kanalen är en separat bit som fästs i karossen efter lack, antagligen med skruvar, så man kan nog välja om man vill använda den eller inte. Gabour menade att den gav lite mer downforce fram också.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 18:49
by Rallyfinnen
Här är summeringen han skrev om kanalen:
This airchanel will make also a bit more downforce for the front of
the car. So the most benefit this body is engine cooling and a bit
more front grip compared to the other BMW bodys. we noticed that the
BMW bodys are the most stable bodys but they miss a bit front grip, so
this body will solve this problem and ENGINE COOLING, ENGINE
COOLING, ENGINE COOLING, ENGINE COOLING!!!
Har man bättre kylning kan man kanske nåla in mer/slippa nåla ut pga temp. I bästa fall kan man alltså i teorin få både lägre förbrukning, mer effekt, och mer downforce både fram och bak(om man slipper kapa bakruta), låter som ett ganska bra koncept tycker jag. Framtiden får väl visa om det blir en flipp eller flopp.

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 31 Jan 2014, 23:18
by marell01
Säkert hjälper den nere i Europa men vilken svensk 1/5 förare har kunskapen och drivingspeed att Isf nyttja den?

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 01 Feb 2014, 02:16
by Astro83
En fråga ang att skära ut bakrutan på karosserna:

Jag läste information från Frank Killam som sa att man skall låta bakrutan vara intakt pga att få vingen att fungera optimalt vilket låter mycket logiskt. Han skrev att man i sådana fall maximalt tar upp en 2cm "hög" remsa tvärs över rutan och högst upp. Detta för att få fortsatt effekt av vingen.

Någon som har erfarenhet?

Blir det inte tillräckligt med luft genom att skära ur dom främre sidorutorna? Tänkte på att man endå vinklar luftfiltret mot en av rutorna så att säga?

Re: RS5 kommer med ny kaross

Posted: 01 Feb 2014, 12:02
by marell01
För att få maximal effekt så skall helst karossen vara helt intakt. Varje hål skapar ett virvelpaket som förstör strömningen mot vingen. Dock är ju våra bilar fulla av kompromisser och måste så vara för att det skall fungera. Då jag tävlade klippte jag ut de två främre sidorutorna samt gjorde två rektangulära hål i bakrutan med en mittlinje gående från tak till baklucka på ca 3 cm. Detta Funkade ypperligt och karossen fick behålla stadga... Jag körde aldrig med helt stängd bakruta.