Mission 200.

Alla Onroad-projekt
Post Reply
User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Mission 200.

Post by tesla » 18 Mar 2020, 10:47

Jag hade egentligen tänkt vänta till hösten med detta projekt med tanke på vårens och sommarens planer. Nu får jag dock allt mer känslan av att jag kommer spendera en stor del av min(begränsade) fritid hemma under närmsta månaderna så då kan jag lika gärna dra igång det här projektet nu.

Planen är att bygga en ren onroad bil med syfte att passera 200 strecket och helst en bit till. I andra hand ska bilen funka som drift/lek/uppvisningsbil på släta ytor.
Ytterligare ett syfte är att jag ska kunna använda min rr5-e bil för träffar mm igen och inte behöva kompromissa den för speed.

Rent tekniskt så har jag en hel del planer men inte allt är förutbestämt ännu.
B.la tänker jag mig xs5 kaross och långa hjulbasen med max distanser.
Ska använda en stor del av min befintliga rr5 comp som grund.
Motor och esc är en öppen fråga men ska ta en ny approach där och inte försöka åka snabbare med befintliga mcd drevningar utan ska lösa det med någon form av specialtillverkat mount och massiv uppdrevning. Då kan jag istället välja en motor med hög effekt snarare än att jaga max rpm till varje pris och i slutändan åka fortare.
Körmässigt tittar jag på möjlighet till gyrostabilisering då jag tror det kan hjälpa en del.

Beställde nyss första specifika delen, en 38T piniong så nu är projektet igång. Hade tänkt ännu större men efter att ha räknat på det så inser jag att det räcker mer än väl för 200 km/h.

Räknar dock med att det dröjer till minst sommaren innan den är körklar.ImageImage

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk



Last edited by tesla on 18 Mar 2020, 10:47, edited 2 times in total.
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 25 Mar 2020, 19:10

Börjar så smått och se över vad jag har och vad som går att göra.
Det går också en hel del tid till reasearc gällande delar, motorer och vad som kan tänkas funka.

Tur att man "inte alls" har fått mer att göra på jobbet p.ga något kinesiskt förkylningsvirus...
Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 03 Apr 2020, 17:17

Kom visst nån piniong i brevlådan...Image

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 07 May 2020, 21:30

Stått stilla ett tag men nu har jag börjat kolla lite på denna igen...
20200507_212143.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 11 May 2020, 10:58

Snart xr5 konverterad så det går så sakteliga framåt.
Av ekonomiska skäl valt att fortsätta med standard hjulbasen och comp spec platta.

Bestämt mig för att det kommer behövas en del test och finlir innan jag försöker nå 200.

Jag kommer därför att göra testrepor redan i sommar med ngn form av betaversion. Kommer t.ex köra utan overdrive diffar och med ztw esc istället för mgm till att börja med. Syftet är utöver träning o test av setupen också att kalibrera och ställa in det futabagyro jag tänkt ska hjälpa mig med stabiliteten i hög fart. Gäller att hitta ett "gain" som gör rimliga korrektioner utan att orsaka oscillation.

Tanken efter alla speedruns är att jag ska behålla bilen som xr5 och dreva ner något och ha den som driftingbil på lämpliga hårda däck....
Där kan gyrot också komma till pass.
20200509_224513.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 31 Oct 2020, 22:43

6 månader sen jag rörde denna. Men nu har jag börjat titta lite på den igen.
Det långa uppehållet har givit mig möjlighet att se över detta projekt från början en gång till. Och jag har nu mer konkreta planer för vad jag ska göra.
Jag har även hunnit testa en del runs med gyrostabilisering i andra mindre bilar och dragit en hel del lärdomar.

Initialt blir det här ett lågbudget(nästan 0) projekt med mestadels gamla delar, motorer mm jag redan har i lådorna. Målet blir då i ett första steg att slå mitt pers på 168 km/h.
Men blir konceptet framgångsrikt kryddar jag till det med mer power o $$$$ senare.
Så jag räknar inte alls med att hänga med lars bygge till att börja med utan ska testa konceptet lite innan jag spenderar.

Initialt:
Motor: cc 2028 800kv
Esc ztw 300.
12S max.
20201030_214257.jpg
20201030_214344.jpg
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk




MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
beta
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2018, 21:21
Location: Sösdala

Re: Mission 200.

Post by beta » 31 Oct 2020, 23:48

Väldigt lyxigt med 3dprinter.
Har du funderat på fenor för att öka stabiliteten i hög fart?

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Mission 200.

Post by tesla » 01 Nov 2020, 12:21

beta wrote:Väldigt lyxigt med 3dprinter.
Har du funderat på fenor för att öka stabiliteten i hög fart?
Frågan är om det behövs. Finns ju 1/1 bilar som går 450+ km/h utan fenor.
Gyrot är mest för att jag har märkt att i över 80-90 är det väldigt svårt att parera om bilen börjar dra åt ena hållet. Särskilt precis när bilen passerar är det svårt att få djupet rätt och lätt att överkomensera.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests