RS5 T15

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 07 Jun 2015, 19:18

Tack!

Idag har jag släppt loss nörden i mig..
Har länge tänkt man skulle mäta lite hur högt tyngdpunkten ligger, så idag fick det bli lite sånt.
Mäter genom att tippa bilen och se var den balanserar. Vill inte tippa den på gummidäck som deformeras, och även fjädring som rör sig, så det blev två fasade 'plattjärn' i alu som är låsta på 7mm ride-height. Jag får alltså tyngdpunkten över marken med 7mm ride-height inräknat. Man kan i princip (fast inte riktigt) ta bort 7mm på värdet för att få reda på hur högt i chassit man har tyngdpunkten.
Sedan har jag en bit pianotråd som lod och mäter avståndet mellan lodet och punkten den balanserar mot. Halva det avståndet ska då ge höjden på tyngdpunkten. För säkerhets skull mäter jag två gånger, och vänder sedan bilen på andra sidan och mäter två gånger till.

Bild på mätprincipen(lite riggat för fotografering):
Image


Det sitter en FG alu-pipa på bilen för tillfället (regnpipa), så den har jag mätt med. Tanken är tom också.

-Började utan kaross och bumper, och tyngdpunkten hamnade på 50,1mm

-Sedan satte jag på bumper och den 1,5mm rs5-kaross jag körde med sist, fick då 56,7

-Som nästa steg tog jag den gamla trasiga 1mm rs5-karoossen jag körde med innan. Den hade däremot ingen vinge, och jag orkade inte börja flytta över den. Då fick jag 54,3mm

-Som ett sista test tog jag bort luftburken (Lightscale) utan att röra något annat (alltså fortfarande 1mm kaross utan vinge): 53mm

Tanken är att jämföra värdena sedan när jag monterat den låga motorn, så man får en liten uppfattning om hur dom olika modifieringarna påverkar.

Sponsor

Sponsor
 

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: RS5 T15

Post by Peter7 » 07 Jun 2015, 19:45

Haha detta var en heeeelt ny nivå:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 07 Jun 2015, 19:50

Måste ju ha lite fakta på det hela, ska väl jämföra med Fredrikssons bygge också, han gillar ju också nörda med sånt :)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 27 Jun 2015, 19:11

En liten uppdatering:

Lidköping gick bra och dåligt..
Goda nyheten är att jag kom i mål på andra plats efter Marcus von Elling när Fredriksson fick problem med kopplingen.
Den dåliga nyheten kom vid besiktningen när dom konstaterade att jag hade för stor tank: 7,1dl :doh:
Hade inte kontrollmätt den eftersom den var för liten när jag mätte den både i Norrköping och Eskilstuna.

Idag åkte låga motorn i, och jag gjorde en ny mätning på tyngdpunkt:
Utan kaross 49,7mm
Med 1,5mm kaross 56,6mm
Kan alltså konstatera att skillnaden i tyngdpunkt är försumbar mot en std motor!

Som referens så mätte vi Fredrikssons hembygge i Lidköping, och den låg på 46,1mm utan kaross.

Nu sitter alltså rs5-motorn i och jag är sugen på att få prova den på nordiska nästa helg. Blir ett risktagande att köra med otestad motor, men snart har halva säsongen gått och jag har kört med fjolårsmotorn hittills, så nu är det dags.
Förhoppningsvis får jag modifierad fläkt i veckan så jag kan bygga om till dragstart, annars får det bli start med borrmaskin.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 08 Jul 2015, 21:28

Så var nordiska avklarat. Motorn gick bra, men desto mer bekymmer med servon och radio! 3st Savöx gick åt helvete i värmen. Många andra rasade Savöx också, så dom verkar inte klara riktigt varmt väder.
Tappade dessutom kontakten med radion och krashade ordentligt, men som tur var så kunde jag låna en annan radio för resten av helgen.
Började med att köra kvartsfinal, kom tvåa där, och i semi hade jag flyt (och andra oflyt) så vi var bara fem som gick i mål, och alla kom alltså vidare till final. Lite pirrigt att köra final med Liassau & co, det blir ju en del varvningar att hantera då.. På andra eller tredje varvet fick bilen framför stoppsladd i slutet på rakan, och jag pangade rätt in i honom. Efter det hängde tempmätaren i kabel efter bilen, och karossen hängde och slängde fritt. Fick gå in i depån och få bort temp-mätaren, men karossen gick tyvärr inte att åtgärda (karossfäste sönder) så jag fick ta mig runt med sladdrig kaross som ibland gick emot hjulen odyl.. Haltade mig i mål på 8:e plats tack vare två som inte kom i mål. Definitivt bättre placering än väntat, mycket meck, och en del tur och otur under helgen. Blev hur som helst en fantastisk helg med strålande väder och mycket bra grepp i banan. Bra träning inför EM i Sollenau!
Här finns en massa bilder från nordiska:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 294&type=3

Nu har jag börjat med en total genomgång på bilen. Har även köpt en Sanwa M12 radio av Erling, och även en ny E92-kaross som ska lackas inför EM. Kan bli att bygga en till 'lågmotor' att ha som reserv till EM också. Var uppe i 170 grader vid stiftet när det var som varmast, så jag har planer på att sänka kompet lite i den jag körde med också.
Tur semestern har börjat så man hinner skruva mer :)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 13 Jul 2015, 20:27

Får fylla på med senaste slips-nytt här då :)

Har spenderat stor del av semestern i garaget hittills.. Nu är en ny kaross lackad inför EM, och förhoppningsvis ska man snart vara klar med dom förberedelserna..(?)

Bilder:

Image

Image

Image

För dom som är intresserade så borde antagligen EM:et visas live på rc-racing-tv (youtube). Så kommer nog tiderna/resultaten på myrcm också.

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: RS5 T15

Post by Lusse » 13 Jul 2015, 22:16

Vad snygg den blev.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: RS5 T15

Post by fredrikf » 13 Jul 2015, 22:45

:thumbup: skit fin
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RS5 T15

Post by Dave » 13 Jul 2015, 23:03

Nu tror jag bestämt slipsandet tagit fart ordentligt!
Skitsnyggt!
Den höll dig sysselsatt en bra stund!
:thumbsup:
:rock2: :rock2: :rock2:

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: RS5 T15

Post by Malte » 13 Jul 2015, 23:34

Riktigt snyggt jobb!

User avatar
ers
Posts: 352
Joined: 06 Jul 2014, 17:14
Location: Vänersborg
Contact:

Re: RS5 T15

Post by ers » 14 Jul 2015, 18:56

Riktigt fint lackjobb


Skickat via Tapatalk
Mvh Anders

4WD

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 15 Jul 2015, 09:15

Tack för komplimangerna! Det blev lite mer än bara vitt, och lite mer pyssel också, men jag sparade ändå in en massa jobb på att köpa dekalkit, skitmycket extrajobb om man skulle behöva lacka lampor mm.
Jag gillar karossmodellen, så jag kunde inte låta bli att ge lacken lite extra kärlek :) Sedan ska den bara bashas lite i Sollenau för att bli inkörd!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 05 Aug 2015, 07:37

Dags för en liten uppdatering här kanske..
EM gick hyggligt. Tog lång tid att lära sig banan, man skulle undvika diverse curbs, gupp mm Fick till sista kvalet, men i underfinalen gick det sådär, och efter lite avåkningar och kollisioner så var jag nere på sista plats, och körde upp mig till 6:e igen. Därmed gick jag inte vidare, och man fick vara turist/åskådare efter det. Hur som helst var det en rolig och lärorik resa, det får bli fler sådana!

Efter EM hann jag bara hem och kolla över bilen lite innan det var dags för nästa sverigecup-tävling i Trollhättan.
Där gick det bättre, och det var jag Thomas och Fredriksson som var väldigt jämna i kvalen. Jag fick till sista kvalet bra, och hade därmed TQ och även nytt varvrekord. I finalen satsade jag på att få en lucka och sedan hålla ledningen utan att pressa mer än nödvändigt, och det gick hem! Fredriksson låg 2:a länge men hade lite problem med bilen efter en kollision. Thomas körde upp sig till 2:a på slutet, men hann inte komma så nära att han kunde börja stressa mig. Kändes som jag bara rullade på i lungt tempo hela finalen, och det bekräftades när jag såg att det var 1/3 kvar i tanken efter målgång!

Har nu skaffat en Align super starter(helikoptervarianten), och ska ta bort ryckstarten och köra med rs5-fläkten istället. Det borde kyla bättre utan ryckstart, och man sparar även lite vikt.
Startern får byggas om lite för att byta rotationsriktning, och det är redan avklarat. Känns som en gedigen konstruktion, får väl se hur det funkar i praktiken.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RS5 T15

Post by Dave » 05 Aug 2015, 08:41

Grymt imponerad!
Stort grattis!
:)

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: RS5 T15

Post by S 500 R » 05 Aug 2015, 08:54

Går ju riktigt bra i Sverige cupen ju... skit bra jobbat Sam :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests