Page 14 of 17

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 26 Feb 2013, 07:58
by Rallyfinnen
Hmm.. drifta förbi på rakan, du får nog köra på fälgarna då, inte klistriga asfaltdäck :)

Jag har satt ihop bottendelen, och är klar med portning och kolv nu. Har inte modifierat porttiderna, utan testar som dom är först för att se hur den beter sig med pipan. Har bara breddat insuget lite och så omvinklingen på isolatorn förståss.

Konstaterade enklaste och tydligaste sättet att visa skillnaden mellan RCMK och Zenoah var att lägga packningarna på varandra:
Image

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 27 Feb 2013, 07:58
by Rallyfinnen
Gårdagens övning: plocka ihop motorn och inkörning

Image

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 27 Feb 2013, 09:40
by Dave
Spänningen stiger....
:rock2:

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 27 Feb 2013, 20:42
by Rallyfinnen
Så, nu är provresultaten klara!

Svarta kurvan med Bigpower, och den blå är med VRC-pipan för FG4WD.

Image

Inte riktigt 5hk, men tillräckligt nära! :)
På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 27 Feb 2013, 21:11
by Malte
Tackar Sam för portning och ihopmontering och bänkning! Är mycket nöjd! :worship:

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 28 Feb 2013, 06:03
by Dave
Tjusigt !
Gissningen på 4,8hp var ju inte långt bort ;)
Trodde nog att det skulle ha varit lite mer vrid, men det ska bli väldigt intressant att se den i bilen sen !
Lär nog gå fint !

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 28 Feb 2013, 06:08
by Dave
Rallyfinnen wrote: På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.
Försvann spelet i kolven med en annan kolvbult eller var det samma ?
Rassel borde ju ha med kolven att göra kan man tycka....kolvring eller bult...

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 28 Feb 2013, 08:22
by Rallyfinnen
Körde ju med Zenoah-kolven, så kolvbultspassningen var ok. Båda kolvbultarna gick lika trögt(/lätt) i den tyckte jag, så jag körde med RCMK kolvbulten, för den var lite lättare. Glappet vi såg beror nog mest på att RCMK-kolven har lite för stort hål för kolvbulten.
RCMK har samma bredd på nållagret som CY, dvs bredare korg och andra brickor som inte får plats i Zen-kolven. Därför var jag tvungen att slipa ner korgen till nållagret och byta till andra brickor, därför trodde jag först att ljudet kunde bero på den modden, men efter att ha satt i nytt Zen lager + brickor var det likadant.
Rasslet borde inte vara kolvring heller, för den 'passade i spåret' även om jag använde RCMK kolvring på Zen-kolven. Jag misstänker att nersvarvningen på toppen av kolven kan göra att kolven kan tippa lite fram o tillbaka i cylindern, och att det är orsaken till ljudet.

Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 28 Feb 2013, 09:05
by Dave
Ja, det lär ju isåfall inte gå nån längre stund om ljudet kommer av kolvskrammel i loppet....
Vore ju kul att veta om det försvinner med en osvarvad kolv....

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 28 Feb 2013, 14:55
by Rallyfinnen
Det beror på.. lite lätt kolvskrammel behöver inte vara skadligt, och det var ju inget våldsamt ljud, utan lite som kovringsrassel typ, men naturligtvis skulle det vara bättre att forsätta utreda ljudet.
Funderade på detta med osvarvad kolv, men vill inte slänga i en std Zen kolv utan att lätta den med tanke på att den varvas rätt friskt. Jag har ingen 'hållare' för att fräsa ur insidan på 36mm kolvar, och ont om tid också, så jag vågade inte lova Malte att det blir gjort inom rimlig tid, risken är att motorn blir liggande..

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 16 Mar 2013, 19:46
by Malte
Idag blev det en ny pipa till någon av bilarna i min egen klass som heter Maltetouring.

Image

Samba 7a som är lite extra portat i kröken, enligt säkra källor ifrån våran lätt finska vän skall den ge 2-3hk extra! :sunglasses:

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 21 Mar 2013, 18:59
by Malte
Fick även köpt mig en pipa av rallyKekkonen som var lite sprucken till ett riktigt kompispris, Tack!
Har haft den på svetsning och fick tillbaka den idag så vi hoppas den håller ett tag nu!

Image

Ursprunget sägs vara Technokit, skall bli skoj att pröva! Blir nog på Peters gamla långchassie BMW tror jag!

Image

Närbild på svetsningen.

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 22 Mar 2013, 08:33
by Comer
Inga pipor i titan :hmm:

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 24 Mar 2013, 20:21
by Malte
Comer wrote:Inga pipor i titan :hmm:
Nej, så dyra leksaker har jag inte råd med!

Undrar om man kanske skall försöka få dit denna karossen till sommarn då. den är ju rätt frän faktiskt!

Image

Eller vad tycker ni? Gäller bara att få fast den på chassiet!

Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..

Posted: 25 Mar 2013, 08:07
by Rallyfinnen
Tuff kaross :) Men det ser ut som det stämmer lite dåligt med axelavståndet på bilden? Synvilla?