Bjuggens FG Porsche
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Bjuggens FG Porsche
Det var inte ett PM utan i ett mejl, men jag hittade det och här är det.
Tja
Det ser ut som en Sportline 04 med 230 motorn, luftburken ser ut så och choken sitter där på sidan av förgasaren. Sen verkar det vara några äldre Magura bromsar fram. Det blir nog bra synd att dom klippt bort framrutan, de gillar dom inte om du ska köra nån riktig tävling och inte hydraul bromsarna heller. Fast för nöjes åkning så funkar det ju bra. Det finns en mod på korta chassiet som man kan göra och det är i framvagnen. Du har dom där distanserna som man justerar caster vinkeln med, flytta fram nedre bärarmen så att alla distanser är bakom bärarmen. Och den övre med en distans på vardera sida om bärarmen. Det gör att du får ca 5 mm längre hjulbas, kan kännas lite men de gör skillnad på stabiliteten i högre fart på rakorna. Sen kör man med 8000-10000 olja fram och 4000-5000 bak och blå prog F1 fjäder fram och röd eller gul bak. Sen 0 grader camber fram med nedtryckt chassi och 2-3 grader bak. 1-1,5 grader toe ut fram och 2-3 grader toe in bak. Sen en rideheight på 8-10 mm och en drop (utfjädring från körläget) på ca + 5-7 mm och bak 7-9 mm med en drop på + 4-5 mm. Detta är en grund setup som funkar rätt så bra på dom korta FG bilarna även mellan chassiet men på den behöver man inte flytta om i framvagnen.
//Johan
Tja
Det ser ut som en Sportline 04 med 230 motorn, luftburken ser ut så och choken sitter där på sidan av förgasaren. Sen verkar det vara några äldre Magura bromsar fram. Det blir nog bra synd att dom klippt bort framrutan, de gillar dom inte om du ska köra nån riktig tävling och inte hydraul bromsarna heller. Fast för nöjes åkning så funkar det ju bra. Det finns en mod på korta chassiet som man kan göra och det är i framvagnen. Du har dom där distanserna som man justerar caster vinkeln med, flytta fram nedre bärarmen så att alla distanser är bakom bärarmen. Och den övre med en distans på vardera sida om bärarmen. Det gör att du får ca 5 mm längre hjulbas, kan kännas lite men de gör skillnad på stabiliteten i högre fart på rakorna. Sen kör man med 8000-10000 olja fram och 4000-5000 bak och blå prog F1 fjäder fram och röd eller gul bak. Sen 0 grader camber fram med nedtryckt chassi och 2-3 grader bak. 1-1,5 grader toe ut fram och 2-3 grader toe in bak. Sen en rideheight på 8-10 mm och en drop (utfjädring från körläget) på ca + 5-7 mm och bak 7-9 mm med en drop på + 4-5 mm. Detta är en grund setup som funkar rätt så bra på dom korta FG bilarna även mellan chassiet men på den behöver man inte flytta om i framvagnen.
//Johan
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: Bjuggens FG Porsche
Tack ska du ha Johan. Nu får vi ner i boa och mecka lite
Billös expertkommentator..
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Bjuggens FG Porsche
Om banan är lite ojämn kanske man får + på nån mm på rideheight´n och sen göra alla andra inställningar.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Bjuggens FG Porsche
Efter all mobbning som Bjuggen fått utstå, så tyckte jag att jag borde hjälpa stackarn att få fast huvudbroms-cylinder på hans FG
Idag smidde jag ihop ett enkelt fäste:
Kanske är han inte riktigt 100 ändå, med tanke på den fyrkantiga boxen man kan se i bild..
Någon typ av autopilot som hjälper honom styra bilen
Idag smidde jag ihop ett enkelt fäste:
Kanske är han inte riktigt 100 ändå, med tanke på den fyrkantiga boxen man kan se i bild..
Någon typ av autopilot som hjälper honom styra bilen
Re: Bjuggens FG Porsche
Snyggt jobbat! Jag tror den där svarta boxen motsvarar svarta lådan på ett flygplan ifall han får gashäng! Så att den går att spåra via gps om den flyger över staketet på banan i Thn!
Re: Bjuggens FG Porsche
Cool bil. Gillar karossen.. hi hi..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
Re: Bjuggens FG Porsche
Saknar man förmågan på spakbiten får man ta tekniken till hjälp. Används som ett antisladdsystem. Har bara kört bilen 2 gånger på banan i Trollhättan och ingen av gångerna har jag fått upp tempen i däcken. Mycket gräsåkning
Billös expertkommentator..
Re: Bjuggens FG Porsche
Sådär. En underbar kväll på Trollhättans asfaltsbana. Finnen hjälpte mig med lite bättre setup på bilen så nu fick jag upp tempen i däcken ordentligt. Vi var 4 st 1:5 på plats idag. Jag och Kaj körde FG och Finnen och en gammal polare sen tävlingstiden som jag missade namnet på körde Lauter.
Då jag är helt grön på banåka har jag kommit till det stadiet att jag börjar känna till bilens begränsningar och ligger på min och bilens max kapacitet och bara nöter varv på varv för att lära mig kurvteknik och bromspunkter..
Då jag är helt grön på banåka har jag kommit till det stadiet att jag börjar känna till bilens begränsningar och ligger på min och bilens max kapacitet och bara nöter varv på varv för att lära mig kurvteknik och bromspunkter..
Billös expertkommentator..
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Bjuggens FG Porsche
fick du till bromsarna? vilken olja blev det tillslut ?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Bjuggens FG Porsche
Jag tömde hela systemet och hällde i hpi 5wt stötisolja. Har inte fått till dem till 100%. Svårt med luftningen.wrep wrote:fick du till bromsarna? vilken olja blev det tillslut ?
Billös expertkommentator..
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Bjuggens FG Porsche
Tryck oljan från oken och upp i huvudcylindern med hjälp av en spruta eller liknande...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Bjuggens FG Porsche
Var på banan och nötte gummi idag.. Efter att kollat så att det inte fanns luft i systemet orkade jag inte krångla mer med frambromsarna.. Började köra och efter en stund så kändes bilen så jäkla skum under inbromsning.. ville gå rakt fram???
Puttrade runt till depån och kunde konstatera att den nitade som satan i fram, låser hjulen i slutet på startrakan..
Nåja. Kanske bara behövde jobba lite, det räckte. Funkar inte så ofta annars " jag fixar det senare ".
Borde prova det lite oftare
Puttrade runt till depån och kunde konstatera att den nitade som satan i fram, låser hjulen i slutet på startrakan..
Nåja. Kanske bara behövde jobba lite, det räckte. Funkar inte så ofta annars " jag fixar det senare ".
Borde prova det lite oftare
Billös expertkommentator..
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Bjuggens FG Porsche
Det där är ett känt fenomen med de lite äldre magura... de behöver några varv innan det börjar funka....
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests