MCD Rally

Alla Onroad-projekt
Post Reply
Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Re: MCD Rally

Post by Dave » 20 Sep 2010, 17:17

Tyvärr i fel storlek och allt, men det stuket skulle funka.....

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 20 Sep 2010, 17:36

Klockrent stuk! Synd att storleken var fel då..
Jag borde väl måla fälgarna guldfärgade då för att matcha originalstuket på subarubilarna på den tiden :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Sep 2010, 17:02

Efter lite stressande provkörningsfilm från Carbon-Dave har jag gjort ett ryck med rallybilen..

Skippade hemmabyggd störtbåge efter några misslyckade bockningsförsök igår, och med tanke på vikt och tid det skulle ta.. Så det blev den enkla varianten.
Har satt dit en HPI radiolåda, tyckte det passade bra med mitt styrservo-arrangemang. Har gjort sidofästen för karossen av nylonpinnar som kan svikta, original sitter stumt, men tidigare erfarenheter säger mig att flexande fästen är bättre, annars sliter det sönder hålen i karossen när den får en smäll. Bättre att den kan röra lite på sig istället.
Motorn som sitter där är bara en 'mock-up', för att inte sätta dit något som kolliderar med motorn eller gör det svårmeckat.
Hoppas Andreas får hem däcken snart, kan nog bli lite provkörning så småningom :)
Ska fortfarande bygga 'smutsskydd', men har inget bra material att göra dom i, borde ha ett rejält ark med tunn och seg plast..

Image
Image

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 26 Sep 2010, 17:05

fan va kul att läsa om era rallyn!
längtar tills jag får en ígen!
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Dave
Site Admin

Post by Dave » 26 Sep 2010, 19:32

He he he.....du känner dig väl inte stressad ?

Jag är lite avis på dina hjul faktiskt.....fattar inte varför FG´s hjul är så små....
Det där med HPI lådan för servot blev ju klockrent !

Gillar ideén med dina karossfästen, men jag vill nog gå ett steg till och få dem att fjädra inåt också.....hur man nu gör det så det blir både starkt och lätt....

Funderade lite på justering för markfrigången också, men det kan vänta lite tror jag.....

Gör färdigt bilen nu med en massa smarta ideer som jag kan kopiera sen !
:thumbsup:

:lol:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Sep 2010, 18:07

Carbon-Dave wrote:He he he.....du känner dig väl inte stressad ?

Jag är lite avis på dina hjul faktiskt.....fattar inte varför FG´s hjul är så små....
Det där med HPI lådan för servot blev ju klockrent !

Gillar ideén med dina karossfästen, men jag vill nog gå ett steg till och få dem att fjädra inåt också.....hur man nu gör det så det blir både starkt och lätt....

Funderade lite på justering för markfrigången också, men det kan vänta lite tror jag.....

Gör färdigt bilen nu med en massa smarta ideer som jag kan kopiera sen !

:lol:
Du får väl beställa MCD-hjul då! ;) Bara att beställa nu så har du dom till våren.. :roll:

Ja, jag är ganska nöjd med radiolådan, hade ju två extra liggande, så nu fick jag användning för en iallafall!

Fjädra inåt..hade inte varit så dumt! Fjädrar på pinnarna kanske, så att karossen kan glida inåt på pinnarna? Annars har jag tänkt mig flexibel plast för att täcka mellan bottenplatta och kaross, så den kanske hade räckt som mothåll utan pinnar...

Justera markfrigång? Är väl bara att skruva på ställmuttern på dämparna! ;) Har du tänkt göra den extremt hög?

Angående den flexibla plasten: Just nu letar jag plastark att bygga avskärmningar med.. Inbillar mig att PE plast 1-1,5mm tjock skulle vara lagom. Borde vara samma typ av plast som används i tex dunkar för spolarvätska. Den borde gå att forma med värmepistol också. Tyvärr blir det för små bitar om jag ska klippa ur vanliga 4-litersdunkar, och dom stora dunkarna jag hade fått tag på hade så tjock plast, att jag tycker det blir för tungt och klumpigt..

Har letat lite på nätet och hittat denna firma:
http://www.vink.se/OM-VINK/F%C3%B6retag ... eborg.aspx

Vet inte om dom säljer till privatpersoner bara.. har mailat dom och frågat.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 27 Sep 2010, 19:05

Filurade lite på de där karossfästena, och tror jag ska testa att göra en fast pinne ut, men som slutar 30mm innanför karossen.
Där skruvar jag fast en plastring av mjuk flexibel plast typ "truckdraperi" (klipper ut en 20mm bred remsa som jag rullar till rätt diameter) och i denna ring monterar jag karossfästet.....
Då kan karossfästet röra sig i alla ritningar, även utåt och inåt vid belastning.
Ska försöka fixa en skiss på detta.

Kanske ska kolla med http://www.nordiskaplast.se/sv/hem också....har handlat en del av dem till jobbet.....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Sep 2010, 08:25

Inte helt säker på att jag fattar, men du lägger väl upp bilder när det är klart :)

Säljer den firman plastark odyl också? Såg mest ut som dom hade 'förädlad' plast, dvs färdiga plastprodukter.
Ska vänta och se vad dom svarar från vink först..

Dave
Site Admin

Post by Dave » 28 Sep 2010, 14:25

Kastade ihop en snabb skiss....

Ett fast fäste som sitter i bilen, en mjuk ring som sköter rörelser i karossen, och i den ett karossfäste.....
Karossfäste01.JPG
Karossfäste01.JPG (43.06 KiB) Viewed 3915 times

Jimmy

Post by Jimmy » 28 Sep 2010, 16:35

Varför inte bara sätta en fjäder i mellan istället :hmm:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Sep 2010, 18:03

Ah, nu förstår jag! Ska nog funka!

Jimmy: Sätter man en fjäder så fjädrar ju inte änden på pinnen, så i värsta fall kan väl pinnen gå av då. Men egentligen tror jag nog grejen är att göra en egen udda lösning ;)

Jag fick svar från Vink:
MAIL wrote:Materialet kostar 120kr ex moms och sen tillkommer det en expeditionsavgift på 475kr (Orders under 1000kr ex moms).

Frakt tillkommer.

Jag vet inte om du har ett företag vi kan fakturera på? (Vi säljer inte till privatpersoner utan då får jag hänvisa till Göteborgs glasmästeri)
Med detta som facit gav jag fan i det och åkte till biltema och köpte två plastdunkar att skära plastbitar ur.. 25kr/st eller nåt..
Ok, sedan brände jag väl 1000kr till på annan skit, men det räknas ju inte! :lol:

Dave
Site Admin

Post by Dave » 28 Sep 2010, 20:39

Rallyfinnen wrote:grejen är att göra en egen udda lösning ;)

Jag tror det skulle funka också.....framförallt rädda karossen.....

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Sep 2010, 21:21

Funkar säkert!
När jag tänker efter lite (ja, man är ju lite trög) så kunde man ju använda en fjäder som passar exakt utanpå pinnen också, och 'skarva' pinnen med en fjäder, så har man ju rörelse i alla riktningar också. Först tänkte jag mig bara en pinne med fjäder utanpå, så karossen kan glida på pinnen..

Jimmy

Post by Jimmy » 28 Sep 2010, 21:23

Rallyfinnen wrote:Funkar säkert!
När jag tänker efter lite (ja, man är ju lite trög) så kunde man ju använda en fjäder som passar exakt utanpå pinnen också, och 'skarva' pinnen med en fjäder, så har man ju rörelse i alla riktningar också. Först tänkte jag mig bara en pinne med fjäder utanpå, så karossen kan glida på pinnen..
det var så jag menade :thumbsup:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Dave
Site Admin

Post by Dave » 28 Sep 2010, 21:27

Skulle nog kunna funka med rätt fjäder också. Behöver nog vara rätt hård om den ska hålla karossen uppe bara.... :hmm:

Post Reply