Ja, utforningen på drivlinan ger ju en del möjligheter att arrangera om, samtidigt är det ju störande att effekten ska behöva ätas upp av så vansinnigt många drev! Hade varit trevligt att kunna skippa några precis som du sa! Idiotiskt att först behöva växla upp, och sedan ner igen när man kör med små hjul! ..om man inte bygger en motor som varvar 25k
Ford Capri Rallybygge MCD 4wd
- Rallyfinnen
Re: Ford Capri Rallybygge MCD 4wd
Hehe, en 'twin' 
Ja, utforningen på drivlinan ger ju en del möjligheter att arrangera om, samtidigt är det ju störande att effekten ska behöva ätas upp av så vansinnigt många drev! Hade varit trevligt att kunna skippa några precis som du sa! Idiotiskt att först behöva växla upp, och sedan ner igen när man kör med små hjul! ..om man inte bygger en motor som varvar 25k
- Dave
- Site Admin
- Phone Number: 0706318394
Har även stuvat om bakvagnen på bilen för att inte bara ha toe och camber, utan även caster vinkeln tillgänglig.....
Original så finns det ju ingen castervinkel alls, men nu ska det bli intressant att se hur den beter sig.
Har börjat kika på styrningen och styrstag också, men är inte överens med mig själv än....jag gillar MCD´s servoräddare, men hela konstruktionen är galet överdriven....
Får se hur det blir med den.....
Original så finns det ju ingen castervinkel alls, men nu ska det bli intressant att se hur den beter sig.
Har börjat kika på styrningen och styrstag också, men är inte överens med mig själv än....jag gillar MCD´s servoräddare, men hela konstruktionen är galet överdriven....
Får se hur det blir med den.....
- Dave
- Site Admin
Hur trist det än må vara så undrar jag om man inte skulle rädda det bakre diffhuset med en diff på mitten också....
Jag avskyr enhjulsspinn, men kanske skulle man kunna hitta på nån form av friktionskoppling istället...
Allra helst skulle det vara en elektriskt lamellkoppling som man kopplar i och ur med 3:e kanalen.....
Med skivbromsar i fram och rätt bromsmixning skulle man ju kunna göra brutala burnouts
Jag avskyr enhjulsspinn, men kanske skulle man kunna hitta på nån form av friktionskoppling istället...
Allra helst skulle det vara en elektriskt lamellkoppling som man kopplar i och ur med 3:e kanalen.....
Med skivbromsar i fram och rätt bromsmixning skulle man ju kunna göra brutala burnouts
- Rallyfinnen
Caster bak tror jag inte har någon betydelse, eftersom hjulen aldrig vrider på sig som i fram. Däremot anti-squat kan ha rätt stor inverkan på hur bilen sätter sig vid acceleration.
Vad det gäller styrning har du ju sett 'facit' på min bil!
Då behåller du standard servoräddare också.
Jag tror nästan bakre diffhus ska kunna klara sig med lite enkla förstärkningar när man kör med dom mindre rallyhjulen, dessutom blir det nog mindre hopp, och det är nog oftast då som husen tar stryk.
Vad det gäller styrning har du ju sett 'facit' på min bil!
Jag tror nästan bakre diffhus ska kunna klara sig med lite enkla förstärkningar när man kör med dom mindre rallyhjulen, dessutom blir det nog mindre hopp, och det är nog oftast då som husen tar stryk.
- Rallyfinnen
Här finns förresten lite bilder på en buggy med längsmonterad motor:
http://www.rc-tune.de/forum/viewtopic.p ... 63&start=0
Ferox FX 4wd
http://www.rc-tune.de/forum/viewtopic.p ... 63&start=0
Ferox FX 4wd
- Dave
- Site Admin
Intressant.....det är synd att floran är så tunn på LS bilar här.....finns ju massor av fabrikat och modeller som man aldrig sett eller hört talas om.....
Nu har det väl hänt lite mer med bilen.....
Har stört mig lite på de tre delarna som ska styva upp chassit med servoplattan och lagerhållarna till mittendiffen, så jag gjorde en helt ny i 4mm aluminium.
Det var väl det sista som jag kände att Carbon Fightern dög till .....

Kapade ur en lagom bit med sticksågen och anledningen till att jag valde precis den biten ur bottenplattan var att jag ville ha bra passning på det fyrkantiga hålet för bromsaxeln
Nu åkte jag ju ändå på att göra ett annat fyrkantigt hål som var mindre, men har man satt yxan i båten . . .
Nu har det väl hänt lite mer med bilen.....
Har stört mig lite på de tre delarna som ska styva upp chassit med servoplattan och lagerhållarna till mittendiffen, så jag gjorde en helt ny i 4mm aluminium.
Det var väl det sista som jag kände att Carbon Fightern dög till .....
Kapade ur en lagom bit med sticksågen och anledningen till att jag valde precis den biten ur bottenplattan var att jag ville ha bra passning på det fyrkantiga hålet för bromsaxeln
Nu åkte jag ju ändå på att göra ett annat fyrkantigt hål som var mindre, men har man satt yxan i båten . . .
- Dave
- Site Admin
Jag gjorde den för att kunna sätta servona som man vill......hinner inte fullfölja idén med servoräddaren och länkaget som jag borde, och tanken är att vända servona upp och ner senare för att slippa att armen till servostaget sviktar, men för tillfället får det gå i MCD originalanda.....
Har lyft upp elektronikboxen 10mm från bottenplattan med distanser för att kunna använda standardhålen i bottenplattan.
Borrat och gängat M3 för alla servon och ska montera distanser mellan bottenplattan och servoplattan för att styva upp det ytterligare....men vilken skillnad det blev med alu istället för "jävla plastaskit" som Kjell hade sagt...
Har lyft upp elektronikboxen 10mm från bottenplattan med distanser för att kunna använda standardhålen i bottenplattan.
Borrat och gängat M3 för alla servon och ska montera distanser mellan bottenplattan och servoplattan för att styva upp det ytterligare....men vilken skillnad det blev med alu istället för "jävla plastaskit" som Kjell hade sagt...
- Rallyfinnen
Där fick CF-plattan vad den förtjänade! Ser bra ut! Där har du nog haft att pyssla med en stund skulle jag tro 
Ska du inte borra lite lättningshål också, för den goda sakens skull (och utseendet)
Mitt rallybygge står stilla.. men jag har bytt vevhus på Zen36:an nu, så efter slutmontering ska den nog få smaka på bänken imorgon!
Ska du inte borra lite lättningshål också, för den goda sakens skull (och utseendet)
Mitt rallybygge står stilla.. men jag har bytt vevhus på Zen36:an nu, så efter slutmontering ska den nog få smaka på bänken imorgon!
- Dave
- Site Admin
Jo, det tog sin lilla tid, men det känns bra att ha fått den delen i ett stycke.....och aluminiumet i CF plattan är så mjukt att jag inte vågar borra fler hål i den......de grammen kan jag leva medRallyfinnen wrote:Där fick CF-plattan vad den förtjänade! Ser bra ut! Där har du nog haft att pyssla med en stund skulle jag tro
Ska du inte borra lite lättningshål också, för den goda sakens skull (och utseendet)![]()
Hoppas kunna provköra på söndag om det går som jag hoppas.
Nu skulle man haft en rejäl motor och en bra pipa för att få till den där bilden jag vill se av en MCD Rally på fullt ställ med däckrök bolmande ur alla hjulhus.....men jag kan ju kanske fota din sen Rally
Lite Ken Block style hade varit coolt 

- Dave
- Site Admin
He he he, ja men då får man nog göra nån sorts fuskrök tror jag......lite svårt att få dessa däck att ryka så.....

Lite diesel i pipan , så skall det nog koma rök.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
Carbon-Dave wrote:
.....
Hoppas kunna provköra på söndag om det går som jag hoppas.
Nu skulle man haft en rejäl motor och en bra pipa för att få till den där bilden jag vill se av en MCD Rally på fullt ställ med däckrök bolmande ur alla hjulhus.....men jag kan ju kanske fota din sen Rally
Jag tvivlar på att den kommer orka med det, räknar man optimistiskt så tar nog den drivlinan 20%, att sedan spinna på alla fyra hjulen på torr asfalt med max 80% av effekten är nog långsökt.. (och jag är för sniken för att bränna upp dyra däck
Men, 'backelitdäck' med lite olja på kanske hade funkat..
Du kör med hård tidsplan på ditt projekt!! Menar du att hela bilen ska vara klar imorgon, med kaross och allt??
- Dave
- Site Admin
Rallyfinnen wrote:
Jag tvivlar på att den kommer orka med det....
Du kör med hård tidsplan på ditt projekt!! Menar du att hela bilen ska vara klar imorgon, med kaross och allt??
Nej det var nog mest menat som ett skämt.....kommer aldrig att hända, men visst vore det fränt.....
Testkörningen var nog mest för att se hur den beter sig med däcken på....och den har jag precis gjort nu.....
Första repan höll på att sluta i katastrof när räckvidden på radion visade sig vara 10m.....failsafen i mottagaren gjorde inte mycket nytta när det var just mottagaren som gick sönder....
Hade tur och bilen försvann ut i högt gräs och dog.
I med en ny mottagare och körde VÄLDIGT försiktigt längre och längre bort, för att utesluta andra fel.....och denna gången funkade den som den ska !
Däremot höll andra provturen på att sluta ännu värre än den första, när gasspjället LÅSTE sig på dygt halvgas och bilen flög in i ett nätstaket och lyckades kränga in ena bakhjulet i en av hålen....
Har nu bytt försgasare och ska ut och testa igen.....
Kör 36-27-24-25 och farten räcker nog till, men den är hysteriskt nervös i styrningen.
- Dave
- Site Admin
Vad karossen beträffar, så var jag inte hur jag ska lacka den än.....och en bur som bär upp karossen är ett måste innan den monteras.... så det tar nog ett tag.....