Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
Rallyfinnen

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 25 Jul 2011, 19:49

Nu har jag monterat en krängningshämmare bak (3mm pianotråd), mest för att testa om den gör någon nytta. Original fick inte plats när jag byggt om till Zenoah-motorn. Får nog köra den ganska lös för att inte spinna med innerhjulet ut ut böjarna skulle jag tro. Funkar det inte så är det bara att koppla ur igen :hammer:

Image

Image

Gjorde ett litet stag mellan karosspinnarna i bak också. Karossen har rört sig lite onödigt mycket innan, så jag tycker det blir svårt att bedöma chassirörelserna när man kör, men nu är den stagad i sidled och jag har dessutom ett bra handtag när jag ska lyfta bilen :)
Jag vill att pinnarna ska kunna flexa bakåt när det smäller för att spara på karossen, men åt sidorna får den vara relativt styv.

Image

Fick ett infall att jag ville 'cornerweight:a' bilen också, så jag har beställt fyra billiga 5kg digitalvågar på ebay. Lär nog ta en bra stund innan jag får dom (från kina), men det blir intressant att testa! Tror det kan underlätta när man justerar bilen, och man ser dessutom viktfördelningen fram/bak och höger/vänster. Så gör man ju på riktiga bilar, så varför inte på dessa också!?

Har också beställt en 'camber gauge' och lite lager för att bygga om främre krängaren från kullagergrossisten. Nu börjar det bli onödigt seriöst när inte lådan till sexkantnycklarna duger för att höfta hjulvinklarna längre!
:lol2:

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 25 Jul 2011, 20:32

:thumbsup: :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Jul 2011, 21:45

Tog en stund innan jag fick någon balans i bilen idag. Den var lite stirrig med bakre krängare på, men med lite mindre caster och krängaren bak på absolut mjukaste blev den körbar. Hade mest problem med breda ställ ut ur kurvorna. Tror jag får slipa lite på bakre krängaren för att få den lite mjukare.

Testade dessutom köra med android-luren på bilen och testade två olika gps-baserade laptimers/loggers. Tyvärr verkar inte gps:en ha tillräcklig upplösning för rc-körning, så det blev väldigt bra varvtider ibland.. den trodde nog man passerade startlinjen när man var på närliggande partier på banan. Jag fick däremot lite hastigheter, och tror jag var uppe i 72km/h som bäst, låg mellan 69-72 på rakan verkar det som. G-krafterna var väldigt fladdriga, jag hade stängt av filtret på det, och det var nog inte så smart. Lite nervöst var det att ge gärnet med telefonen på bakvingen :sunglasses:

Har fått kullagren jag beställde nu också, så då ska främre krängaren kullagras, och två kullager till ska monteras på vipparmarna bak.
Men mekandet får nog bli senare, siktar på körning i Lidköping imorgon, verkar lovande med vädret då! Äntligen får man väl säga, har varit väldigt ostadigt länge nu!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jul 2011, 22:26

Lite småbekymmer blev det i Lidköping.. Först rasade kullagren i ena bakre vipparmen, så jag fick bygga om till original. Efter ca 1tank till lossnade det lilla drevet på mellanaxeln. Blir att fixa imorgon, sedan ska den ut på Trollhättebanan imorgon kväll igen :hammer:

Filmade lite i Lidköping, ska se om jag kan få upp något ikväll eller imorgon.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 27 Jul 2011, 22:37

Är du sugen att börja tävla igen eller?
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Jul 2011, 22:49

Hmm :hmm: .. kanske hade varit roligt att köra någon tävling, men jag tror inte riktigt denna bil matchar konkurrensen i touring-klassen, speciellt inte med tanke på föraren som spakar också! :lol2:
Hade det varit någon tävling i närheten så kanske jag varit med på skoj, ska man åka långt får man ta det lite mer seriöst.
Nu vill jag bara nöta lite och se om jag får in något flyt i körningen. Idag märkte jag att jag lätt blev distraherad när det är en massa andra bilar på banan mm, har ju mest stått och kört själv eller med någon enstaka annan bil på banan nu.

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 27 Jul 2011, 23:06

Som nybörjare inom banåka så tappar jag väldigt lätt koncentrationen.Tycker inte om när jag inte hör min motor bla. Det innebär ett problem när det blir många bilar på banan. Samtidigt vill man ju inte vara i vägen för de snabbare förarna.. Känns mest som man är i vägen :oopsboard:
Billös expertkommentator..

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 27 Jul 2011, 23:07

Okey! Känns som du nöter på rätt bra nu för tiden. Tycker föraren ser rätt bra ut.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Jul 2011, 00:04

Nja, kolla filmen från Lidköping så ser du hur jag klantar mig :)
Har ju kört så mycket i Trollhättan, så det går ganska bra, men när jag kom till ny bana så var det inte mycket som stämde..

Håller med Bjuggen också, jag kör bäst när jag hör egen motor, ingen som pratar intill, inga andra bilar att hålla koll på osv. Det ska tränas..nöta varv helt enkelt, och helst med en massa bilar på banan.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 28 Jul 2011, 08:07

Jo, det märks ju att dom andra har kört en del mer. Men det är ju ingen skillnad mot offroad, jag menar att köra bana, höra sin egna bil, andra pratar ijämte osv. Så det kommer nog.
ÄNTLIGEN klar med min 5b

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Jul 2011, 16:28

Nu har jag monterat 'riktigt' servo och tajtat upp servoräddaren lite!
Drog fast lilla drevet på mellanaxeln med locktite, så jag hoppas det sitter fast i fortsättningen! :)

Nu ska jag till Trollhättan oh testa! :thumbsup:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Jul 2011, 22:24

Nu har jag haft en fantastisk kväll på banan i Trollhättan! FIck till bilen riktigt bra, så den blev väldigt lättkontrollerad, så det slutaden nästan med 'asfalt-bash' dvs överkörning med hjulspnn och ställ mer eller mindre konstant :D
Går inte snabbast runt banan, men jävligt kul var det!
Körde A-däck fram och B bak, så den var lite lätt överstyrd, men ändå snabb och lättkontrollerad.
Servot gjorde gott också, mycket bättre respons och noggrannhet i styringen nu!

Hittade en bild på främre krängaren också, som jag monterade kullager på innan Lidköping, så nu är den glappfri också. Hoppas dom lagren håller bättre än dom i vipparmarna.. Nåja, dessa är ju bra mycket större (6x12mm med fläns). 100% glappfritt vid montering ;)

Image

Gick inte att filma med kepskamera idag, hade solen rätt i ögonen, så jag var tvungen att dra ner kepsen för attt se något, och då filmar kameran neråt..
Filmade lite när Kaj provade bilen, ska se om det går att använda..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2011, 20:39

Blev lite pyssel med denna idag också. Plockade ur lagren i vipparnarna fram också, för dom var slut också..
Försökte mig på en nät-mod för att förhindra att jag får gräs i motorn. Dom har ingen gräsuppsamlare på klipparen i Trollhättan, så det är fullt direkt man är av banan lite..

Image

Man märker skillnad på hur motorn går om fragstarten är full med gräs, jämfört med om det kyler fullt.

Imorgon är det körning i Trollhättan igen, om vädret är ok. Är lite sugen på att prova Väst 8 banan också, är ju inte så långt borta!

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2011, 21:40

Kan inte riktigt släppa tanken med lagrade vipparmar, så nu har jag beställt nållager istället. Dom borde tåla lite mer, tror det var vridande/axiella krafter som tog kål på dom små kullagren.
Tyvärr fanns inga i rätt storlek hos KLG, så det fick bli via ebay från Tyskland, 120kr med frakt, så det var inte så blodigt ;)

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 29 Jul 2011, 22:01

Konstigt att lagren inte pallar.. på min RS5a sitter det vanliga kullager och det har aldrig varit nåra problem :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply