H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 20:24

Sedär, jag har varit på fel sida :D Fan, nu vart man ju sugen på en RS5 med allt kolfiber :D
Men hur lätt är bilen egentligen? Är det inte snudd på att man får montera vikter för att den ska bli EFRA legal?
Vad har du för kul motor i din kärra? Och vad rekommenderas för motorer i onroad? Alla här på forumet snackar ju Trevor Simpson, eller Pro-mod grejor uppemot 30ccm :D
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 20:27

sx3 wrote:Sedär, jag har varit på fel sida :D Fan, nu vart man ju sugen på en RS5 med allt kolfiber :D
Men hur lätt är bilen egentligen? Är det inte snudd på att man får montera vikter för att den ska bli EFRA legal?
Vad har du för kul motor i din kärra? Och vad rekommenderas för motorer i onroad? Alla här på forumet snackar ju Trevor Simpson, eller Pro-mod grejor uppemot 30ccm :D
23 cc är det som gäller gärna orginal med en schysst pipa bara. Det räcker gott på asfaltsbanorna vissa portar lite men de gäller att soppan räcker i finalen. :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 20:35

J.A racing wrote:
sx3 wrote:Sedär, jag har varit på fel sida :D Fan, nu vart man ju sugen på en RS5 med allt kolfiber :D
23 cc är det som gäller gärna orginal med en schysst pipa bara. Det räcker gott på asfaltsbanorna vissa portar lite men de gäller att soppan räcker i finalen. :thumbsup:
Jo precis, det är jag medveten om! Men en Stock motor kostar ju runt 250€, G240RC som HARM säljer, men sen säljer HARM sina HRP 03 motorer också, en för 499€ och en för 799€ så man undrar ju vad som skiljer dom åt :P
Motorn jag har nu är ju portat i både cylinder och vevhus och går enligt den ursprungliga ägaren riktigt bra, fick rådet att byta kolvring och stift i den dock, vilket jag redan hade gjort!

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 20:49

Visst finns det trimmotorer till Touring bilarna och de är ju portade och har ev lite högre toppvarv och lite rappare, men jag vet faktiskt inte om det verkligen behövs är det en bana som i Vagnhärad så har man defenitivt inte behov av mer motor än orginal. :sunglasses:

sx3

Post by sx3 » 26 Dec 2010, 21:16

J.A racing wrote:Visst finns det trimmotorer till Touring bilarna och de är ju portade och har ev lite högre toppvarv och lite rappare, men jag vet faktiskt inte om det verkligen behövs är det en bana som i Vagnhärad så har man defenitivt inte behov av mer motor än orginal. :sunglasses:
Hehe, kom igen, vi är ju män! :D Effekt är allt man har i sikte, även om man inte har användning för den så ökar den ens självförtroende en aning! ;) Drog iaf iväg ett mail till Adam på rapid-racing för att få förklarat lite om HRP motorerna som har bristfällig information på hemsidorna. Mailade även till ursprungsägaren av min bil och frågade vad mer som är gjort bortsett från portad cylinder och vevhus.. om det sitter värre vev och lättat svänghjul t.ex.
Kommer med största sannolikhet inte att köpa någon ny motor i år, men det är kul att forska i möjligheterna =)

Burnout

Post by Burnout » 26 Dec 2010, 21:26

Du hur tänkte dig om ha större 30ccm så svårt på on-road blir okontroll!
Allafall jag haft har en On-road 23cc plus jättebra pipa så kanon! :thumbsup:

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 21:28

I en offroader ja men hur det än låter så tror jag bara det blir svårkört med det i en onroad bil, de låter kanske konstigt men så är det. De lär du märka när du kört med bilen :thumbsup:

Kolla på resultaten här på de svenska race´n: http://www.femtedelen.se/index.php?opti ... Itemid=104
Det är nästan alltid fler varv kört med GT bilarna än med Touring i 30 minuters finalen. :sunglasses:

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 26 Dec 2010, 23:03

sx3 wrote: Fan, nu vart man ju sugen på en RS5 med allt kolfiber :D
Jo jag tror man måste vikta den för att komma upp till minimivikten... har för mig att min vägde in på 10300gr nånting med ganska mycket soppa kvar... . tror gränsen är 10000gr jämnt efter heat dvs slitna däck å slut på soppa.
sx3 wrote: Vad har du för kul motor i din kärra? Och vad rekommenderas för motorer i onroad? Alla här på forumet snackar ju Trevor Simpson, eller Pro-mod grejor uppemot 30ccm :D
Min motor är nog en gammal trim-motor som rasat och sedan utrustats med originalcylinder av senare årsmodell dvs den nyast 2-bulten, vevhuset är fixat och det satt keramiska ram-lager men i cylindern syns inga spår av portning alls.
Min bil accar lika bra eller ibland bättre än de andras i lågfartsområdet men deras går rätt mycket fortare än min... = jag skall kolla över drevningen :)
J.A-racing wrote: 23 cc är det som gäller gärna orginal med en schysst pipa bara. Det räcker gott på asfaltsbanorna vissa portar lite men de gäller att soppan räcker i finalen. :thumbsup:

njeee det skulle inte jag vilja säga... i touring åker ingen standard.... många har motorer från modellsport.it de (som pro-mod-mannen dömde ut i en annan tråd) och de motorerna går så in i h-vete jämfört med min vad gäller topfart och högvarvsregister... men som du säger så gäller det att hushålla med soppa... modellsportmotorerna måste man toppa tanken efter varmup annars stannar det när det är 2min kvar... hände flera ggr förra säsongen
sx3 wrote:Jo precis, det är jag medveten om! Men en Stock motor kostar ju runt 250€, G240RC som HARM säljer, men sen säljer HARM sina HRP 03 motorer också, en för 499€ och en för 799€ så man undrar ju vad som skiljer dom åt :P
Motorn jag har nu är ju portat i både cylinder och vevhus och går enligt den ursprungliga ägaren riktigt bra, fick rådet att byta kolvring och stift i den dock, vilket jag redan hade gjort!
HRP 03 vet jag en kille som köpte den går riktigt bra... duger lätt att vinna med gissar jag.. den andra för 799€ är liknande modellsportmotorn med extern tändspole och superlätt svänghjul... själva svänghjulet är bara ca 40mm i dia.. som på en cross om du kollat hur de är uppbyggda... sån motor låter med som en meantolare om man lyssnar på gassvaret :-)

Men som alltid... du klarar dig lätt med din motor de första säsongerna... det tog mig nästan en hel sommar innan jag vågade hålla fullt på rakan.. he he :drive:

Och ibland regnar det också... då är det bättre med en slö motor.... regn är svårkört så det räcker ändå :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Burnout

Post by Burnout » 26 Dec 2010, 23:18

Du behöver inte ha trimmad-motor!
Jag min gamle on road som f*n slöademotor ända som en raket!
Jag när kör siste då bilen som snabbt tappad hjul då funkar inte bromsar och jag tvunga kör bilen i dike,då stopp! :|

wrep

Post by wrep » 26 Dec 2010, 23:20

[youtube][/youtube]

Här är en film som jag filmade på finalen i sverigecupen 2010 :-) jag var spring-och-hämta-kille åt den gröna bilen som jag följer med kameran... därför kunde jag inte filma nån annan.. det är egentligen bara bilens egen mek som får ställa upp bilen på banan igen efter avåkning... den blå bilen som kör om i början var han som vann... :)

Killen i röd-svarta kepsen som springer och hämtar en orange bil är han som hade din bil från början tror jag.. :)

Slutsats det går FORT i finalen.... mycke träna innan man får vara med där.... :) :?

J.A racing

Post by J.A racing » 26 Dec 2010, 23:31

J.A racing wrote:
Kanske var lite otydlig jag menade inte att Touring bilarna har orginal motorer, men det känns som det skulle räcka med orginal. Tidigare var finalerna 40 minuter i GT sen kom 240 (4-bult) dom drog så mycket mer soppa så man var tvungen att dra ner till 30 minuters finaler för att undvika depå stopp med tankning under finalerna. Totte sa till mig att han körde snabbare med sin GT bil med orginal motor än med sin vassa touringbil, de ser man också tydligt på resultaten att GT kör fler varv än touring i 30 minuters finalerna. Detta pga lite lugnare gång i maskin och lättare att kontrollera och med resultatet snabbare varvtider men givetvis lite lägre toppfart på rakorna. :thumbsup:

När jag kör min Buggy här hemma eller i grustaget med paddlar, så går det för fullt rätt ofta. Wrep hur många % på Hedebyring håller du fullt / varv? ;) Att köra lite lagom jämnt varv efter varv ger många varv i en final :thumbsup:

wrep

Post by wrep » 26 Dec 2010, 23:44

Man håller fullt om det är rakt annars inte :) :) men det beror lite på körstil också... vissa kör mer "rikta in och avlossa" andra lite mjukare... en tredje variant är pumpgas

problemet är att lite lagom räcker inte i en final... det måste gå på marginalen hela tiden.. :)

finaltiden i GT har ändrats 35min för 2011

Jag tror att mycket av GT-bilarnas snabbhet ligger i det mjuka chassit... = de är lätta att ställa in... ett hårdare chassi kräver mer för att gå riktigt fort... plus kanske motorns följsamhet bidrar en del förstås.

J.A racing

Post by J.A racing » 27 Dec 2010, 00:01

wrep wrote:Man håller fullt om det är rakt annars inte :) :) men det beror lite på körstil också... vissa kör mer "rikta in och avlossa" andra lite mjukare... en tredje variant är pumpgas

problemet är att lite lagom räcker inte i en final... det måste gå på marginalen hela tiden.. :)

finaltiden i GT har ändrats 35min för 2011

Jag tror att mycket av GT-bilarnas snabbhet ligger i det mjuka chassit... = de är lätta att ställa in... ett hårdare chassi kräver mer för att gå riktigt fort... plus kanske motorns följsamhet bidrar en del förstås.
Japp så är det nog + tyngden hel alu väger också :sunglasses:

sx3

Post by sx3 » 28 Dec 2010, 16:09

Ojdå, här har det hänt lite! =)
kollade igenom filmen, men eftersom jag aldrig träffat första ägaren, så kan jag inte bekräfta om det är han :D
Okej, så 300€ motiverar extern tändning och lättat svänghjul? Vad är fördelen med att ha tändningen externt i förhållande till det sätt som är monterade nära svänghjulet idag.. Är den justerbar på något vis? Låter helt sanslöst iaf :D Tydligen så tillverkar HobbyCenter HARMS motorer, men det spelar ingen roll då dom ligger samma i pris iallafall!
Ja, den här motorn är nog inget fel på, öpnnade den mest av nyfikenhet har aldrig sett en zenoah invändigt sen var jag nyfiken på om det var en stockmotor eller en portad.. ny kolvring, packningar och stift och den lär va som ny igen :D

Man bör köra in motorn efter kolvringsbyte va?

Fan, jag ser riktigt fram emot våren och torr asfalt och få börja leka med bilen på allvar :D

Burnout

Post by Burnout » 28 Dec 2010, 16:31

Jag bara undrar vilken typ din motor? :hmm:

Locked