Tack för erbjudandet Egon! Tyvärr har jag inga bra argument för att be dig om gratis bromsskivor..
Diametern på standardskivor till bajan är exakt den diametern att dom nuddar bottenplattan, och jag antar att RCR-bromsarna har samma diameter? Dessutom kommer ena inre leden för nedre bärarm att ta i en sådan skiva på dessa äldre MCD-chassin, vet inte hur det är på Evo3 och nyare.
Efter en massa funderande (men väldigt lite som blivit gjort) kom jag fram till att jag börjar med att testa med bromsar ute vid hjulen.
Här är för och nackdelarna jag kommit på beroende på koncept.
Monterat på diffen
Nackdelar:
-Trångt
-Måste tillverka egna bromsok
-Fyrkant måste göras på drivknuten för att kunna montera skivan på den (skiva med sexkant är för stor, så då får man göra en 'sexkanthylsa' utanpå drivknuten om man ska använda en sådan.
-Endast liten diameter på skiva får plats (MCD standard diameter)
Fördelar:
-Mer skyddat från sandsprut mm
-Man borde slippa använda vajer (endast armar och stag)
-Lägre ofjädrad vikt
Bromsar ute vid hjulen
Nackdelar:
-Mekanismen mer utsatt
-Vajrar kan kärva ihop pga sand, damm, skit, vatten mm
-Trångt, så man får flytta ut hjulen lite för att få plats med bromsskiva
-Stenar mm kan fastna mellan fälg och bromsok
-Högre ofjädrad vikt
Fördelar:
-Ganska enkelt att adaptera FG vajerbromsar
-Större bromsskivor får plats
-Lättmekat, bara att ta av fälgen så har man full åtkomst till bromsarna
Vad jag tänkt göra är att sätta en drygt 1mm tjock bricka mellan fälg och fyrkant för att få ut fälgen lite så att bromsskivan får plats på fyrkanten innanför fälgen, detta ger ca 0,5mm 'flyt' på skivan, vilket borde räcka. Naturligtvis gör detta att man belastar fyrkanten i fälgen hårdare, så det återstår att se om det håller isåfall. En lösning kunde vara att tillverka en fyrkantig bricka som man limmar på befintlig fyrkant.
Jag har redan bearbetat en spindel så att ett FG bromsok går att skruva fast. Tyvärr finns det inga gängor kvar till skruvarna som håller bromsklossarna, och jag har ingen bra lösning på detta!

Det finns ingen plats att öka från M3 till M4 på skruvarna heller, för ett annat hål är precis intill i oken. Går inte att använda mutter heller.. Jag skulle behöva nya FG ok helt enkelt..
Har hittat kompletta piratbromsar på nätet för ca 400kr (+ frakt från Tyskland), men är lite tveksam till att köpa dom när jag inte vet om konceptet kommer funka ändå..
Ett annat alternativ skulle vara att använda bromsoken från Lautern, men då måste jag ha extra hävarm till vajrarna(annan konstruktion i oken som kräver netydligt högre vajerkraft), andra (glasfiber) bromsskivor mm, så det blir också lite omständigt. Någon som har FG vajer-ok liggande till ingen nytta??
