MCD Rally

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Nov 2010, 10:17

Egon wrote:Ingen problem alls, det bare virket på meg som om at folk ikke var klar over at Rally kommer i 2 utgaver; on-road og off-road.......

Felger og dekk er ikke samme på dem, felgene er 140x65mm på off-road, og 130x65mm på on-road.

Off-road Rally har medium dempere, mens on-road Rally har korte dempere.......
Menar du att fälgarna är olika? Däcken vet jag är olika, men jag har inte sett att onroad och offrad (Rally) skulle ha olika dimension på fälgarna!? 130 och 140 måste ju vara ytterdiameter på däcken, inte fälgarna? Har man 140mm diameter på fälgen så snackar vi ju stora buggyfälgar..?? Jag får mäta lite senare i verkstan..

Dämparna känner jag också till, men jag kör inte med MCD-dämpare utan GPM's långa runtom (är nog lika långa som MCD-buggyn's bakdämpare). Syns nog på tidigare bilder i tråden.

Sponsor

Sponsor
 

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: MCD Rally

Post by Egon » 06 Nov 2010, 10:29

Rallyfinnen wrote:
Egon wrote:Ingen problem alls, det bare virket på meg som om at folk ikke var klar over at Rally kommer i 2 utgaver; on-road og off-road.......

Felger og dekk er ikke samme på dem, felgene er 140x65mm på off-road, og 130x65mm på on-road.

Off-road Rally har medium dempere, mens on-road Rally har korte dempere.......
Menar du att fälgarna är olika? Däcken vet jag är olika, men jag har inte sett att onroad och offrad (Rally) skulle ha olika dimension på fälgarna!? 130 och 140 måste ju vara ytterdiameter på däcken, inte fälgarna? Har man 140mm diameter på fälgen så snackar vi ju stora buggyfälgar..?? Jag får mäta lite senare i verkstan..

Dämparna känner jag också till, men jag kör inte med MCD-dämpare utan GPM's långa runtom (är nog lika långa som MCD-buggyn's bakdämpare). Syns nog på tidigare bilder i tråden.
Selvsagt, jeg som var trøtt,... :oops: Det er dekkene som har denne diam, inte felgene....hehehe.... (bagateller..) :thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Nov 2010, 18:02

Grejade lite med rallyn idag.. Skulle svetsa om pipan så den får plats under karossen, men svetsen jag skulle låna var sönder, så jag fick börja med felsökning på den. Efter många timmars krånge fick jag igång den, svetsade ihop pipan, slängde i den 4-bultade budgetmotorn och så ut och testa lite.. det slutade så här:

Image

Backade rätt in i en fet aluminiumprofil som låg ute på gårdsplan.. Pipan som jag lagt hela dagen på blev tilltryckt (och nästan förstörd) och en bärarmsled gick av.

Motorn var definitivt för trött, den orkade knappt spinna på asfalten, och förgasaren krånglade lite också. Orsaken till att jag backade var att jag har broms bara på bakhjulen nu med min special-diff, så jag får nog försöka få på frambromsar också..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 06 Nov 2010, 18:34

Känner igen haveriet.....
Har inte backat in i nåt på det viset, men har ju rensat gängorna på ett antal länkarmar....

Klarade sig fälgen ?

Tror du det går att punkta fast pinnar i inbuktningen på pipan och dra ut den ?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Nov 2010, 19:28

Japp, fälgen klarade sig!
Nu har jag bytt lederna på båda sidor (CF är förstärkta jämfört med dessa), riktat ena dämparen som också blev böjd, och riktat camber-justerskruven.
Pipan är mosad på framsidan också såg jag senare..den har tryckts mot diffhus och länkarmar. Det blir nog ett större ingrepp på den för att den ska bli frisk..

Nu funderar jag på frambromsar, men det blir inte lätt... får nog sova på saken :)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 07 Nov 2010, 08:55

Frambromsar ja.....
Vi snackade ju om att inte ha dem ute i hjulen utan på var sida om diffen....

Det enklaste borde väl vara att inte bygga skivbromsar, utan en form av trumbromsar på den ?
En svarvad stålhylsa på drivknuten och ett par bromsbackar som nyper runt den ?

Blir väl ingen jättebromsverkan kanske, men hyffsat enkelt att prova.....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 07 Nov 2010, 10:17

Hmm.. vet inte om det är så enkelt att prova när man inte har svarv.. :?

Jag har tittat på att montera skivbromsar. Har ju ett par gamla FG skivbromsar med vajer. Tyvärr är skivorna för stora för att montera vid diffen, då tar dom i bottenplattan. Kunde gå att använda CF skivor som är betydligt mindre.. Det är rätt ont om plats vid diffen i övrigt också, med infästning för övre länkarm mm. Dessutom måste jag slipa till drivknutarna så att en skiva går på..
Tittade på att montera FG-bromsarna ute vid hjulen också, men det är inte heller så enkelt.. MCD-fälgarna har så lite offset så det måste vara ultratunna belägg för att dom inte ska ta i insidan av ekrarna på fälgen.
Dessutom måste man få plats med en skiva på fyrkanten, så då borde fyrkanten vara bredare. Eftersom fyrkanten har sexkantigt hål i mitten så går det inte att använda sådan från FG.. Breddar jag för mycket i fram så kanske hjulen börjar ta i skärmkanterna också.

Får se vad det blir.. Ett alternativ är ju att gå tillbaka till standard drivning så originalbrmsen tar på alla hjul, men jag tycker drivningen beter sig bra som det är nu, den svänger väldigt snävt och smidigt, och man behöver inte alls 'bryta in den' i böjarna som man får göra med stum mittdiff.

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: MCD Rally

Post by Egon » 07 Nov 2010, 10:37

Hvordan er det med skivene fra RCR-bremsene, er de for store også....?

Hvis du tror dette kunne passe så stiller jeg opp som sponsor for å se hvordan dette kunne virke... :thumbsup:

Eneste jeg er redd for, er at de er for aggressive, altså de låser litt for fort.......de har samme bremsepotensiale som stock MCD bremsene,.... ;)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 07 Nov 2010, 19:54

Tack för erbjudandet Egon! Tyvärr har jag inga bra argument för att be dig om gratis bromsskivor.. :doh:
Diametern på standardskivor till bajan är exakt den diametern att dom nuddar bottenplattan, och jag antar att RCR-bromsarna har samma diameter? Dessutom kommer ena inre leden för nedre bärarm att ta i en sådan skiva på dessa äldre MCD-chassin, vet inte hur det är på Evo3 och nyare.

Efter en massa funderande (men väldigt lite som blivit gjort) kom jag fram till att jag börjar med att testa med bromsar ute vid hjulen.

Här är för och nackdelarna jag kommit på beroende på koncept.

Monterat på diffen
Nackdelar:
-Trångt
-Måste tillverka egna bromsok
-Fyrkant måste göras på drivknuten för att kunna montera skivan på den (skiva med sexkant är för stor, så då får man göra en 'sexkanthylsa' utanpå drivknuten om man ska använda en sådan.
-Endast liten diameter på skiva får plats (MCD standard diameter)


Fördelar:
-Mer skyddat från sandsprut mm
-Man borde slippa använda vajer (endast armar och stag)
-Lägre ofjädrad vikt

Bromsar ute vid hjulen
Nackdelar:
-Mekanismen mer utsatt
-Vajrar kan kärva ihop pga sand, damm, skit, vatten mm
-Trångt, så man får flytta ut hjulen lite för att få plats med bromsskiva
-Stenar mm kan fastna mellan fälg och bromsok
-Högre ofjädrad vikt

Fördelar:
-Ganska enkelt att adaptera FG vajerbromsar
-Större bromsskivor får plats
-Lättmekat, bara att ta av fälgen så har man full åtkomst till bromsarna


Vad jag tänkt göra är att sätta en drygt 1mm tjock bricka mellan fälg och fyrkant för att få ut fälgen lite så att bromsskivan får plats på fyrkanten innanför fälgen, detta ger ca 0,5mm 'flyt' på skivan, vilket borde räcka. Naturligtvis gör detta att man belastar fyrkanten i fälgen hårdare, så det återstår att se om det håller isåfall. En lösning kunde vara att tillverka en fyrkantig bricka som man limmar på befintlig fyrkant.

Jag har redan bearbetat en spindel så att ett FG bromsok går att skruva fast. Tyvärr finns det inga gängor kvar till skruvarna som håller bromsklossarna, och jag har ingen bra lösning på detta! :hmm: Det finns ingen plats att öka från M3 till M4 på skruvarna heller, för ett annat hål är precis intill i oken. Går inte att använda mutter heller.. Jag skulle behöva nya FG ok helt enkelt..
Har hittat kompletta piratbromsar på nätet för ca 400kr (+ frakt från Tyskland), men är lite tveksam till att köpa dom när jag inte vet om konceptet kommer funka ändå..
Ett annat alternativ skulle vara att använda bromsoken från Lautern, men då måste jag ha extra hävarm till vajrarna(annan konstruktion i oken som kräver netydligt högre vajerkraft), andra (glasfiber) bromsskivor mm, så det blir också lite omständigt. Någon som har FG vajer-ok liggande till ingen nytta?? :roll:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 07 Nov 2010, 20:49

Rallyfinnen wrote:Jag har redan bearbetat en spindel så att ett FG bromsok går att skruva fast. Tyvärr finns det inga gängor kvar till skruvarna som håller bromsklossarna, och jag har ingen bra lösning på detta! :hmm: Det finns ingen plats att öka från M3 till M4 på skruvarna heller, för ett annat hål är precis intill i oken. Går inte att använda mutter heller..
Är det alu i oken så har du ett praktexempel för att testa alutiten.....bör gå att borra och gänga om då....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 08 Nov 2010, 19:47

Ja det var ju en tanke! Undra om det inte blir svårt att borrathålet på samma ställe då, när det är hårdare material precis där man ska borra..?
Får se vad jag hittar på! Ju mer jag tänker på det, desto mer tvivlar jag på att bromsarna ska funka i grus och snö.. men man är ju nästan tvungen att göra ett försök!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 09 Nov 2010, 19:16

Idag fick jag goda nyheter från swedrc, han har rallydäcken på lager nu! Snart kan jag alltså ha riktiga däck på den! :)

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: MCD Rally

Post by Bjuggen » 09 Nov 2010, 21:55

Börjar ju bli väder för 4wd rallyjärn nu :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: MCD Rally

Post by Burnout » 09 Nov 2010, 22:39

Bjuggen wrote:Börjar ju bli väder för 4wd rallyjärn nu :thumbsup:
Yes!! :thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11711
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 09 Nov 2010, 23:17

Rallyfinnen wrote:Idag fick jag goda nyheter från swedrc, han har rallydäcken på lager nu! Snart kan jag alltså ha riktiga däck på den! :)
Väldigt intressant......
Hoppas dom funkar som du tänkt nu då !
:thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests