Ok dags att reda ut lite frågetecken här då va
Nr1 skivorna: Stålskivor slutade man köra med på Touringbilarna runt 03/04 nångång , kanske tidigare ändå, pga att det funkar helt enkelt inte lika bra som glasfiberskivor. Glasfiber är mycket mer konsekventa mellan kallt och varmt.
Och stå på förartornet utan bromsar de första varven i varje heat är inget man direkt vill göra.
Nr2 Däcken: Det finns 2st fabrikat som dominerar helt på däckmarknaden, GRP och PMT heter dom. Förr var GRP de bästa och alla körde ett däck som heter GRP C, som var ett mkt bra allrounddäck som funkade i princip på alla banor och alla väder utom regn. Men nu har GRP kommit med en ny däckserie som inte är lika bra plus att PMT kommit ikapp i utvecklingen. Säsongen som gick så var det PMT H05 som användes mest och det funkar vid de flesta temperaturer utom kanske riktigt kallt väder då körde vi med PMT X03 bak och H05 fram. Vid någon enstaka varm tävling använde några förare 10:or fram tror jag det var.
Däcken graderas från mjukt till hårt 03-05-10-15 i PMT:s serie (lite förenklat) och GRP är det X-A-B-C-D (tror jag)
Mitt råd är att du köper de mjukaste eller näst mjukaste till att börja med dels för att du kommer börja köra på våren = kallt och taskigt grepp dels pga att du som nybörjare inte löper någon risk att överhetta däcken.
Däcken är den enskilda delen som påverkar bilen mest... det finns ingen inställning på chassiet som påverkar lika mycket som att ha fräscha däck. Så gamla begagnade däck är inte ngt man skall betala för.
Sen beror det på de olika banornas asfalttyp hur långt "ner" man kan slita dem utan att greppet försvinner alltför mkt. Grov asfalt är den bästa för våra däck, då börjar gummit jobba som det skall.
Men som tumregel kan man kanske säga att ett däck håller ca 1-2 timmars körning.
Sen beror det på hur man satt upp sin bil hur man gör med däcken.... många har sina bilar justerade så att man kör med nya bakdäck och beg fram... man flyttar alltså fram bakdäcken och lägger på 2st nya bak när det är dags för nya.
Kom på en sak du måste skaffa för att kunna ställa in bilen också... Det är en plan skiva som du kan mäta mot när du ställer hjulvinklar och axelhöjder. Det är viktigt att den är helt rak för att det skall bli bra, många använder glasskivor till detta.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.