Fyll på med frågor...
Re: Fyll på med frågor...
Alla svar som blir regler. kan ni inte skriva ut dem i första inlägget så det blir som en större regelbok.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx
FG Leo 2020
Elcon Traxx
-
- Posts: 469
- Joined: 03 Aug 2010, 17:47
- Phone Number: 0735063122
- Location: Skara
- Contact:
Re: Fyll på med frågor...
Vi ska sammanfatta allt till er sen.Smurfen wrote:Alla svar som blir regler. kan ni inte skriva ut dem i första inlägget så det blir som en större regelbok.
//Jessica
-
- Posts: 5
- Joined: 15 Oct 2010, 07:24
- Phone Number: 0709998877
- Location: Jörlanda
Re: Fyll på med frågor...
Man hör rätt tydligt vad som menas med standardklass. Ta ut ur kartong och kör utav bara h-vete.
Sedan finns det vissa avkall med filter etc.
Följer man detta är det väldigt enkelt.
Alla som har gjort ändringar utöver vad som är tillåtet hänvisas till andra klassen.
Vad gäller bredd och längd så tycker jag att det är fusk om man skall tillåta längre chassi samt bredare.
Om man behöver detta för att kunna hålla sig på hjulen så saknas det en del träning.
Det är i grund och botten förarens skicklighet som skall fälla avgörandet och inte hur fet plånbok man har.
/Mikael
Sedan finns det vissa avkall med filter etc.
Följer man detta är det väldigt enkelt.
Alla som har gjort ändringar utöver vad som är tillåtet hänvisas till andra klassen.
Vad gäller bredd och längd så tycker jag att det är fusk om man skall tillåta längre chassi samt bredare.
Om man behöver detta för att kunna hålla sig på hjulen så saknas det en del träning.
Det är i grund och botten förarens skicklighet som skall fälla avgörandet och inte hur fet plånbok man har.
/Mikael
Re: Fyll på med frågor...
Så kan man ju se det... men jag tycker inte alls det är fusk att köra med breddare. Men tycker du det så är det ju bara att du håller dig till standardklassen. Det finns ju en hel del grejer som är dyrare än ett breddningskitt... typen en PROmod med PROpipa.
Re: Fyll på med frågor...
Hei Mikael.........novaracing wrote:Man hör rätt tydligt vad som menas med standardklass. Ta ut ur kartong och kör utav bara h-vete.
Sedan finns det vissa avkall med filter etc.
Följer man detta är det väldigt enkelt.
Alla som har gjort ändringar utöver vad som är tillåtet hänvisas till andra klassen.
Vad gäller bredd och längd så tycker jag att det är fusk om man skall tillåta längre chassi samt bredare.
Om man behöver detta för att kunna hålla sig på hjulen så saknas det en del träning.
Det är i grund och botten förarens skicklighet som skall fälla avgörandet och inte hur fet plånbok man har.
/Mikael
Dette har du selvsagt 100% rett i......problemet er at i denne klassen, altså 99%stock, så ender det alltid opp med 2-4 førere...max... Deretter dør denne klassen ut etter 1-2 år......det er veeeeldig få som overhodet orker å skru 90% og kjøre race 10%.......
En MÅ snart innse at en HPI Baja 5B/5T, rett ut av boksen, er nesten dirkte skit....den er så utrolig dårlig at det er en skam......85% av alle nye biler som blir solgt har lekk støtdempere ut av boksen, bunnen på boksen er full av olje, bilen blir levert uten olje i diffen, notor og pipe er jo pokker ikke et tema en gang, selv kina-kopiene har bedre motor enn en stock HPI Baja....... ......(og dette sier jeg som er en av de største på baja i Scandinavia...!)
Så over til det absolutt avgjørende her; En HPI Baja 5B/5T er en bil med mycket høy "Funfactor"....dvs at folk som har denne bilen bruker den til det den er til; altså bashing. Ergo; De som vil kjøre i stockklassen skal altså måtte bruke sin stock bil til bashing ochså...?? Eller skal de måtte kjøpe 2 stk bil....? Muligens du mener at de skal bruke en hel uke på å konvertere sin bil fra en knall bashingbil til en stock bil for å kjøre race....? Dette vil aldri la seg gjennomføre dessverre......
Jeg er ellers helt enig i det du sier, dessverre så er dette myyyycket vanskelig å gjennomføre, det finnes jo knapt èn stock 5B/5T i norge/Sverige.....
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
Re: Fyll på med frågor...
Bra Egon... Jag håller med dig... Det är få som har en original bil Jag känner till två som har sakt att dom skall köra original, men inte lyckats, dom har uppgraderat.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Re: Fyll på med frågor...
Det är som ni båda säger... det är omöjligt att åka orginal!!
Re: Fyll på med frågor...
Kör man sönder nåt skruvar man ju inte tillbaka samma skit igen, det blir ju nåt värre
Billös expertkommentator..
-
- Posts: 5
- Joined: 15 Oct 2010, 07:24
- Phone Number: 0709998877
- Location: Jörlanda
Re: Fyll på med frågor...
Ett litet förtydliganden till mitt förra inlägg:
Menar inte att man inte får byta ut hjulhubbar och vissa andra delar som kanske är plast när man får julklappen till sig.
När något pajar så självklart ersätter man det med aluminium delar som är likadana som orginalet (plast).
Detta gör att man får en bil som håller bättre inte att den går bättre.
Om man gör en bil hållbarare och inte höjer prestandan på denna, kan inte jag se några fel med detta.
/Mikael
Menar inte att man inte får byta ut hjulhubbar och vissa andra delar som kanske är plast när man får julklappen till sig.
När något pajar så självklart ersätter man det med aluminium delar som är likadana som orginalet (plast).
Detta gör att man får en bil som håller bättre inte att den går bättre.
Om man gör en bil hållbarare och inte höjer prestandan på denna, kan inte jag se några fel med detta.
/Mikael
Re: Fyll på med frågor...
Dette er jo akkurat samme tingen......
Her er et eksempel;
Jeg har betre dogbones enn deg, altså virker min bil betre enn din, jeg har ingen problemer med å kjøre 40 lap uten at mine ryker....du vil få problemer etter 15 lap....altså er bilens prestanda forandret.....bilens prestanda har like mycket med optionparts å gjøre som motor och pipa.......
Enten kjører man 100% åpen klasse, ellers gir man fa.. (bare min personlige mening...)
Her er et eksempel;
Jeg har betre dogbones enn deg, altså virker min bil betre enn din, jeg har ingen problemer med å kjøre 40 lap uten at mine ryker....du vil få problemer etter 15 lap....altså er bilens prestanda forandret.....bilens prestanda har like mycket med optionparts å gjøre som motor och pipa.......
Enten kjører man 100% åpen klasse, ellers gir man fa.. (bare min personlige mening...)
Last edited by Egon on 20 Oct 2010, 18:17, edited 1 time in total.
Jan-Erik
http://www.pro-racing.no
http://www.pro-racing.no
Re: Fyll på med frågor...
Håller fullständigt med dig Egon...
Re: Fyll på med frågor...
Jag, som nybliven 5T ägare vill ju gärna göra de där basic grejjerna ex. Outwears på luft, drag, vevhus samt strumpor och limiters på stötisarna. Den får alltså inte tävla i stock, eller???
Billös expertkommentator..
- maxlundblad
- Posts: 729
- Joined: 22 Aug 2010, 19:34
- Phone Number: 0701179028
- Location: Romelanda
Re: Fyll på med frågor...
man kanske skulle tillåta mer i stockklassen i såna fall, o låta modifiedklassen vara helt fri?`Det verkar ju vara fler som är intresserade av att köra med en bil som håller måttet,fast med utbytta originaldelar,till något som håller bättre,och inte förändrar bilen i prestandan,mer än att det håller bättre.
Bara en tanke.
Bara en tanke.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer
Re: Fyll på med frågor...
Maila till HPI i USA. det är dom som har bestämt HPI's regler.."RcB" reglerna kan vi skälva bestämma över.maxlundblad wrote:man kanske skulle tillåta mer i stockklassen i såna fall, o låta modifiedklassen vara helt fri?`Det verkar ju vara fler som är intresserade av att köra med en bil som håller måttet,fast med utbytta originaldelar,till något som håller bättre,och inte förändrar bilen i prestandan,mer än att det håller bättre.
Bara en tanke.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest