RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
Välkommen till RcBash Largescale Cup 2017!
Detta reglemente är framtaget av följande personer:
Niklas "Wahla"
Fredrik "fredrikf"
Andreas "Lotus"
Morgan "Morgan77"
David "Dave"
Vi är rent juridiskt INTE en styrelse med olika bestämda roller.
Alla beslut och införskaffande om/av matriel, priser, mallar osv osv har tagits fram genom principen "lyssna på alla" och genom personliga kontakter i näringslivet. T o m så att kostnader kan ha tagits av individ för att höja skojnivån eller för att underlätta vissa moment i tävlingen.
Vi lyder INTE under någon organisation, företag eller sponsringsavtal.
Det är viktigt att poängtera detta, för att alla ska förstå att för allt som kan hända under denna tävling/cup -INTE finns några försäkringar som täcker eller ansvarar för materiella skador, personliga skador eller övriga utgifter/kostnader som kan uppstå för eller på individ/egendom under tävlingsdag, eller under resor till och från anläggningarna där dessa arrangeras.
Du som har medlemskap hos SBF, skall ansöka om dispens i din hemmaklubb för att delta i denna cup.
Vi mottager gärna feedback, positivt och negativt när som.
Vi lovar att alla förslag till ändringar som kommer till oss skriftligen kommer att tas upp inom gruppen och beslut återkopplas till berörd. Men, låt oss ta detta mellan deltävlingarna.
Vi ser fram mot att göra säsongen 2017 ännu bättre än 2016!
Ledorden för hela cupen är Skoj och Respekt!
Med detta förord hoppas vi att vår ambition att skapa en rolig tävling för alla, också resulterar i en positiv utveckling för largescale offroad racing i Sverige.
Bilregler:
2-takt 1-cylindrig bensinmotor upp till 32cc (max 26cc i 2wd Stock)
Ljuddämpad pipa eller separat ljuddämpare.
Killswitch och manuell dödknapp på motor skall finnas. BÅDA testas av tävlingsledare på plats. Bilar där karossen förhindrar åtkomst, besiktigas utan kaross.
Chassi = Fritt i skala 1/5 och 1/6
Kaross = Fri
Maxmått = Längd 1000mm, bredd 600mm. (Shorty chassin är godkända)
Bilarna skall förses med klisterdekaler eller flaggor med nummer!
ALLA SKA ha egen flagga ELLER nummerdekaler på sin bil. 1-9 är reserverade, men 10-99 är bokningsbara enligt listan nedan.
Alltså inget KRAV på flagga, men nummer skall finnas.
Nummerdekaler skall vara tydligt läsbara från båda sidor.
Siffrorna skall vara av lättläst typsnitt, minst 60mm höga och svarta.
De ska monteras på vit bakgrund.
Vill man använda sig av nummerflaggor går det givetvis lika bra! Då gäller samma regelverk som 2016:
Fjädrande "antenn" för att fästa en nummerflagga i rekommenderas.
(antennen är bilägarens ansvar) Diameter max 5,5mm
Flaggan håller c:a måtten 100x120mm.
OBSERVERA ATT ALLA SOM SKA DELTA I CUPEN MÅSTE HA ETT EGET NUMMER!
ETT FÅTAL FLAGGOR FINNS ATT LÅNA FÖR 50:- /TÄVLINGSDAG!
Var noga med att namn , forumnick och vilket nummer tydligt framgår vid beställning av flagga eller nummer!
Det är alltså inte godkänt att märka sin bil eller tillverka en egen flagga utan att numret är beställt och tilldelat!
Detta för att utesluta att två bilar med samma nummer tävlar mot varandra.
Personliga nummer som blivit bokade kommer att listas nedan.
Deltagaren ansvarar för att dennes nummerflagga eller dekaler är i dugligt skick under hela säsongen.
Däck = Fritt fabrikat och modell. Skruvdubb, kedjor eller utstickande föremål ej tillåtet.
Fälg i 2wd Stock skall vara original. (eller hålla samma mått)
Bränsle = Alkylat (Vanlig 95/98 eller andra tillsatser EJ tillåtet)
Endast defekta delar får bytas. Undantag på differential, hjul och motor.
Gyro / Driftassistans ej tillåtet.
Förare med AM/FM radio anger vilken kanal de använder eller har tillgång till på anmälan.
Nytt för 2017:
2WD Stock Baja!
(Klass enbart för 5B, 5T och 5SC)
Tänkt som en billig instegsklass för alla som vill vara med och prova på.
Primärt avsedd att ha egna heat, men kommer i fall med få anmälda att köras tillsammans med 2WD Pro. Dock blir poängräkningen separat mellan klasserna.
Bilarna i Stock skall vara helt original, förutom radio/mottagare som måste vara kompatibel med killswitch, och att eventuell gyroassistans demonteras eller avaktiveras.
Maximalt 26cc otrimmad!
Ingen spårbreddning med widekit eller extenders.
Original piniong med original utväxling.
Länkarmar i plast.
Inga avstämda pipor! Enbart plåtburkar godkända!
Original bredd på fälgar samt enbart däck som monteras med beadlocks är godkända.
(alltså inte tillåtet att köra en 5B med 5T hjul, eller färdiglimmade)
Utöver detta tillåts options för att öka driftsäkerheten enligt listan nedan:
Kopplingshållare i aluminium.
Drivaxlar.
Rutor.
Outerwears.
Limiters.
Säkerhet:
Säkerhetsansvarig = Banansvarig/banägare.
Reflexvästar, handskar och hörselskydd skall finnas till funktionärer.
Respekt för funktionärer och publik är ett krav.
Att inte vänta tills bilvändare har hunnit undan, eller genom att inte sakta ner när man passerar bilvändare på banan, medför i första hand varning, och vid ohörsamhet, poängavdrag.
Den som kör på en bilvändare blir diskvalificerad ur pågående heat.
Bilar får endast framföras i körriktningen på banan.
Funktionärer/bilvändare skall tillse att uppenbart defekta bilar plockas av banan.
Funktionärer/bilvändare får göra startförsök på bilar som stannat, men skall i första hand prioritera trafiken på banan.
Ingen körning i depå.
Om en anvisad tankzon finns, skall denna användas.
Banägaren är ansvarig för:
Eventuell publiksäkerhet och att information delges om att området beträds på egen risk.
Att förartorn finns och är säkert att använda.
Brandsläckare och/eller tillgång till släckutrustning skall finnas tillgänglig.
Att säkerhetsinformation delges både förare och funktionärer innan start.
Säkra platser för bilvändarna upprättas.
Tävling:
Deltagande kräver medlemskap på http://www.rcbash.se
Lägsta ålder för tävlande är 15 år. Dispens för yngre förare möjligt i målsmans sällskap.
Alla deltar på lika villkor, och på egen risk.
Eget ansvar för skador på person eller egendom.
Föranmälan skall göras via forumet/SMS/mail senast en vecka innan tävlingshelg.
En anmälan per deltagare.
Deltagare får endast delta i en klass.
Träff-tråd om varje deltävling upprättas med "klistrad" information.
Diskussion om tävlingen tas i tråden.
Alla anmälda förare listas i trådens klistrade inlägg.
Eventuell avanmälan skall vara tävlingsledare tillhanda senast torsdag 20:00 innan tävlingshelg.
En tävling kan avblåsas via forumet på grund av för få anmälda, väder eller oförutsedda händelser senast fredag morgon innan tävlingshelg.
Anmälan och besiktning av mått, nummer, gyro och killswitch på plats senast 09:30 (Anmälningsordning styr första omgångens tabell)
Banorna öppna för fri träning 09:00-10:00
10:00 Tävlingsstart.
09.30-09.45 Obligatorisk säkerhetsinfo för anmälda förare
13:00 - 14:00 tid för lunch och banpreppning
Tävlingsledningen informerar om att det är schysst körning som gäller.
Med schysst körning menas beteende som inte kan ifrågasättas eller anses falla utanför ramarna för rättvis tävlan.
Genom bland annat genande eller avsiktlig blockering av snabbare förare bryter man mot detta hederskodex.
Avvikelser medför poängavdrag i totala poängtabellen.
Alla eventuella diskussioner avslutas innan nästa heat.
Om en arrangör ställer in en tävling med kortare varsel än 2 dygn, utgår en straffavgift på 1000:- till tävlingsledningen för uteblivna intäkter.
Undantaget väderrelaterade situationer, olyckor, akut sjukdom eller annat som arrangören omöjligen kan lastas för.
Tävlingsupplägg:
Efter att listan med alla anmälda deltagare på plats är klar, radas alla upp och delas i lämpligt antal grupper A-B-C.
Om 18st är anmälda, blir det 6st i varje heat, och 3 heat i varje omgång.
De två snabbaste från de 3 första heaten hamnar då i grupp A, och fajtas i nästa omgång.
Nummer 3 och 4 landar i grupp B osv.
Detta för att man hela tiden ska få köra ihop med ett likvärdigt motstånd.
Alla heat ger poäng och dessa tar man med sig under hela tävlingsdagen tills sista heatet är klart, och en tabell kan stå klar.
En bil får inte tillgodoräkna sig några poäng i ett heat om inte minst ett helt varv fullgjorts!
Alltså räcker det inte längre med att motorn går på startlinjen!
Maximalt 8 bilar i varje heat.
Tävlingen uppdelas på 4 heat á 15 minuter.
2st funktionärer räknar varv på alla bilar.
Alla förare ska ha möjligheten att köra lika många heat.
Varje förare blir efter sitt heat automatiskt bilvändare i nästa heat.
Om en förare ska köra nästkommande heat också, skall föraren tillse att en ersättare som bilvändare tar dennes plats.
Inga race startas utan att bilvändare finns på ALLA utpekade platser för dessa.
•Din bil MÅSTE stå startberedd bredvid banan innan föregående race är slut.
•När målgång i föregående heat är klart och alla bilar gått i mål, startar du din bil och rullar ut till startgridden och inväntar start!
•På de banor som startposition är ett krav, skall du stå på den plats i ordningen som tabellen säger.
•Är inte startposition ett krav, ska alla deltagande bilar i heatet placeras bredvid varandra på startlinjen.
•Tjuvstart innebär omstart på heatet, och att FÖRSTA tjuvstartande bil bestraffas med att backas till 10m bakom sista uppställda bil på startgridden.
-Detta bedömer personen som sköter start och målflaggan och är inte uppe för diskussion.
Placering vs poäng i heaten:
1 = 10p
2 = 8p
3 = 6p
4 = 5p
5 = 4p
6 = 3p
7 = 2p
8 = 1p
Maximala antalet poäng man kan få under en deltävling, avgörs i fortsättningen av antalet tävlande. För att kunna tillgodoräkna sig 25p som segrare, måste det vara 10 eller fler tävlande i samma klass.
Om endast 8st tävlande deltar, kan således maxpoängen inte bli mer än 17p.
Då vi satt en nedre gräns på 5 deltagare i klasserna, innebär det också att minsta möjliga poäng för en deltävlingsseger blir 14p
Totalsammanställning på tävlingsdagen sker enligt tabell nedan:
1 = 25p
2 = 20p
3 = 17p
4 = 16p
5 = 15p
6 = 14p
7 = 13p
8 = 12p
9 = 11p
10 = 10p
11 = 9p
12 = 8p
13 = 7p
14 = 6p
15 = 5p
16 = 4p
17 = 3p
18 = 2p
19 = 1p
20 = 1p
21 = 1p
22 = 1p
23 = 1p
24 = 1p ....osv
Tävlingarna kommer att gå av stapeln:
20/5 Nosringen - Valdemarsvik
10/6 Tunarp Bashland - Sandhem
8/7 Castlebridge Arena - Slottsbron
19/8 Sviestad - Linköping
16/9 Tunarp Bashland - Sandhem
ETT DROPRACE 2017!
Alla frågor och synpunkter är välkomna!
Det är nu vi ska styra upp och ventilera eventuella tveksamheter. Inte när vi står på första tävlingsdagen.
Här är diskussionstråden:
http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=9341
Personliga nummer bokade:
10 S500R *
11 connysvensson *
13 RagnarVR6
14 adamalge *
15 Marcus76
16 Marauder
17 joakim_37 *
18 ers
20 Lusse *
21 amoergul
28 Crosshot *
30 Sniclas *
33 Rickard/H
34 antonsony
35 TheNewGuy
36 Lali *
37 Fredrikf
40 Gliderking
44 maddan
47 Dave *
50 Zakarezze
52 lobolars
55 GcBossen
66 RCR Norway *
68 sungamnaru
69 Malte
70 stefan_valen *
71 Hawk71
72 Fissure
73 Baja Beast
74 Tophat
76 Wahla
77 Morgan77 *
78 lars10
79. Sundell79
80 Mats *
81 håkan
82 Micke8233 *
83 Mastiff83 *
84 Andren
85 Rb40 *
86 pbengt
87 Tesla *
88 Fredricsson
92 perra5ive
94 creew
96 pmalmstrom
98 AndersF
99. Perra5ive
* Flagga beställd
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
Uppdaterad med tydligare regel om deltagande i flera klasser.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
Vi kan i samarbete med RcMaffian erbjuda de som kör cupen en egen nummerflagga, om vi får ihop fler än 10st som beställer.
Snabba ryck om ni ska ha dem innan cupstart....
Snabba ryck om ni ska ha dem innan cupstart....
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
Uppdaterat med tid för förarmöte + säkerhetsgenomgång
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11661
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2017
Vi har nu bestämt att helt stänga klassen Stock Baja för 2017.
Då det inte under de två första deltävlingarna inte funnits något intresse alls, väljer vi nu att ta bort klassen helt för resten av cupen.
Även om det skulle finnas någon enstaka som velat köra denna klass, måste det ändå vara någon sorts tävling och konkurrens för att bli någon rättvis tävlingsklass av det.
Hoppas på förståelse för detta.
Då det inte under de två första deltävlingarna inte funnits något intresse alls, väljer vi nu att ta bort klassen helt för resten av cupen.
Även om det skulle finnas någon enstaka som velat köra denna klass, måste det ändå vara någon sorts tävling och konkurrens för att bli någon rättvis tävlingsklass av det.
Hoppas på förståelse för detta.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests