Page 3 of 11

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 07 Mar 2018, 10:02
by Emanuel21
Har ett önskemål jag hoppas styrelsen kanske kan tänka över...1a 2a och 3e pris tycker jag borde vara pokaler...dem där halsbanden är inte så praktiska att ha på hyllan. Vet att fler tycker likadant :)

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 07 Mar 2018, 13:22
by Mastiff83
Ilands problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 07 Mar 2018, 21:53
by Emanuel21
Mastiff83 wrote:Ilands problemImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hahahahahaaaaa....

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 08 Mar 2018, 08:57
by Dave
Bra att pokalerna uppskattas!
Det höjer statusen på dem!
Det höjer också pressen Emanuel.... :sunglasses:
Kör du näst bäst får du ingen....
Image2:

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 08 Mar 2018, 09:57
by Emanuel21
Får man kämpa för att komma 1a då :drive:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 08 Mar 2018, 10:33
by tesla
Vi kan väl lägga till ett tröstpris. Emanuel gillar gifflar...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 08 Mar 2018, 10:51
by Emanuel21
tesla wrote:Vi kan väl lägga till ett tröstpris. Emanuel gillar gifflar...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Gottgottigottgott

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 08 Mar 2018, 22:26
by connysvensson
Lite funderingar nu när jag läst RCBash cup 2018 upplägget igen.

Borde inte även Track fee vara betalad när man gör besiktningen så man tar allt det praktiska vid ett tillfälle? När man får godkänt så får man en rund klisterlapp att sätta på karossen. Utan den får du inte starta. Enkelt och tydligt.

Jag såg inget om "bestraffningar" om man inte är bilvändare. Detta måste vara ett krav för att det ska bli bra och rättvis racing. Poängavdrag om man inte står på sin plats eller fixat någon annan i sitt ställe 30 sekunder innan start.

Hårdare regler kring att hålla tidsschemat. Man utropar 5 minuter till start och 3 minuter till start. Står inte bilen på startlinjen när starten går så får man skylla sig själv. Man har dock rätt att begära en timeout på 5 minuter vid problem. Detta ska användas sparsamt och ses inte med blida ögon om det utnyttjas fel.

Poängsystemet i kvalet var inte helt klart. Var det poäng efter placering i sitt heat eller totalt? Mitt förslag är att man kör rullande kval. När det är 3 minuter till start är det fritt fram att börja köra, när starten går så börjar man räkna när man passerar slingan. Så alla kör mot sig själva för att få den bästa tiden. Då vi kör så få heat så är banan ganska lika i samma klass, det är bara ett heat emellan. På det sättet spelar det ingen större roll vilka som kör i ditt heat. Med den seedningen som jag såg så verkade det väl väldigt orättvist om man fick poäng efter placering eller? Det var ju precis det vi ville komma ifrån från tidigare när vi inte haft tidtagningssystem. Det ska inte vara lättare att ta poäng i ett "lägre" heat.

Hur ser starten ut i semifinal och final? Jag utgår från att den är Le Mans stil eller två och två. Man måste väl få någon fördel av att placera sig bra i kval och semi?

Dessa förslag är ju ungefär så man kör de flesta andra klasser, så det är vältestat och inget jag hittat på. Jag tycker det är jätteviktigt att vi använder de möjligheterna som tidtagningdsystemet ger oss för roligare och mer rättvis racing!

Skulle gärna höra er andras kommentarer och funderingar kring detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 09 Mar 2018, 08:41
by fredrikf
Edit.. fel svar av mig :oops:

Raderat

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 09 Mar 2018, 08:57
by connysvensson
fredrikf wrote:Är samlad poäng för båda heaten, dvs att alla i "snabba" heaten kan få poäng och inte nån i "långsamma". Detta gör att man får köra mot liknande motstånd i kvalen.
Innebär det att vi jämför tider och inte placeringar då? Vad menar du med att inga får poäng i det långsamma heatet, låter ju väldigt konstigt också. Kanske bara jag som är lite trög, men förklara gärna lite mer. Är det tidskval eller placeringar, och hur delas poängen ut mellan heaten. Ge gärna något exempel, för en trög gammal gubbe.... :eh:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 09 Mar 2018, 09:38
by fredrikf
Edit.. fel svar av mig :oops:

Raderat

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 09 Mar 2018, 10:31
by connysvensson
fredrikf wrote:Förare A,B och C i heat 1
Förare D,E och F i heat 2

10min körning

A kör 20 varv på 9.30..
B kör 20 varv på 9.50..
C kör 18 varv på 9.50..
D kör 20 varv på 9.40..
E kör 19 varv på 9.30..
F kör 17 varv på 9.56..

Placering.. A-D-B-E-C-F

Sedan kanske inte det blir 2 heat omgång alla gånger då deltagarantalet kanske klaras i ett heat..
Ja men, toppen. Var faktiskt precis så jag föreslog ;) Så då var det kanske bara lite otydligt eller så är jag trög. Ser gärna att ni förtydligar det i era regler, kanske finns fler som är tröga som mig ;). Sedan borde det väl vara så i exemplet att tiden blir 10.x sekunder. Man kan ju aldrig få mindre tid än heat tiden. Man kör ju färdigt det varvet man är på när tiden gått ut, det räknas plus de sekunderna det tog att slutföra varvet.

Då kommer nästa fråga hur ser starten ut i kvalet? Den brukar ju vara rullande, dvs inte start på linjen. Kval ska ju handla om att skaffa en så bra tid som möjligt och vara en tävling mot klockan och sig själv.

Och sedan hur starten sker i semi och finaler, den borde ju var enligt Lemans eller 2 och 2 (i sicksack) så att man får en fördel i att man kvalat bra och bra tider i Semi.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 09 Mar 2018, 11:19
by fredrikf
Bra att det frågas, så saker kan förtydligas :)

Semi/final givetvis gridstart/längsled skall ju löna sig att kvala bra och 1a kurvan blir ju lite roligare..

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 10 Mar 2018, 10:22
by connysvensson
fredrikf wrote:Bra att det frågas, så saker kan förtydligas :)

Semi/final givetvis gridstart/längsled skall ju löna sig att kvala bra och 1a kurvan blir ju lite roligare..

10.xx borde det ju blir.. nog jag som gjorde en tankevurpa.

Blir lite osäker på hur vi sa med start i kvalet :oops:
Men rullande hade funkat för mig..
Rullande hade varit rätt. Kval ska inte köras med gemensam start, man kan starta när man vill 1-2 minuter (eller 3 minuter är nog standard) innan så bakar man även in tid för att få till ett bra flyt så alla kan få bästa möjliga förutsättningar för bra tider. Annars kan en gemensam stor krasch i starten var väldigt ödesdigert mot det andra kvalheatet där alla kommer iväg bra.

Start i semi kanske skulle vara längsled sorterade efter kvaltider. I finalen skulle man kanske starta i grid eftersom man går vidare på placering från semi. Då kan de två ettorna stå längst fram, tvåorna på ledet bakom, osv.

Ni kan väl diskutera i ledningsgruppen och återkomma kring detta?

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Posted: 10 Mar 2018, 11:57
by tesla
Måste nästan vara rullande i ett kval. Annars förlorar man en stor del av poängen med ett tidskval.
+ mycket mindre tråkigheter när ngn får sin bil sönderkörd i masskrock i första böj tidigt på dagen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk