Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Projekttrådar för alla LS-båtar
Post Reply
Denka
Posts: 5
Joined: 19 Jun 2020, 10:02
Phone Number: 0760450202

Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Denka » 28 Jun 2020, 14:18

Hallå! jag har kommit över en LS båt https://www.nitrorcx.com/99b-12003-eg- ... -artr.html
Den har stått några år så tänkte jag ska försöka få liv i den.
Det elektriska fungerar felfritt(förutom ett kretskort som satt mellan mottagaren och servon till gas)

Jag har däremot inte lyckats få fram bränsle till motorn, den snarare blåser ut bränsle istället för in när man pumpar på förgasaren. Gissar att packningar och membran torkat ut men jag vet inte vad det är för tillverkare så tänkte se om någon vet här.

Den är det någon fara att starta båten på land så att säga eftersom den är vätskekyld? tänkte nu under felsökning kan det vara lite trist å åka till sjön när den inte ens startar :lol2:

Mvh Dennis

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Dave » 28 Jun 2020, 18:56

Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!

Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...

Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...

Denka
Posts: 5
Joined: 19 Jun 2020, 10:02
Phone Number: 0760450202

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Denka » 28 Jun 2020, 20:57

Tackar!

Utgick att allt var rätt kopplat, slangen på andra änden av förgasaren är nämligen inte kopplad till tanken alls utan ligger lös i skrovet och returen går in ovanpå tanken.

Bra vill bara se till att den går att starta innan jag tar ner den till vattnet.

Denka
Posts: 5
Joined: 19 Jun 2020, 10:02
Phone Number: 0760450202

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Denka » 14 Jul 2020, 00:07

Dave wrote:
28 Jun 2020, 18:56
Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!

Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...

Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Det var precis som du skrev.. bytte till ny slang och såg till så de satt på rätt plats :P väldigt lättstartad också!

Hade den ute på en testrunda och den går rätt bra med :)
Men aldrig haft en rcbåt innan så har lite frågor å funderingar. Motorn är ju vätskekyld, sugs vattnet in eller pressas det in när man kör? efter att ha kört en stund så blev den lite trött vid gaspådrag så funderar på om den kyler riktigt.

Såg med sen att spjället inte öppnar helt, försökte justera på sändaren men då försvann tomgången å den drev hela tiden istället. å när jag kolla närmre så upptäckte jag att det glappar rätt duktigt i spjällaxeln så det kanske är därför..

en liten video

Denka
Posts: 5
Joined: 19 Jun 2020, 10:02
Phone Number: 0760450202

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Denka » 14 Jul 2020, 22:02

På motorn sitter en luftfilterbox med choke, men såg på bilder från återförsäljare att det inte sitter filter alls innan förgasaren, hur bör det vara? nån som vet ?

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by tesla » 15 Jul 2020, 08:23

Denka wrote:På motorn sitter en luftfilterbox med choke, men såg på bilder från återförsäljare att det inte sitter filter alls innan förgasaren, hur bör det vara? nån som vet ?
Jag har förstått det så att många åker utan filter i sina båtar(förutsatt att intaget är skyddat från stänk). Det är ju inte samma problem med damm o grus som i bilar. Med det sagt så är det ju inte fel att ha filter i en båt. Det skyddar ju mot t.ex flagor o sånt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by tesla » 15 Jul 2020, 08:25

Denka wrote:
Dave wrote:
28 Jun 2020, 18:56
Välkommen rätt, och kul med fler båtbyggen!

Det är inte så enkelt att du kan växla slangarna till bränslet bara?
Den anslutningen som sitter vid pumpblåsan är retur till tanken.
Framledning kopplas i andra änden av förgasaren...

Man kan köra den en kort kort stund utan kylning, men inte minuter...
Det var precis som du skrev.. bytte till ny slang och såg till så de satt på rätt plats Image väldigt lättstartad också!

Hade den ute på en testrunda och den går rätt bra med :)
Men aldrig haft en rcbåt innan så har lite frågor å funderingar. Motorn är ju vätskekyld, sugs vattnet in eller pressas det in när man kör? efter att ha kört en stund så blev den lite trött vid gaspådrag så funderar på om den kyler riktigt.

Såg med sen att spjället inte öppnar helt, försökte justera på sändaren men då försvann tomgången å den drev hela tiden istället. å när jag kolla närmre så upptäckte jag att det glappar rätt duktigt i spjällaxeln så det kanske är därför..

en liten video
Glapp i spjällaxeln--> byt förgasare.
Ang kylvattnet så finns det båtar med pump men det vanliga är att det är farten framåt som trycker vatten genom kylningen. Du ska se att vattnet kommer ut ur röret när båten går framåt(utom krypfart).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Denka
Posts: 5
Joined: 19 Jun 2020, 10:02
Phone Number: 0760450202

Re: Exceed Racing FiberGlass EAGLE 26CC

Post by Denka » 15 Jul 2020, 12:24

tesla wrote:
15 Jul 2020, 08:25
Glapp i spjällaxeln--> byt förgasare.
Ang kylvattnet så finns det båtar med pump men det vanliga är att det är farten framåt som trycker vatten genom kylningen. Du ska se att vattnet kommer ut ur röret när båten går framåt(utom krypfart).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Okej ja det känns ändå lite säkrare med filter annars kan man väl ge sig fan på att något olämpligt letar sig in :wtf:
Ang kylningen så får jag kolla närmre på det nästa runda, vatten kommer fram(mot slutet av körningen så kom det en hel del vattenånga när man stannade upp

//Denka

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests