kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Diverse diskussion om båtar
Post Reply
Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by Panagiotis » 22 May 2012, 17:05

jag har ett par(eller kanske mer..) frågor ang mitt rc r-42 bygge!


-jag köpte en sån kill switch http://www.ebay.com/itm/310261205427?ss ... 1497.l2649

som ni ser switchen har 2 kablar men på min zeroen zenoah motor finns 3 (!) .hur kopplar man kablarna??

- hur kopplar man alla vatten linjer? jag har 2 nipplar på rodern (eller vad de heter) som suger vatten.sen har jag 2 nipplar till vid sidan på min zenoah kyltop(sitter en eftermarknads kylltop).jag måste koppla vatten linjerna från rodern till de 2 nipplarna som sitter på kyltoppen eller?
sen har jag en nippel till på vänster sidan av min kyltopp plus 2 nipplar till i kröken(manifold) på avgassystemet.hur kopplar man där?? till slut jag har en water outlet också som sitter skruvat i skrovet.måste man ha 2 water outlets eller räcker det med bara 1?

tack på förhand alla :thumbsup:

ps: det kommer massor med frågor till :cheesy:
Last edited by Panagiotis on 23 May 2012, 15:40, edited 1 time in total.

Sponsor

Sponsor
 

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jebogren » 23 May 2012, 12:42

panagiots wrote:jag har ett par(eller kanske mer..) frågor ang mitt rc r-42 bygge!


-jag köpte en sån kill switch http://www.ebay.com/itm/310261205427?ss ... 1497.l2649

som ni ser switchen har 2 kablar men på min zeroen zenoah motor finns 3 (!) .hur kopplar man kablarna??

- hur kopplar man alla vatten linjer? jag har 2 nipplar på rodern (eller vad de heter) som suger vatten.sen har jag 2 nipplar till vid sidan på min zenoah kyltop(sitter en eftermarknads kylltop).jag måste koppla vatten linjerna från rodern till de 2 nipplarna som sitter på kyltoppen eller?
sen har jag en nippel till på vänster sidan av min kyltopp plus 2 nipplar till i kröken(manifold) på avgassystemet.hur kopplar man där?? till slut jag har en water outlet också som sitter skruvat i skrovet.måste man ha 2 water outlets eller räcker det med bara 1?

tack så på förhand alla :thumbsup:

ps: det kommer massor med frågor till senare :cheesy:
har du verkligen 3 sladdar ?? på min zenoah så är det en svart sladd som man kopplar den ena in i och den andra fäster du i skruven den röda saken som ligger mot sväng hjulet

kopplar 2 sladdar från rodret till kyltoppen lägsta punkt sedan 2 st ut ena slangen går till kylan på pipan lägsta punkt och den andra ut genom skrovet och sedan från pipan genom skrovt så skaffa ett kylvatten ut släpp till
den andra nibblen vet jag inte vad den är till lägg upp en bild har du 5 st nibblar på din kyl topp ?

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by Panagiotis » 27 May 2012, 19:12

tack så mycket!

frågan är nu vart hittar man nipplar till kyltoppen? jag har en vatten uttag i skrovet för att det finns en bara nippel på kylltoppen,på den andra hål är skruvad en liten insex scruv.

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jebogren » 27 May 2012, 21:20

panagiots wrote:tack så mycket!

frågan är nu vart hittar man nipplar till kyltoppen? jag har en vatten uttag i skrovet för att det finns en bara nippel på kylltoppen,på den andra hål är skruvad en liten insex scruv.
Det räcker med en slang in i kyl toppen från rodret och den andra drar ut till pipan så har jag det kopplat på falugan

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by Panagiotis » 16 Jun 2012, 16:40

jag har lite funderingar..igen :toung:
jag tänkte installera på catan en killer bee v2 killswitch..men kablarna i min marine zenoah motor ser inte som på vanliga(för bilar) zenoah motorer.här kommer lite bilder:

kablarna i zenoahn:
Image

kablarna på killswitchen:
Image

hur f....n lödar man alla kablar??

tack på förhand

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jebogren » 16 Jun 2012, 22:05

Du har en fail safe för bil o inte båt beställ en båt slad från deras hemsida

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by Panagiotis » 16 Jun 2012, 23:38

jebogren wrote:Du har en fail safe för bil o inte båt beställ en båt slad från deras hemsida
jag vet att kill switchen som jag har är för bil.men jag tror inte att det är så svårt att löda kablarna med de som min zenoah har.problemet är att jag vet inte vilke kabel måste jag löda med vilken.jag kollade deras hemsida men jag hittar inget.har du nån länk?

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jebogren » 17 Jun 2012, 00:34

Så dom det är kopplat med den andra sladden är dom röda kopplas ihop sedans skruvas en av dom svarta fast med en ögla i skruven som Håller den röda spolen mot sväng hjulet o den andra kopplas i den svarta sladden

jebogren
Posts: 3572
Joined: 30 Oct 2009, 21:27
Location: Göteborg

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jebogren » 17 Jun 2012, 00:38

Klipp av stop knappen sätt ihop dom svarta sladdarna o den röda lödar du eller skruvar i spolen

jokerracing
Posts: 228
Joined: 29 Aug 2011, 20:17

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by jokerracing » 17 Jun 2012, 07:41

Antagligen har du löst det redan, annars kan du kolla på bilden.

Kapa typ vid det gul/blå strecket.

1. Dra Svart till Svart
2. Dra Rött till motorblocket.


Dom röda från spolarna ska sitta ihop
(röd-streckad linje )
Image

Panagiotis
Posts: 428
Joined: 13 Nov 2009, 22:02

Re: kan ni hjälpa en nybörjare ? : )

Post by Panagiotis » 17 Jun 2012, 13:43

jokerracing wrote:Antagligen har du löst det redan, annars kan du kolla på bilden.

Kapa typ vid det gul/blå strecket.

1. Dra Svart till Svart
2. Dra Rött till motorblocket.


Dom röda från spolarna ska sitta ihop
(röd-streckad linje )
Image

du är guld!nu fattar jag hur man gör! tack så mycket :thumbsup: :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests